تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۶۸۸
کد خبر: ۲۲۱۷۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل گروه توسعه ملی:

از عرضه سیمان در بورس کالا پاسداری می‌کنیم/ ناکامی هجمه رانتخواران سیمانی علیه بازار سرمایه

‌می‌متالز - امیر تقی خان تجریشی اعلام می‌کند که شروع عرضه سیمان در بورس کالا حاصل زحمات سنوات متمادی تمامی دست اندرکاران این حوزه به خصوص هلدینگ‌های سیمانی بوده و که باید از آن به نحو احسن پاسداری شود؛ چراکه واسطه‌هایی که از این حرکت ملی در زیان هستند با فرصت طلبی از نوسانات قیمت که به دلیل قطع برق اتفاق افتاده برای ناکامی عرضه سیمان در بورس کالا تلاش می‌کنند که خوشبختانه با تصمیمات مجلس، اقدامات سازمان بورس و حمایت شرکت‌ها این جریان خنثی شده است.

به گزارش می‌متالز، امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل گروه توسعه ملی اظهار داشت: گروه توسعه ملی با راهبری هلدینگ سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) در مدت حدود ۳ ماه که از آغاز عرضه سیمان در بورس کالا می‌گذرد، بیش از ۷۰۰ هزار تن عرضه انواع محصولات سیمانی در تالار نقره‌ای داشته و همین موضوع می‌تواند به عزم این هلدینگ برای افزایش نقش آفرینی خود در اقتصاد شفاف و مولد کشور اشاره کند و کارنامه‌ای قابل قبول از این قطب سیمانی در آینده معاملات شفاف سیمان نشان دهد.

مدیرعامل گروه توسعه ملی گفت: شرکت‌های سیمانی در سال‌های اخیر همواره با معضل سوخت در فصل سرد مواجه بودند. هر ساله در فصل زمستان همزمان با سرد شدن هوا، گاز شرکت‌های سیمانی قطع می‌شود، هرچند کارخانه‌های تولیدکننده سیمان معمولا تولید خود را طوری مدیریت می‌کنند که اثر قطع گاز بر عملیات شرکت را کنترل کنند و در زمستان که مصرف سیمان به دلیل کاهش ساخت وساز کمتر است، در زمان قطع گاز، کارخانه‌های سیمان به تعمیرات اساسی خود می‌پردازند؛ همچنین در برخی از زمان‌ها نیز با قطع گاز، مازوت را به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند که در این مورد هم نرخ خرید مازوت از شرکت ملی پخش و آلودگی ناشی از مصرف مازوت همواره محل بحث بوده است.

وی افزود:، اما در سال جاری اتفاقی که گریبان گیر این صنعت شده، این است که در تابستان همزمان با گرم شدن هوا با توجه به افزایش مصرف برق، برق تعدادی از کارخانه‌های سیمان قطع شد و مشکلاتی را در عرضه سیمان به بازار فراهم کرد که امیدوارم این روند، تداوم نداشته باشد.

افزایش شمار خریداران سیمان در بورس

مدیرعامل هلدینگ گروه توسعه ملی در ادامه به موضوع استاندارد‌های قیمت این صنعت پرداخت و گفت: نسبت قیمت سیمان به فولاد (میلگرد) بر اساس مقیاس‌های جهانی ۱ به ۱۰ است. به عبارتی سیمان معادل ۱۰ درصد از قیمت فولاد قیمت گذاری می‌شود که در ایران بر اساس قیمت هر تن سبد میلگرد مخلوط بورس کالا به قیمت هر تن سیمان فله تیپ۲ مطابق با نامه اخیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان این نسبت حدود ۱ به ۳۸ است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همانطور که از طریق بورس کالا نیز قابل ردیابی است طی مدت عرضه سیمان در بورس کالا، شمار زیادی از خریداران واقعی به ارائه سفارش‌های خرید اقدام کردند و همین موضوع نشان دهنده توزیع مناسب از طریق بورس کالا است، زیرا کارکرد درست مکانیزم عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد که برخی از روز‌ها قبل از قطعی برق کارخانه ها، حتی برای سیمان تقاضاکننده‌ای وجود نداشته پس این مکانیزم به هیچ وجه نمی‌تواند نقشی در تعیین قیمت سیمان داشته باشد بلکه قطعی برق و شفاف نبودن روند‌ها در بازار آزاد باعث ایجاد التهاب قیمتی در بازار سیمان شده است.

پاسداری از بازار سرمایه و شفافیت اقتصادی

مدیرعامل هلدینگ گروه توسعه ملی اظهار کرد: شروع عرضه در بورس کالا حاصل زحمات سنوات متمادی تمامی دست اندرکاران این حوزه به خصوص هلدینگ‌های سیمانی از جمله سیدکو بوده و موضوعی است که باید از آن به نحو احسن پاسداری شود. چراکه واسطه‌هایی که از این حرکت ملی در زیان هستند، با فرصت طلبی از نوسانات قیمت که به دلیل قطع برق اتفاق افتاده است، در جهت ناکام کردن عرضه سیمان در بورس کالا سوءاستفاده می‌کنند که خوشبختانه با تصمیمات مجلس در حمایت از بورس کالا و اقدامات سازمان بورس ناکام ماند.

عرضه سیمان همه شرکت‌های توسعه ملی و سیدکو در بورس

او تاکید کرد: اکنون وظیفه ماست که از این نهال تازه کاشته شده در بورس کالا حمایت کنیم که با یاری خداوند تعالی به نتیجه دلخواه در جهت افزایش سودآوری کارخانه‌های سیمانی و همچنین انتفاع مصرف کننده نهایی سیمان منجر شود؛ بنابراین شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) تصمیم دارند که طی برنامه‌ای منظم و مدون که دستورالعمل آن نیز به شرکت‌ها ابلاغ شده، کلیه محصولات سیمانی هلدینگ را به منظور حمایت از اتفاق بزرگ عرضه سیمان در بورس کالا در جهت شفافیت هر چه بیشتر در بورس کالا عرضه کنند.

به گفته وی هم اکنون محصولات شرکت‌های سیمان شمال، سیمان مازندران، سیمان کرمان، سیمان فیروزکوه، سیمان قاین، سیمان داراب و سیمان غرب در بورس کالا پذیرش و عرضه شدند که امیدوارم در آینده نزدیک، شرکت‌های دیگر زیرمجموعه هلدینگ سیدکو نیز به جمع عرضه کنندگان سیمان در بورس کالا اضافه شوند.

تجریشی تاکید کرد: شروع عرضه سیمان در بورس کالا پایان کار نیست و اتفاقا ابتدای کار است و باید هوشیار و مراقب باشیم، چون می‌دانیم که شبکه مافیای قدرت واسطه‌های معاملات سیمان، در مقابل مسیر شفاف توزیع مستقیم "از تولیدکننده به مصرف کننده" بیکار نمی‌نشینند.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده