تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۲۲۲۱۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خرید مسکن برای کارگران تبدیل به امر محال شده است

‌می‌متالز - رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کاربا اشاره به اینکه خرید مسکن برای کارگران به امر محال تبدیل شده است گفت:ماده ۱۴۹قانون کار هیچ وقت اجرا نشده است و بیشترطرح‌های مسکن کارگران بیشتر جنبه تبلیغی داشته است.

به گزارش می‌متالز، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره مسکن کارگران و مشکلات متعدد آن‌ها گفت: در حال حاضر یک کارگر حدود ۴ میلیون درآمد دارد که اگر ۴ میلیون خود را خرج نکند و پس انداز کند سالیانه ۴۸ میلیون تومان و ۱۰ سال آن می‌شود ۴۸۰ میلیون تومان می‌شد. با پس اندازبیش از ۵۰ سال شاید بتواند یک آپارتمان کوچک در تهران خریداری کند که هیچ کارگری هم ۵۰ سال کار نمی‌کند.

وی ادامه داد:بنابراین خرید مسکن برای کارگران یک امر محال تبدیل شده است. درراستای ماده ۱۴۹ قانون کارمعاونت اجتماعی وزارت کار در دولت قبل چکش کاری‌هایی را انجام داد، ولی به نتیجه نرسید. یکی از بند‌های مغفول مانده قانون کار ماده ۱۴۹ قانون کار است. مطابق این ماده کارفرمایان مکلف هستند با تعاونی‌های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تامین‌خانه‌های شخصی مناسب همکاری لازم را بنمایند و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل‌مناسب دیگر می‌باشند.
‌تبصره ۱ - دولت موظف است با استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط همکاری لازم را بنماید.
‌تبصره ۲ - نحوه و میزان همکاری و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دستگاه‌های دولتی و نوع کارگاه‌های بزرگ مشمول این ماده طبق آیین‌نامه‌ای‌خواهد بود که توسط وزارتین کار و امور اجتماعی و مسکن و شهرسازی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه این بند از ماده قانونی از سال ۶۹ اجرایی نشده است بیان کرد: نمایندگان کارگران معتقدند که بخش زیادی از هزینه کارگران صرف اجاره بها می‌شود.

توفیقی بیان کرد:چندسال پیش جلسات متعددی با معاونت اجتماعی وزارت کار داشتیم که متعاقب آن جلسه شورای عالی کار در همان زمان برگزار شد؛ تفاهم‌نامه وزارت کار برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن کارگری نیز در همین راستاست؛ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴۹ نیز نیاز به یک مقدار چکش‌کاری و اصلاح داشت که این اصلاحات در جلسه شورای عالی کار انجام شد من‌جمله اینکه کارگاه‌های بزرگ را بالای ۱۵۰ نفر دیدیم و برای اجرا شدن ماده ۱۴۹ کمیته‌ای در نظر گرفتیم که صاحب حق تشخیص برای ورود به ماده ۱۴۹ باشد؛ این کمیته، همکاری‌ها و تعاملات را مشخص می‌کند؛ قرار شد در این کمیته، نماینده کارفرما و نماینده کارگر علاوه بر نمایندگان وزارت کار و وزارت مسکن، حضور داشته باشند. آن تفاهم نامه که حدود یک سال و نیم پیش منعقد شد که هیچ گاه عملی نشد.

وی ادامه داد: چندی قبل هم خبری در رسانه‌ها آمد مبنی بر اینکه "تفاهم نامه ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی در اتاق تعاون ایران امضا شد. " آن تفاهم نامه هم جنبه تبلیغی داشت.

توفیقی گفت: بعد از برگزاری جلسات در سال ۹۸, هیچ وقت اصلاح آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۴۹ قانون کار به مجلس نرفت و هیچ بازخوردی از مجلس در این باره دیده نشد. طرح‌های تامین مسکن کارگران متأسفانه تا امروز در حد شعار باقی مانده و هیچ اقدام موثری در این زمینه برداشته نشده است.

وی گفت: در تفاهنامه‌های مختلف نیز هیچ جزئیاتی اعم از شهری که قرار است مسکن در آن ساخته شود، و به چه کسانی تعلق بگیرد مشخص نشد. به عبارتی شرایط واگذاری مسکن برای کارگران هیچ مشخص نشده است. در زمان علی ربیعی هم صحبت از "مسکن امید"بود که هیچ وقت عملیاتی نشد و در حد شعار باقی ماند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده