به گزارش میمتالز، پنج شنبه ۲۸ مرداد، روز هوش مصنوعی در تسلا بود که به همین مناسبت مراسمی در این شرکت با حضور مدیرعامل آن یعنی ایلان ماسک برگزار شد و او هم در این رویداد مهم، خبر از روباتی داد که در اندازههای ۵/ ۱ تا ۵/ ۲ متر ساخته میشوند و کارهایی مثل جوشکاری و جابهجایی و حمل وسایل و قطعات سنگین را برعهده میگیرند، کارهایی که هم تکراری است و هم برای انسان خستهکننده و خطرناک است. با وجود فعالیتهای خارقالعاده در این شرکت، اما هماکنون تسلا درباره ایمنی و قابلیتهای خودران بهشدت زیر ذره بین ناظران و قانون گذاران است و همین موضوع بر رویداد روز هوش مصنوعی هم سایه انداخته بود. در این مراسم هم ماسک از اظهارنظر درباره خودران، فناوریهای کمک به راننده و تحقیق و تفحص در این زمینه خودداری کرد. اوایل هفته گذشته قانون گذاران و ناظران در ایالات متحده تحقیق و تفحصی را در زمینه سامانههای کمک به راننده در تسلا آغاز کردهاند، چون برخی از تصادفهای اخیر محصولات تسلا باعث شده است سامانههای مذکور زیر سوال بروند. دو سناتور آمریکایی از کمیسیون تجارت فدرال آمریکا خواستهاند که موضوع سامانه «خودرانکامل» تسلا مورد بررسی و تحقیق کامل قرار گیرد. در رویداد روز هوش مصنوعی در تسلا، از تراشههای دوجو Dojo رونمایی شد که در داخل خود کمپانی تسلا طراحی شده و در کامپیوترهای فوق سریع تسلا کاربرد دارند. این تراشه همچنین در سامانههای رانندگی بدون راننده هم به کار میروند. ایلان ماسک در سخنرانی خود هم گفت که تراشه دوجو سال آینده عملیاتی میشود. [هر چند که معمولا تاخیر در وعدههای تسلا برای مردم عادی شده است.]تسلا در این مراسم از یک سختافزار جدید دیگر هم رونمایی کرد که مخصوص وانتها و پیکاپهای برقی سایبرتراک است. هر چند که ماه گذشته اعلام کرده بود که سایبرتراک سر وقت تولید نخواهد شد و تحویل آن به سال آینده موکول شده و زمان مشخصی هم برای آن تعیین نشده است. راج راجکومار استاد مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه کارنگی ملون در انتقاد از روبات انسان نمای تسلا گفته است: «آیا تسلا بات رویای دیگری است که ماشین هیاهوی تسلا بافته است؟» او همچنین میگوید: «من با اطمینان میتوانم بگویم خیلی بیش از ۱۰ سال طول میکشد که مردم بتوانند روبات انساننمایی بخرند که کار خرید خواربار آنها را بتواند انجام بدهد.»
منبع: دنیای اقتصاد