تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۲۲۳۹۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت اعلام کرد

تامین پایدار مواد اولیه برای کارخانه آلومینای ایران

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: این شرکت با انجام عملیات اکتشافی در معادن زیرمجموعه، روند پایداری در تامین مواد اولیه کارخانه پودر آلومینا ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، تورج زارع ضمن بیان مطلب یاد شده و با اشاره به اینکه طبق برنامه ۱۴۰۴، تولید ۵/ ۱میلیون تن آلومینیوم هدف‌گذاری شده و درنتیجه نیاز به ذخایر بیشتر بوکسیت و در نتیجه آن، افزایش ظرفیت تولید آلومینا است، تشریح کرد: براین اساس، شرکت آلومینای ایران طرح اکتشاف سراسری بوکسیت و توسعه پهنه‌های اکتشافی را از سال ۹۷ عملیاتی کرد. وی ادامه داد: عملیات پی‌جویی این طرح در سال ۹۷، شصت و هفت‌هزار کیلومتر مربع، در سال ۹۸ بیست‌هزار کیلومتر مربع و در سال ۹۹ هم ۲۰هزار کیلومتر مربع دیگر انجام شده است. با بررسی و تجمیع مطالعات اکتشافی ادوار مختلف، مشخص شد که بوکسیت در گستره ۲۹ استان توزیع شده است؛ با در نظر گرفتن گستره جغرافیای بوکسیت، ۲۰هزار کیلومتر مربع عملیات پتانسیل‌یابی و پی‌جویی برای سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده است. این شرکت اکنون بهره‌بردار ۱۱ ذخیره بوکسیت در پنج استان کشور در ۳۱ بلوکه معدنی است که حاصل آن، دستیابی به ۳۸ میلیون تن ذخیره بوکسیت دیاسپوری و ۴۴میلیون تن بوکسیت شیلی است.

افزایش ذخایر بوکسیت

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به افزایش قطعی ذخایر بوکسیت این مجموعه گفت: با فعالیت‌های انجام شده از ابتدای سال ۹۵ تا ۹۹ (دوره پنج ساله) در مقایسه با سال‌های ۶۲ لغایت ۹۴ (دوره ۳۲ ساله)، ذخایر قطعی بوکسیت ۱۷۹درصد و ذخایر قابل استخراج بوکسیت ۶۷۸درصد افزایش یافت. وی افزود: با افزایش ذخیره ماده معدنی بوکسیت، مدت زمان فعالیت برای بهره‌برداری از معدن به ۳۰ سال افزایش یافت.


۴۱‌درصد حفاری‌های اکتشافی بوکسیت طی ۵ سال اخیر

زارع با اشاره به افزایش عملیات حفاری مغزه‌گیری طی سال‌های اخیر تصریح کرد: مجتمع آلومینای ایران در طول سال‌های ۶۲ تا پایان سال ۹۹ حدود ۱۶۶‌هزار و ۷۶۵ متر حفاری مغزه‌گیری انجام داد که از این میزان، ۹۸هزار و ۱۵ متر حفاری با میانگین سالانه ۳۰۶۲ متر، معادل ۵۸درصد از کل حفاری‌های انجام شده، از ابتدا تا پایان سال ۹۴ بوده است.

وی ادامه داد: همچنین، ۶۸هزار و ۷۵۰ متر حفاری (با میانگین سالانه ۱۳‌هزار و ۷۵۰ متر، معادل ۴۱‌درصد از کل حفاری‌های انجام شده) نیز طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ صورت گرفته است. از این میزان، بیش از ۱۰‌هزار متر حفاری اکتشافی در سال ۹۹ صورت گرفته است.

معادن دیگر جایگزین تاش

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه تجهیز معادن کشور و افزایش استخراج از معادن جاجرم، استراتژی این شرکت در حوزه معدن برای صیانت از معادن و نگاه بلندمدت به منابع محدود و عدم وابستگی به یک معدن خاص است، گفت: این سیاست سبب توجه به سایر معادن در اختیار شرکت شده است. از این رو، تکاپو برای استفاده از معادن تحت مالکیت در سایر نقاط کشور سرعت بیشتری گرفت.

وی ادامه داد: در نتیجه، بخشی از معادن یزد و کرمان در کانون توجهات کارشناسان جهت بهره‌برداری قرار گرفته و برای معادن دشت ده شرقی و دشت ده غربی و چک‌چک پروانه بهره‌برداری دریافت شد. همچنین در سال ۹۹ نیز برای معادن بلبلوئیه و دارسینوئیه در استان کرمان پروانه بهره‌برداری صادر شد.

زارع خاطرنشان کرد: با وجود از دست دادن معدن تاش - که ضریب باطله‌برداری پایین‌تری نسبت به دیگر معادن شرکت آلومینای ایران دارد- این شرکت با تجهیز دیگر معادن خود همانند معادن یزد، توانسته است بوکسیت مورد نیاز خود را تامین کند. درسال ۱۴۰۰ نیز با تجهیز و بهره‌برداری معادن کرمان، می‌توان ضمن جبران خلأ معدن تاش، کاهش فشار تولید از سایر معادن بوکسیت شرکت آلومینا را شاهد بود.

تولید ۲۳۶‌هزار تن آلومینا به‌رغم افت کیفیت بوکسیت

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با بیان اینکه این شرکت به رغم افت کیفیت سنگ بوکسیت ورودی و افزایش نسبت باطله‌برداری ۴۳‌درصدی نسبت به میانگین ۱۶ سال قبل، پایداری خط تولید آلومینا را حفظ کرده است، اذعان کرد: در سال ۹۹ با وجود استفاده از سنگ بوکسیت با مدول کمتر از ۷/ ۳، بیش از ۲۳۶‌هزار تن آلومینا در این مجتمع تولید شد.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۸ بهره‌برداری از معدن بوکسیت تاش – به عنوان باکیفیت‌ترین ذخیره بوکسیتی کشور - به دلیل برخی مسائل متوقف شده و بوکسیت مصرفی با افت شدید کیفت مواجه شد و این مساله بر کاهش تولید تاثیر قابل توجهی گذاشت. با این حال، به دلیل طراحی کارخانه بر اساس مدول ۶/ ۴و البته تلاش کارکنان، طی سال‌های ۹۸ و ۹۸ این نقیصه جبران و در عین حال، دانش فنی استفاده از سنگ بوکسیت کم‌عیار نیز کسب شد.

زارع خاطرنشان کرد: همچنین، در راستای ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید، کارکنان این شرکت با پایش پارامتر‌های تولید و بهبود مستمر موفق به کسب دانش‌هایی همانند کاهش میزان مصرف ویژه فولوکولانت (ماده منعقد‌کننده گل و جزو مواد مصرفی استراتژیک شرکت) به رغم کاهش مدول بوکسیت شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نیز به دلیل مشکل سوخت و قانون عدم ذخیره مازوت برای بیش از ۱۵ روز کاری در زمستان، مجبور به تهیه مازوت با کیفیت بسیار پایین شدیم که تاثیر بسزایی در کاهش تولید داشت. در سال ۱۴۰۰ کاهش مصرف برق در این شرکت در راستای پایداری شبکه برق کشور منجر به کاهش تولید در معادن مجتمع آلومینا و نیز مجتمع تولید شمش شد.

ایجاد اشتغال برای ۶۲۰۰ نفر

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با اشاره به اشتغال بیش از ۶۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط این شرکت طی چهار سال اخیر گفت: از این میزان اشتغال ایجاد شده، ۱۲۲۱ نفر به طور مستقیم و ۵هزار نفر غیر مستقیم بوده است.

وی ادامه داد: رونق اقتصادی حاصل از این اشتغال‌زایی، یکی از ثمرات عملکرد چهارساله این شرکت در راستای مسوولیت‌های اجتماعی است.

دستاورد‌های شرکت آلومینا در مجتمع تولید آلومینا

زارع با اشاره به دستاورد‌های این مجتمع طی سال‌های اخیر توضیح داد: کاهش ۶۰‌درصدی میزان مصرف ویژه فولوکولانت به رغم کاهش مدول بوکسیت با تلاش کارکنان شرکت در شرایط اعمال تحریم‌ها و مشکلات ناشی از انتقال ارز (طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹)، امکان‌سنجی فنی-اقتصادی تولید موفقیت‌آمیز آلفا آلومینا و تولید آن به صورت پایلوت (قابل کاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی) و احداث سد خاکی و توسعه آن (فاز دوم در مرحله اجرا) با هدف استفاده بهینه از منابع و حفظ محیط‌زیست به دلیل قرار گرفتن در منطقه نیمه خشک، از جمله این دستاوردهاست.

وی افزود: کسب دانش فنی تولید با بوکسیت کم‌عیار مدول ۷ /۳، دستیابی به بهترین روش رسوب‌زدایی شیمیایی پیش‌گرم‌کن‌های واحد انحلال و درنتیجه کاهش توقفات واحد انحلال، افزایش بهره‌وری در فرآیند با بازیافت سود و کاهش در هدررفت سود کاستیک و آلومینا (این پروژه در سال ۹۸ موفق به کسب بهترین و مهم‌ترین پروژه پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت شد) و نیز افزایش ۱۶‌درصدی راندمان آسیاب‌ها بدون افزایش آسیاب (موفقیتی بی‌نظیر در راستای حذف گلوگاه‌های خط تولید)، از دیگر دستاورد‌های یاد شده است.

بومی‌سازی قطعات

زارع بومی‌سازی قطعات و حمایت از سازندگان داخلی قطعات بومی‌سازی را از دیگر دستاورد‌های مجتمع آلومینای ایران طی سال‌های اخیر برشمرد و گفت: شرکت یادشده برای این منظور، سه هدف شامل ایجاد دانش فنی و افزایش تولید آلومینا در کشور، بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی فرآیند وارد شده و طراحی و ساخت قطعات و تجهیزات را دنبال کرده است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به اهداف مذکور، در سال ۱۳۸۶ دپارتمان ساخت و خود‌کفایی با هدف رسیدن به خودکفایی در ساخت تجهیزات و شناسایی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی ایجاد شد. علاوه بر این، در این واحد ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی سازندگان تجهیزات و قطعات، تولیدکنندگان مواد اولیه، فروشندگان، پیمانکاران، مشاوران و متخصصان معادن و صنایع فولادسازی و فناوری‌های مربوطه نیز پیگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران بیان کرد: این شرکت طی سال‌های گذشته، در زمینه بومی‌سازی با همکاری بیش از ۵۰ شرکت خصوصی، اقدامات فراوانی همچون بومی‌سازی قطعات پمپ هملمن و گهو و نیز استفاده از پارچه فیلتر ایرانی برای تهیه فیلتر و... انجام داده است. شرکت آلومینا دارای تکنولوژی یونیک در ایران بوده و در توسعه تکنولوژی مربوطه به تنهایی قدم برداشته است.

وی افزود: طبق آمار، این مجتمع ۶۱۳ قطعه در سال ۹۵، حدود ۱۱۴۰ قطعه در سال ۹۶، حدود ۱۶۲۸ قطعه در سال ۹۷، حدود ۲۲۸۶ قطعه در سال ۹۸ و حدود ۲۹۵۶ قطعه در سال ۹۹ بومی‌سازی کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده