تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۲۴۵۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در چه صورتی بازار بورس فردا هم مثبت می‌شود؟

‌می‌متالز - شاخص کل بورس در ۶ شهریورماه با رشد ۲۵ هزار و ۵۵۵ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۶۳ واحدی به کار خود پایان داد.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بازار بورس در اولین روز معاملات هفته جاری یعنی ۶ شهریورماه با رشد ۲۵ هزار و ۵۵۵ واحدی (۱.۶۵ درصدی) در ارتفاع یک میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۶۳ واحدی قرار گرفت.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز ۱۱ هزار و ۱۴۹ واحد (۲.۴۴ درصد) رشد کرد و در محدوده ۴۶۷ هزار و ۵۰۷ واحدی قرار گرفت.

سبزپوشی همه شاخص‌های بازار سرمایه

تمام شاخص‌های بازار بورس از جمله شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با رشد ۱.۶۵ درصدی، شاخص قیمت «هم‌وزن» با رشد ۲.۴۴ درصدی، شاخص آزاد شناور با رشد ۱.۵۵ درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با رشد ۱.۹۶ و ۱.۲۶ درصدی همراه بودند و سبزپوش شدند.

اسامی نماد‌های شاخص‌ساز

«وامید»، «پارسان»، «کچاد»، «شپنا»، «شستا»، «فولاد» و «شتران» از جمله نماد‌های شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس امروز بودند.



مهم‌ترین شاخص‌های بازار بورس امروز

در چه صورتی بازار بورس فردا هم مثبت می‌شود؟

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز با رشد ۴۱۰ واحدی به رقم ۲۲ هزار و ۷۲۸ واحدی رسید.

نماد‌های «بپاس»، «کگهر»، «مارون»، «زاگرس»، «فرابورس»، «صبا» و «دی» بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.



اسامی نماد‌های پُرتراکنش بورس و فرابورس

در چه صورتی بازار بورس فردا هم مثبت می‌شود؟

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران برای نماد‌های «شستا»، «کنور»، «کرازی»، «وکار»، «چکارن»، «خزامیا» و «پارند» و بیشترین عرضه برای نماد‌های «ددامح»، «وسخراج»، «کارین»، «کارین»، «کارین»، «صنفت ۳۱۲» و «صشستا ۳۱۱» رقم خورد.

همچنین نماد‌های «تدبیر ۰۴»، «مدیریت»، «مادیرا»، «فرابورس»، «اعتماد»، «اراد ۵۰» و «شاوان» با بیشترین تقاضا و نماد‌های «کمرجان»، «اعتماد»، «اوصتا»، «اشاد ۹»، «اراد ۴۲»، «اراد ۴۲» و «اراد ۳۷» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.


سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

شرکت آلومراد با نماد «فمراد» به دنبال افزایش سرمایه به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال است.

همچنین شرکت بیسکویت گرجی با نماد «غگرجی» قصد دارد سرمایه خود را ۳۴۷ درصد افزایش بدهد.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

محمدعلی حقانی‌نسب کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه بیشترین اتفاقی که در رشد بازار سرمایه دخیل بوده است انتظارات تورمی‌ست که خود را در افزایش قیمت ارز نشان می‌دهد، بیان کرد: در این مدت نرخ ارز افزایش پیدا کرده که باعث رشد شده است چراکه پخش عمده بازار سرمایه، سرمایه دلاری هستند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه آمار‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان از رشد شدید نقدینگی دارد و عملا با همین نقدینگی که تا به الان خلق شده است، انتظاری که ایجاد می‌شود، انتظار تورمی است و بازار سرمایه به این انتظار واکنش نشان داده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر دولت جدید سناریویی درستی برای کنترل نقدینگی و به طبع آن کنترل تورم به کار بگیرد، به نفع بازار سرمایه به لحاظ نقدینگی خواهد بود.

حقانی نسب تاکید کرد: راه کنترل نقدینگی این است که دولت جدید به خلق نقدینگی ۸ برابری بانک‌ها نسبت به کسری بودجه توجه کند که این مساله هم راهی جز کاهش نرخ سود سپرده بانکی و خارج کردن بانک‌ها از حالت ربوی ندارد. این موضوع و تهسیل کردن مالیات بر عایدی سرمایه شرایط را به گونه‌ای نشان داده است که در هر سناریویی که دولت خواسته باشد به کنترل نقدینگی و تورم بپردازد، به نفع بازار سرمایه تمام شده است.

وی با بیان اینکه قیمت‌های جهانی نفت و... به دلیل موفقیت واکسیناسیون کرونا رو به افزایش است، گفت: این مساله هم خبر مثبتی برای بازار سرمایه است. همچنین خروج آمریکا از منطقه به ویژه از افغانستان که باعث می‌شود بی‌ثباتی‌ها در منطقه خلیج فارس کمتر شود، در بازار سرمایه اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس امسال بالای ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند که اگر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از آن را سود ناشی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و... محاسبه کنیم، سود بالایی بدست آمده که بخش عمده آن تقسیم نشده است و قاعدتا راهی جز سرمایه‌گذاری ندارند البته این شرکت‌ها قبلا در بازار مسکن، طلا و... سرمایه‌گذاری می‌کردند که در حال حاضر نامطلوب شناخته شده است.

به گفته حقانی‌نسب، وضع شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از لحاظ جریان نقدی مثبت شده است به گونه‌ای که از ۴ میلیون میلیارد تومان تسهیلاتی که بانک‌ها داده‌اند، کل شرکت‌های بورسی کمتر از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان وام از بانک‌ها گرفته‌اند و حتی منابع مثبتی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من از وضعیت بازار سرمایه در فردا ۷ شهریورماه این است که باوجود آنکه بازار در روز‌های یکشنبه شرایط منفی دارد، شرایط مثبتی را نه با شیبی که امروز داشته است، دنبال کند البته باز بستگی به سیگنالی که بازار ارز به بازار سرمایه می‌دهد، دارد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده