تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۱۵۳۶
کد خبر: ۲۲۴۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

یارانه نقدی بیشتر می‌شود؟ / اخبار جدید از تصمیم دولت رئیسی برای یارانه

‌می‌متالز - وزیر کار خبر داده است که در دولت رئیسی برای افزایش یارانه نقدی اجماع نظر وجود دارد، اما با وجود کسری بودجه، دولت چگونه می‌خواهد مبلغ یارانه را بیشتر کند و مجلس نسبت به این موضوع چه نظری دارد؟

به گزارش می‌متالز، ظاهرا افزایش مبلغ یارانه نقدی یکی از برنامه‌های جدی دولت ابراهیم رئیسی است. رئیس‌جمهور دولت سبزدهم در برنامه‌های انتخاباتی خود بار‌ها گفته بود که مبلغ یارانه خانوار‌های ایرانی را کافی نمی‌داند و به معیشت سخت مردم اشاره کرده بود.

حالا حجت عبدالملکی، وزیر کار هم در یک مصاحبه به صدا و سیما گفته است که درباره افزایش یارانه نقدی در دولت رئیسی اجماع نظر وجود دارد.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کارشناسان اقتصاد با این مساله مخالفت کرده‌اند و با طرح سقوط درآمد‌های نفتی و تحریم شدید اقتصاد ایران که منجر به کسری بودجه شده است، گفته‌اند که افزایش یارانه نقدی به معنی چاپ پول بیشتر و در نتیجه تحمیل تورم سنگین‌تر است.

با این حال وزیر کار دولت رئیسی از برنامه جدید دولت برای افزایش مبلغ یارانه نقدی گفته است.

مبلغ یارانه چقدر می‌شود؟

حجت عبدالملکی، وزیر کار خبر داده است که مبلغ یارانه احتمالا تغییر می‌کند. او تاکبد کرده است: قطعا یارانه‌ای که در حال حاضر پرداخت می‌شود اثر رفاهی خاصی بر جامعه و مردم ندارد و آنچه که مدنظر ما است تبعیض در پرداخت یارانه است، یعنی اینکه پرداخت یارانه افرادی که شرایط مالی بهتری دارند کاهش پیدا کند تا یارانه افراد نیازمندتر بیشتر شود.

البته عبدالملکی گفته است: مسئله اصلاح نظام یارانه‌ها یک موضوع بسیار کلان در سطح ملی و در سطح حاکمیت است وبه تنهایی در یک وزارتخانه نمی‌توانیم تصمیم خاصی اتخاذ کنیم.

به گفته وزیر کار دولت در حالت کلی به اینکه به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری صورت کند، اتفاق نظر دارد.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی پیش از این گفته بود که بنا دارد یارانه هر نفر را ۳ تا ۴ برابر افزایش دهد.

او وعده داده است که برای خانوار‌های پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد در نظر گزفته شود.

همچنین به گفته رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق بگیرد.

مجلس درباره افزایش یارانه چه نظری دارد؟

نمایندگان مجلس و حتی شخص رئیس مجلس یعنی محمدباقر قالیباف هم بار‌ها در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که وضعیت معیشت مردم دشوار است و یارانه نقدی جوابگوی مخارج زندگی افراد نیست.

البته شماری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس پیش از این گفته‌اند که بنا ندارند یارانه معیشتی را افزایش دهند، زیرا این موضوع مشروط به افزایش درآمد از محل فروش بنزین است که این مساله می‌تواند به معنی افزایش قیمت بنزین باشد.

این نمایندگان گفته‌اند از آنجا که بعید می‌دانند قیمت بنزین افزایش داشته باشد بنابراین افزایش مبلغ یارانه معیشتی منتفی است.

با تمام این اوصاف اگر دولت سیزدهم هم بخواهد لایحه افزایش یارانه نقدی را به مجلس ببرد باید نمایندگان را قانع کند که منبع تامین اعتبار آن را در نظر گرفته است و، چون شرایط درآمد و بودجه کشور در وضعیت نامساعدی است احتمالا افزایش یارانه نقدی در مجلس رای نیاورد. مگر اینکه دولت مدلی را پیاده کند که وزیر کار از آن صحبت کرده و یارانه ثروتمندان را به نفع فقرا کاهش دهد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده