تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۷
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۲۴۹۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دردسر‌های سیمانی در خراسان شمالی حل می‌شود!

‌می‌متالز - خراسان شمالی به واسطه فعالیت کارخانه سیمان بجنورد یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول در کشور است.

به گزارش می‌متالز، اما مدتی است که سیمان در این استان کیمیا شده و گرانی و کمبود آن افرادی که در حال انجام پروژه‌های عمرانی هستند را آزار می‌دهد.

قطع برق صنایع یکی از دلایلی بود که در ابتدا علت به وجود آورنده این مشکلات عنوان می‌شد، اما بعد از توضیحات ارائه شده از سوی مسوولان این مشکل علاوه بر قطعی برق به موارد دیگر هم برگشت می‌خورد.

اما بنا به گفته مسوولان خراسان شمالی با پیگیری‌های انجام شده از سوی آن‌ها قرار است تا این مشکل تا یایان هفته جاری مرتفع شود.


اختصاص ۱۲ مگاوات برق به شرکت سیمان بجنورد برای فعالیت یک خط تولید


علی اصغر رضازاده معاون صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی گفت: یکی از مهمترین عللی که موجب شده تا کمبود سیمان در خراسان شمالی به وجود آید قطع برق کارخانه سیمان بجنورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه حتی در یک برهه زمانی قطع برق موجب متوقف شدن تولید در این واحد تولیدی شده بود، افزود:، اما بعد از پیگیری‌های صورت گرفته حدود ۱۲ مگاوات از طریق شرکت برق منطقه‌ای در اختیار این واحد تولیدی قرار گرفت.

رضازاده ادامه داد: با در اختیار قرار گرفتن این مقدار از برق، یک خط تولید در این واحد تولیدی دوباره مشغول به کار شد و کارخانه سیمان بجنورد در حال حاضر با ظرفیت ۵۰ درصد کار می‌کند.

وی اظهارکرد: به راه افتادن این خط تولیدی پاسخگوی نیاز استان خواهد بود و مشکل تاحدودی مرتفع خواهد شد.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که در گذشته مقدار زیادی از تولیدات شرکت سیمان بجنورد به سایر استان‌ها و خارج کشور صادر می‌شود و آیا با این وضعیت امر صادرات این محصول به خارج استان صورت می‌گیرد؟ بیان کرد: بعد از اختصاص این مقدار برق به شرکت سیمان بجنورد مقرر شد تا اول نیاز استان برطرف شود و در صورتیکه نیاز مرتفع شد و کمبود سیمانی گزارش نشد، مازاد تولید به خارج استان صادر شود.

وی در ارتباط با افزایش قیمت سیمان نیز بیان کرد: افزایش قیمت سیمان متاثر از عرضه آن در بورس بوده است و هنوز نیز افزتیش قیمت‌ها مشاهده می‌شود.



با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد تا قاچاق سیمان صورت نگیرد


غلامرضا هوایی معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در ادامه گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته با شرکت سیمان مقرر شد تا قاچاق سیمان صورت نگیرد.

وی با اشاره به خرده فروشان سیمان نیز بیان کرد: از آنجاییکه خرید و فروش سیمان در بورس صورت می‌گیرد، ریجستر کردن آن‌ها و اخذ کد بورس برای خرده فروشان که در شهر‌های دوردست هستند، مشکل شده است.

وی افزود: بنابراین در این استان با سازمان همیاری شهرداری‌ها استان را موظف کره ایم که تمام خرده فروشان از طریق سازمان همیاری شهرداری‌های استان سیمان مورد نیاز را دریافت کنند.

هوایی در ارتباط با نرخ تحویلی سیمان خرده فروشان از سوی سازمان همیاری شهرداری‌های استان گفت: خرده فروشان می‌توانند هر کیسه سیمان را با قیمت ۲۵ هزار تومان دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با دو اقدام صورت گرفته این قول داده می‌شود که تا پایان آخر این هفته مشکل کمبود و توزیع مناسب سیمان در خراسان شمالی حل شود.


برق بازار سیمان را هم گرفت


گفتنی است کمالی رئیس اتحادیه مصالح فروشان خراسان شمالی چندی پیش در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه متاسفانه با مشکل شدید کمبود سیمان و قیمت بالای آن مواجه هستیم، اظهارکرده بود: یکی از دلایلی که موجب شده بود تا با کمبود سیمان در بازار مواجه شویم عرضه کم این محصول توسط کارخانه سیمان بجنورد بود که این کارخانه علت آن را قطعی برق اعلام کرده بود.

وی افزود: اما یکی دیگر از عللی که سبب شده تا این مشکل به وجود آید عرضه آن در بورس است.


باز شدن پای دلال‌ها با عرضه سیمان در بورس


کمالی با تصریح بر اینکه عرضه سیمان بجنورد در بورس موجب شده تا پای دلال‌ها نیز برای فعالیت باز شود، اظهارکرد: در حقیقت هر فردی می‌تواند کد بورسی را اخذ کرده و اگر پول کافی نیز داشته باشد می‌تواند سیمان به مقدار دلخواه خود خریداری کند، سپس از وضعیت کنونی بازار سوءاستفاده کرده و با وضعیت کنونی بازار که در آن سیمان وجود ندارد، با هر قیمتی به فروش برساند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرکت‌های عمده فروش سیمان نیز در استان وجود دارند، اما آن‌ها نیز برای خرید این محصول سهمیه خاصی ندارند و مقدار سیمان خریداری شده آن‌ها نیز به پایان می‌رسد و در وضعیت کنونی، نمی‌توانند پاسخ متقاضیان را بدهند.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی از مصالح فروشان نیز هستند که از فرصت به وجود آمده در حال استفاده هستند و موجودی سیمان خود را به امید گران‌تر شدن به بازار عرضه نمی‌کنند.


بورس هیچ تعادلی را در عرضه و تقاضای سیمان ایجاد نکرده است


علی اصغر رضازاده معاون صنایع و معادن خراسان شمالی نیز چندی پیش بیان کرده بود: سیمان با هدف تعادل در عرضه و تقاضا در بورس عرضه شد، اما متاسفانه در حال حاضر نتیجه عکس داده است.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی هم با کمبود سیمان و هم افزایش قیمت آن مواجه شده ایم، افزود: بورس هیچ تعادلی را میان عرضه و تقاضا ایجاد نکرده و هیچ سروسامانی در این حوزه صورت نگرفته است.

رضازاده ادامه داد: در واقع زمینه دلال بازی نیز در بازار بورس به وجود آمده و این نیز یکی از مهمترین علل کمبود و بالارفتن قیمت سیمان در بازار است.

وی تصریح کرد: زمانی که اعلام شد سیمان در بورس باید عرضه شود، تعدادی از واحد‌های مصرف کننده شرایط لازم برای دریافت کد بورسی را نداشته و همین امر سبب شده تا این افراد در حال حاضر با مشکل جدی مواجه شوند و اگر قرار بود این طرح اجرایی شود باید چند ماه قبل‌تر اعلام می‌شد تا این افراد نیز اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اگر قرار است وضعیت سیمان در بورس به همین شکل ادامه یابد، بهتر است وضعیت به روال قبلی خود بازگردد چراکه در آن زمان وضعیت دسترسی به سیمان و شبکه توزیع بهتر بود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده