تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۲۶
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۲۵۰۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی بورس امروز ۹شهریور ۱۴۰۰ / روند منفی شاخص ادامه دارد؟

‌می‌متالز - دیروز دوشنبه بازار سهام روندی منفی را داشت و بیشتر شاخص‌سازان در پایان بازار دیروز تحرکات منفی را داشتند، اما روند بازار امروز به چه صورت خواهد بود؟

به گزارش می‌متالز، دیروز شاخص کل بورس با اصلاح رو به رو شد. نماگر بورس در پایان بازار سه درصد افت و ۴۹ هزار واحد منفی را نشان داد و در محدوده یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن هم امروز حدودا سه درصد افت و ۱۳ هزار واحد منفی را داشت و در کانال ۴۵۴ هزار واحد قرار گرفت. روند بازار امروز به چه صورت خواهد بود؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند اصلاحی امروز بازار سهام گفت: بازار پس از رشد شارپی دو ماه اخیر و رسیدن به مستحکم‌ترین مقاومت پیش روی خود، وارد فاز اصلاح شده است که تقارن آن با کاهش نرخ ارز، روند ریزشی بازار را همانند حرکت صعودی آن، شارپی کرده است.

میرزایی درباره بازار فردا گفت: برای فردا احتمال آن وجود دارد که شبندر در مدار صعودی قرار بگیرد و به صف خرید برسد در این صورت با بهبود گروه پالایشی، وضعیت کلی معاملات متعادل شده و بازار حوالی صفر تابلو نوسان کند و ترس فروشندگان نیز کاهش یابد و شاخص نیز مجددا بر مسیر پیشین خود قرار بگیرد.

خیلی از فعالان حوزه بورس به‌این موضوع می‌پرداختند که بورس تحت‌تاثیر قیمت دلار است و با کاهش قیمت آن، افت داشته است. در حاشیه این موضوع برخی از افراد هم در نوشته‌هایشان اینطور ادعا می‌کردند که گویا توافق‌هایی در حال انجام است و همین موضوع باعث شده است که دلار روند کاهشی به‌خود بگیرد. اما در فضای صحبت درباره موضوع دلار در توییتر فارسی، پیمان مولوی، فعال حوزه اقتصاد در صفحه خود با انتشار عکسی از صف طولانی در جلوی یک صرافی از این موضوع نوشت که دلال‌ها به‌آدم‌هایی که نیازمند هستند، پول می‌دهند تا با کارت ملی آن‌ها دلار بخرند؛ «مردم در صف! صف دلار! نه اینکه بخواهند بروند سفر… خیر! مردم را که نیازمند هستند می‌آورند تا با کارت ملی آن‌ها دلار بخرند و بخشی از سود را به آن‌ها بدهند. مشکل در دلال‌ها نیست! مشکل در بانک مرکزی ماست… همین سطح کار‌ها را در کُند کردن واردات و صادرات کردند.».

اما در رابطه با ریزش شاخص‌بورس، کاربران زیادی در صفحه‌هایشان به‌این مساله پرداخته بودند طوری‌که در ساعت ۱۱ دیروز، نزدیک به چهار هزار نفر با استفاده از هشتگ بورس، نظراتشان را درباره ریزش بورس با دیگر کاربران به‌اشتراک می‌گذاشتند. در همین رابطه مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در توییتر خود نوشت: «این اصلاح بازار موقتی و قابل پیش‌بینی بود و احتمالا فرصت بهینه‌سازی سبد‌های سرمایه‌گذاری است به‌سمت گروه‌های کمتر رشد کرده. زمان اصلاح اصلی بازار هنوز نرسیده است و احتمال زیاد موج صعودی جدید از یکی دو هفته آینده در انتظار بورس خواهد بود.» در حاشیه پرداختن کاربران به‌ریزش بورس و علت آن، برخی از افراد هم از محمدعلی دهقان‌دهنوی، رییس سازمان بورس می‌نوشتند و از او حمایت می‌کردند. به‌اعتقاد این افراد که تعدادشان در فضای توییتر فارسی زیاد هم نبود، وزیر اقتصاد برای ثابت‌کردن صحبت‌هایش در رابطه با شایسته‌سالاری بهترین کاری که می‌تواند انجام بدهد، ابقای دهقان‌دهنوی به‌ریاست سازمان بورس است تا ثبات به‌این بازار بازگردد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده