تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۲۵۲۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزییات قطع دسترسی ایرانی‌ها به بزرگترین صرافی دیجیتال جهان

‌می‌متالز - حساب کاربران ایرانی‌ها هنوز کاملا مسدود نشده است و بایننس فرصتی درنظر گرفته است تا ایرانی‌ها (و کاربران چند کشور دیگر) موقت اجازه داشته باشند سفارش‌هایی را که قبلا ثبت کرده بودند، حذف کنند یا دارایی‌شان را از حساب کاربری صرافی بایننس بیرون آورند.

به گزارش می‌متالز، صرافی بایننس ناچار است برای حفظ جایگاه خود در کشور‌های بزرگ، توصیه‌های FATF را اجرا کند.

کاربران ایرانی به‌اجبار باید از بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا خارج شوند. اولین مرحله از این کوچ اجباری، تیرماه امسال و با کاهش حجم مجاز برای معاملات روزانه و اعمال محدودیت‌های واریز و برداشت از دارایی‌ها در صرافی «بایننس» برداشته شد، وحالا بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا ایرانی‌ها را وادار کرده است که به صورت کامل از این بازار خارج شوند.


حساب کاربران ایرانی‌ها هنوز کاملا مسدود نشده است


حساب کاربران ایرانی‌ها هنوز کاملا مسدود نشده است و بایننس فرصتی درنظر گرفته است تا ایرانی‌ها (و کاربران چند کشور دیگر) موقت اجازه داشته باشند سفارش‌هایی را که قبلا ثبت کرده بودند، حذف کنند یا دارایی‌شان را از حساب کاربری صرافی بایننس بیرون آورند.


پشت پرده ماجرای محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به صرافی‌های مطرح ارز دیجیتال در دنیا، از جمله صرافی بایننس، به FATF ختم می‌شود که در آن به نقل و انتقالات الکترونیکی هم اشاره شده است. براساس این توصیه‌ها، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی باید اطلاعات کامل کاربران خود، از جمله نام، اطلاعات حساب، آدرس، شماره شناسایی ملی، شماره شناسایی، تاریخ، و موقعیت مکانی ایجاد کننده آنان، را جمع‌آوری کنند تا برای هدف مبارزه با پولشویی به‌کار گرفته شود.

صرافی بایننس ناچار است توصیه‌های FATF را اجرایی کند

این چارچوب، به معنای آن است که صرافی بایننس هم ناچار است برای حفظ جایگاه خود در کشور‌های بزرگ، توصیه‌های FATF را اجرایی کند و از همه کاربرانش بخواهد تا در گام نخست، تمامی اطلاعات مربوط به هویت خود را ثبت کنند.


بنا به این گزارش، بایننس که بزرگترین پلتفرم رمزارز در جهان به شمار می‌آید، در ماه‌های گذشته با هشدار‌های زیادی از سوی کشور‌های مختلف، از بریتانیا گرفته تا ژاپن، روبه‌رو شده است. این کشور‌ها نگران پولشویی مجرمان با استفاده از رمزارز‌ها هستند و البته درباره ریسک چنین بازاری به کاربران هشدار می‌دهند. آمریکا و اتحادیه اروپا هم از آغاز سال میلادی جاری بار‌ها درباره پولشویی با رمزارز‌ها اظهار نگرانی کرده بودند و قانونگذاران این حوزه، توجه ویژه‌ای به بایننس نشان داده بودند.


یکی دیگر از این قوانینی که بایننس مجبور به رعایت آن خواهد بود، جلوگیری از فعالیت کاربران در برخی کشور‌ها است که قوانین و مقررات رایج FATF در آن‌ها اجرا نمی‌شود؛ کشور‌هایی مانند چین، ژاپن، کانادا، لوکزامبورگ، مصر، پاکستان، عراق، کره شمالی، سوریه، زیمباوه، کوبا، و ایران. بر این مبنا، اکنون کاربران این ۱۲ کشور، از جمله ایران و چین، دیگر نمی‌توانند محدودیت‌ها را دور بزنند.


ایرانی‌ها قبلا برای دور زدن محدودیت‌های بایننس از VPN استفاده می‌کردند تا آدرس «آی‌پی» آن‌ها قابل شناسایی نباشد. ولی با تغییر جدیدی که اعمال شده است، همه کاربران باید فرآیند احراز هویت را برای مقابله با پولشویی کامل کنند. گام نخست برای این کار، این است که کاربران باید کارت شناسایی خود را بارگذاری کنند. طبیعتا کاربرانی که به دروغ خود را از کشور دیگری معرفی کرده بودند، امکان احراز هویت ندارند، و در نتیجه عملا دسترسی آن‌ها به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال مسدود شده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده