تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۲۶۰۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش نهاد ناظر صنعت بورسی از آخرین وضعیت شرکت‌های بیمه

‌می‌متالز - بیمه مرکزی در گزارشی از آخرین وضعیت شرکت‌های این صنعت بورسی، حق بیمه تولید و خسارت پرداختی طی چهار ماه اول را ۷. ۳۱ و ۸. ۱۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، بیمه مرکزی در گزارشی از عملکرد چهارماه سال اعلام کرد: تغییرات حق بیمه تولید و خسارت پرداختی با رشد حدود ۷. ۴۵ و ۴۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷. ۳۱ و ۸. ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین حق بیمه تولید اکثر رشته‌های بیمه غیر از بیمه بدنه اتومبیل، درمان و پول با ۷. ۳۷، ۴. ۲۳ و ۴۱درصد رشد، بالاتر از رشد بازار بیمه با ۹. ۴۵ تا ۳. ۱۹۳درصد بود که درمجموع با سهم ۳. ۷۵درصد از کل، رشد حق بیمه ۷. ۴۵ درصدی را رقم زده است.

بر اساس این گزارش، رشد حق بیمه تولید در دوره‌های زمانی کمتر از ۹ ماه با تغییرات زیادی همراه بود و پس از آن رشد بازار بیمه به میزان سالانه نزدیک خواهد شد. طی چهارماه، نسبت خسارت بازار با ۹. ۱ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۶. ۴۶درصد رسیده که در محاسبه این نسبت، مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق‌بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.

با این وجود بررسی آمار عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه از حیث نسبت خسارت در این مدت نمی‌تواند ارزیابی مطلوبی از عملکرد آن‌ها را در دسترس قرار دهد و دستاورد‌های واقعی آن‌ها را نشان دهد. بر این اساس، رشته‌های کشتی با ۷۳۴درصد، درمان با ۴. ۹۵درصد و بدنه اتومبیل با ۹. ۵۶درصد نسبت خسارتی بالاتر از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم بخش غیردولتی از حق بیمه تولید و خسارت پرداختی صنعت بیمه، حدود ۶۹ و ۷۵درصد بود. سهم سه رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد، درمان و زندگی به ترتیب ۶. ۳۵، ۹. ۱۷و ۸. ۱۵درصد از پرتفوی حق بیمه تولید در بازار به شمار می‌رود که البته سهم شرکت‌ها و رشته‌های بیمه در دوره‌های زمانی کمتر از یک سال معمولا با تغییرات زیادی همراه است.

در این مدت حدود ۷. ۲۰ میلیون بیمه‌نامه صادر و ۲. ۱۵میلیون فقره خسارت پرداخت شده است و تعداد بیمه‌نامه‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به چهار ماه اول سال قبل، ۷. ۴ و ۹. ۱۹درصد رشد داشت.

رشد ۷. ۴درصدی تعداد بیمه‌نامه صادره به واسطه رشد این تعداد در اکثر رشته‌های بیمه بین ۲. ۴ تا ۲۰۰درصد بود که در مجموع با سهم ۷. ۳۳ در بازار بیمه با کاهش در تعداد بیمه‌نامه‌های صادره رو‌به‌رو شده‌اند.

عملکرد صنعت بیمه در رشته‌های زندگی، آتش سوزی، بدنه اتومبیل، حوادث و حوادث راننده در رشد تعداد بیمه‌نامه‌های بازار به‌طور ویژه تاثیر بیشتری دارد. به‌طوری‌که تعداد بیمه‌نامه‌های صادره آن‌ها در مجموع با ۹. ۶۰درصد سهم از کل در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته ۱۸، ۸. ۲۰، ۲. ۴، ۶. ۶ و ۹. ۰ درصد رشد داشته است.

رشد ۹. ۱۹ درصدی تعداد موارد خسارت پرداختی بازار، بیشتر به دلیل رشد ۲. ۱۲ درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده ۱. ۹۴ درصد از تعداد خسارت‌های پرداختی بازار بیمه بود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده