تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۸
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۲۵۸۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ثبت رکورد سودآوری سرمایه‌گذاری غدیر

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری غدیر سال مالی ۱۴۰۰ را با رکورد در سودآوری نسبت به شرکت‌های مشابه خود و عملکرد‌های گذشته محقق می‌کند.

به گزارش می‌متالز، بر همین اساس شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قادر خواهد بود منابع بیشتری را برای اجرا و توسعه پروژه‌ها در اختیار گیرد. به منظور ارزیابی و بررسی بیشتر وضعیت کنونی شرکت با حامد نائیجی، معاون امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر گفتگو کردیم.

عملکرد غدیر در سال ۱۴۰۰ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مهم‌ترین معیار برای ارزیابی یک شرکت سرمایه‌گذاری همچون غدیر با سهامداری عمده بازنشستگان، سودآوری و تقسیم سود است. صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان، به ویژه اینکه نرخ پشتیبانی در عموم صندوق‌های بازنشستگی پایین است، نیازمند سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که بتوانند سود نقدی مناسبی را ایجاد کنند در سال مالی ۱۴۰۰ شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به طور قطع یکی از بهترین رکورد‌های سودآوری را در مقایسه با برخی شرکت‌های مشابه و عملکرد‌های گذشته ثبت خواهد کرد. به عنوان مثال در سال مالی ۱۳۹۹ درآمد عملیاتی شرکت تقریبا ۶/ ۷هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با توجه به برآورد‌های صورت گرفته، رشد قابل توجهی را مشاهده خواهد کرد.

این افزایش سودآوری فواید زیادی را برای سهامداران و شرکت‌های تابعه خواهد داشت؛ اولا منابع بیشتری را در اختیار تمامی سهامداران به ویژه بازنشستگان قرار خواهد داد، ثانیا ظرفیت هلدینگ و شرکت‌های تابعه را برای توسعه کسب‌و‌کار فعلی و راه‌اندازی پروژه‌های آتی افزایش خواهد داد.

برخی معتقد هستند که افزایش نرخ تورم و نرخ ارز مهم‌ترین پیشرانه افزایش سودآوری شرکت‌ها از جمله مجموعه غدیر هستند. نظر شما در این رابطه چیست؟

اینکه در سال اخیر افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی کمک زیادی به سودآوری شرکت‌ها و متعاقبا هلدینگ غدیر کرده است بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان آن را رد کرد. با این حال این دو معیار تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد؛ به عنوان مثال بهبود نظام نظارت و اعمال کنترل بر شرکت‌ها به خصوص عوامل هزینه‌ای یک عامل مهم است. فرض کنید که قیمت‌ها افزایش یافته است، اما ممکن است در غیاب یک نظام کنترل مناسب، بالاترین بهره‌برداری از این فرصت تاریخی محقق نشود. در ۹ ماه اخیر نظام ارزیابی، پایش و کنترل شرکت‌ها در معاونت امور شرکت‌های غدیر در مقاطع مختلف ماهانه، ۳ماهه و ۶ ماهه به طور مرتب و دقیق اجرا شده است تا نسبت به حداکثرسازی منافع سهامداران اطمینان حاصل شود. در همین راستا نیز پروژه‌ای بزرگ در غدیر برای راه‌اندازی سامانه‌های نظارت برخط در حال جریان است که به حول و قوه الهی در مراحل پایانی اقدامات مربوط به فعال‌سازی آن‌ها است.

نظارت و کنترل بر خرید و فروش‌ها و کنترل دقیق بهای تمام‌شده شرکت‌ها نیز به خوبی در غدیر صورت گرفته است. در فضای تورمی در کنار افزایش قیمت محصولات تولیدی، بهای تمام شده نیز افزایش یافته است و از این رو بحث کنترل و بهبود کارآیی هزینه‌ها بسیار حیاتی است. پایش مستمر عملکرد‌ها و استفاده از راهبرد هم‌افزایی به این مهم کمک شایانی در غدیر کرده است.

از سو‌ی دیگر بهبود نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، ایجاد هم‌افزایی میان هلدینگ‌ها و شرکت‌ها، مولدسازی دارایی‌های راکد، بورسی کردن هلدینگ‌ها، بهبود نظام تامین مالی و استفاده از ابزار‌های مناسب تامین مالی و عدم اتکای صرف به منابع سهامداران، بهبود و تسریع در پیگیری پرونده‌های حقوقی و به نتیجه رساندن آنها، تعریف پروژه‌های جدید و سودآوری، ورود به کسب‌وکار‌های نوین و فناورانه مانند حوزه رمزارزها، نیروگاه‌های خورشیدی و طیف وسیعی دیگر از اقدامات هستند که عملکرد فوق تصوری را برای غدیر رقم زده‌اند.

با توجه به چند رشته‌ای بودن شرکت سرمایه‌گذاری غدیر توضیحاتی در خصوص دستاورد‌ها و فعالیت هلدینگ‌های زیر مجموعه را تشریح کنید؟

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر یک هلدینگ چند رشته‌ای است و از شرکت‌های تولیدی تا خدماتی را در بر می‌گیرد. هر بنگاه تولید، بازرگانی یا خدماتی هم محصولات و خدماتی را ارائه می‌کند و هم محصولات یا خدماتی را دریافت می‌کند. در هلدینگ غدیر با ۲ هدف حداکثر‌سازی درآمد عملیاتی و نیز حداقل‌سازی بهای تمام شده، همت ویژه‌ای برای افزایش تعاملات درون گروهی گمارده شد. به عنوان مثال بحث تامین انرژی در قالب قرارداد‌های دوجانبه خرید برق با دستاورد‌های زیادی مواجه شد. در حال حاضر تقریبا تمامی شرکت‌های هلدینگ سیمان و صنعت و معدن برای تامین انرژی خود از این قرارداد‌ها که از سوی هلدینگ برق و انرژی ارائه شده است استفاده می‌کنند. در کنار این موضوع، به ویژه با توجه به اینکه در حال حاضر کشور با مساله کمبود برق مواجه است، بحث راه‌اندازی نیروگاه‌های اختصاصی برای صنایع غدیر در دستور کار قرار گرفت و پیشرفت‌های خوبی نیز در جریان است. در کنار این موضوع احداث تاسیسات نیرورسانی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه تبریز نیز پیگیری و منجر به عقد تفاهم‌نامه شد. اخیرا نیز بحث تاسیس نیروگاه خورشیدی برای شرکت‌های سیمانی در حال پیگیری است و فاز مطالعاتی آن کلید خورده است. با این ترتیبات امید است بخشی از مشکل تامین انرژی برخی صنایع غدیر با بهبود مواجه شود.

در حوزه حمل‌ونقل نیز قرارداد‌های متعددی میان هلدینگ‌ها به ویژه نفت و گاز پارسیان با هلدینگ حمل‌ونقل به سرانجام رسیده است. از سوی دیگر ارائه مشاوره‌ها در این زمینه نیز موجب کاهش بهای تمام‌شده این خدمات در برخی شرکت‌ها شده است.

در کنار موضوعات مورد اشاره، هم‌افزایی در حوزه خدمات مالی مورد نیاز شرکت‌ها اعم از تامین مالی، بازارگردانی، سبدگردانی و پوشش‌های بیمه‌ای نیز با اقدامات و نتایج چشم‌گیری مواجه شده است. جذب قرارداد‌های بیمه (سررسید شده) بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه غدیر، ارائه خدمات بازارگردانی به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ سیمان، جذب منابع شرکت‌ها در صندوق درآمد ثابت سپید دماوند و ارائه خدمات سبدگردانی برای هلدینگ‌های حمل و نقل و نفت و گاز پارسیان از جمله این اقدامات هستند.

استراتژی غدیر برای توسعه کسب‌و‌کار‌ها در شرایط کنونی اقتصادی چه بوده است؟

برخی پیشرانه‌ها نظیر نرخ ارز و نرخ کامودیتی‌ها با رشد بالایی مواجه بوده‌اند و ممکن است در آینده چنین رشدی را شاهد نباشیم. از این منظر بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت موجود و نیز اجرای طرح‌های توسعه آتی در کنار تعریف حوزه‌ها و کسب‌و‌کار‌های جدید به عنوان راهکار‌های رشد مستمر سودآوری هر هلدینگ چند رشته‌ای از جمله غدیر خواهد بود. در این راستا ترکیبی چهارگانه از پروژه‌ها در غدیر مورد بررسی و به فاز اجرایی رسید.

در نوع اول پروژه‌های بیشتر زیرسقفی برای افزایش بهره‌برداری از ظرفیت اسمی موجود تعریف شد. به عنوان مثال اقداماتی برای به ظرفیت‌رسانی در شرکت زاگرس مس‌سازان و آلومینیوم جنوب در جریان است. در پروژه‌های نوع ۲، طرح‌هایی نظیر پتروشیمی همت، پالایشگاه نفت سیراف، پالایشگاه نفت جاسک، گندله‌سازی بهاباد، فولادسازی غدیر نیریز و... در دستور کار قرار گرفت تا سهم غدیر در صنایع مختلف و البته سودآور کشور افزایش یابد. دسته سوم پروژه‌ها دارای ماهیت استراتژیک پررنگ‌تری هستند؛ به عنوان مثال مشارکت جدی در کنسرسیوم چادرملو و طرح‌های نظیر تولید الکترود گرافیتی، ممبران (آب‌شیرین‌کن). این طرح‌ها علاوه بر سودآوری، موقعیت استراتژیک غدیر را در این صنایع ارتقا می‌دهد. در دسته چهارم و آخر پروژه‌ها نیز پروژه‌های نوآورانه در دستور کار قرار گرفته است. استخراج رمز ارز و توسعه نیروگاه‌های خورشیدی از جمله این طرح‌ها هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده