تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۵
کد خبر: ۲۲۶۸۶۵
‌می‌متالز - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص اثرات خصوصی یا دولتی شدن شرکت‌های خودروسازی توضیحاتی داد.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه شرکت‌های خودروسازی، باید دولتی باشند یا خصوصی تا شاهد افزایش تولید و ارتقاء محصولات باشیم، گفت: اکنون مشخص نیست که شرکت‌های خودروسازی در کشور خصوصی هستند یا دولتی چرا که مدیران این شرکت‌ها اکنون دولتی هستند.

او با تاکید بر اینکه باید ساز و کار‌هایی وجود داشته باشد تا بخش خصوصی وارد صنعت خودرو شود، گفت: شرکت‌های خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا از حمایت‌های دولتی بسیار قوی برخوردار هستند و باعث می‌شود سایر شرکت‌های خصوصی نتوانند با آن‌ها رقابت کنند به طور مثال اکنون شرکت‌های خودروسازی دولتی در رنج قیمتی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خودرو تولید می‌کنند، اما شرکت‌ها خصوصی اجازه تولید در این بخش را ندارد و خودرو‌های بالای ۶۰۰ میلیون تولید دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: اگر شرکت خودروسازی خصوصی بخواهد در این رنج قیمتی خودرو تولید کند با یک رقیبت قوی مواجه می‌شود که در نتیجه به این رنج قیمتی نمی‌تواند ورود کند. برای رفع انحصار در بازار خودرو باید تولید خودرو در این رنج قیمتی را آزاد کنیم.

او ادامه داد: با رفع انحصار بخش خصوصی می‌تواند به بخش خودروسازی کشور وارد شود و انحصار از بین خواهد رفت.

خلخالی گفت: باید گفت شرکت‌های خودروسازی یا خصوصی یا دولتی هستند، اما با توجه به اینکه چالش‌های مختلفی بر سر راه خصوصی شدن وجود دارد، پیشنهاد این است که شرکت‌های خودروسازی تبدیل به یک بنگاه کاملا دولتی شوند، یعنی دولت واقعا مدیریت را به دست بگیرد و در قبال تمام موضوعات پاسخگو باشد، در این صورت می‌توان به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال رسید.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه باید برای خصوصی سازی یا دولتی شدن شرکت‌های خودروسازی تصمیم گرفته شود، گفت: شرکت‌های خودروسازی نیاز به این دارند که بر اساس نظام هزینه و فایده مدیریت شودن تا تولیداتشان افزایش یابد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط