تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۲۷۲۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

منفی‌های جذاب بورس تهران

‌می‌متالز - ارزیابی منفی‌های روز یکشنبه نگران‌کننده نیست چراکه حجم صف فروش‌ها سنگین نبود و برخی سهم‌ها هم در منفی‌ها، خریداران قدرتمندی داشتند و این وضعیت حاکی از آن بوده که شرایط بورس مشابه زمستان سال گذشته نیست.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس امروز یک افت ۴۰ هزار واحدی را تجربه کرد و دوباره به کانال ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی سقوط کرد. شایعات منفی متعددی همچون دغدغه توافق و کاهش نرخ ارز، انتشار اوراق بدهی و نیز مسدودی کد‌های معاملاتی سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد.

حجم اوراقی که قرار است منتشر شود، ۱۰ هزار میلیارد تومان است که عدد تأثیرگذاری نیست و همین حالا در صندوق‌ها، بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل منفی شدن امروز بازار بیان کرد: بحث الزام به ثبت‌نام سهامداران در سامانه سجام و مسدود شدن کد‌های معاملاتی اشخاصی که ثبت‌نام سجام نکرده‌اند، اگرچه در منفی‌های بازار بی‌تأثیر نبوده؛ ولی این موضوع از هفته گذشته هم مطرح بوده است. در نظر داشته باشید که تمامی سهامدارانی که در ۲ سال اخیر کد بورسی اخذ کرده و وارد بازار سرمایه شده‌اند، ثبت‌نام سجام انجام داده‌اند؛ چرا که صدور کد بورسی آن‌ها منوط به ثبت نام در سجام بود؛ بنابراین این گروه از سهامداران عملاً از دایره این موضوع خارج‌شده‌اند. بسیاری از سهامداران قدیمی‌تر هم در این ۲ سال ثبت نام سجام را انجام داده اند و سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، تعداد بسیار محدودی هستند و این دایره هدف کوچک، نمی‌توانند عامل منفی‌های امروز (یکشنبه) بازار بوده باشند.

وی ادامه داد: شایعه منفی شدن بازار سرمایه به علت انتشار اوراق مرابحه هم قابل‌قبول نیست. حجم اوراقی که قرار است منتشر شود، ۱۰ هزار میلیارد تومان است که عدد تأثیرگذاری نیست و همین حالا در صندوق‌ها، بالغ‌بر ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد و صندوق‌ها می‌توانند در عرض یک روز، به‌راحتی این حجم از اوراق را خریداری کنند. علاوه بر این سود این اوراق ظاهراً ۲۱.۵ الی ۲۲ درصد خواهد بود که رقم جدید و جذابی برای بازار سرمایه ما نخواهد بود. ضمن اینکه این سود در زمان سررسید پرداخت خواهد شد و ماهیانه نیست.

منفی‌های جذاب بورس تهران

منفی‌های جذاب بورس تهران

ساسانی افزود: به نظر می‌رسد منفی‌های امروز تا حدودی ناشی از اصلاح بازار بعد از رشد چندهفته‌ای بازار بوده است. وقتی اغلب فعالان بازار سرمایه منتظر اصلاح بازار در یک محدوده خاص باشند، با کوچک‌ترین عرضه‌ای شاهد واکنش سهامداران خواهیم بود و اصلاح هم رخ خواهد داد. بخشی از این منفی‌ها نیز به دلیل نگرانی عده‌ای بابت صحبت‌های نیکزاد و احتمال تکرار رویه قیمت‌گذاری دستوری بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تسویه آخر سال مالی برخی کارگزاری‌ها هم در فشار فروش‌ها در بازار بی‌تأثیر نبوده که شخصاً معتقدم این موضوع اثر پررنگی در منفی‌های امروز بازار سرمایه داشته است. البته این موضوع ارتباطی با سازمان بورس و اوراق بهادار ندارد و بستگی به قرارداد هر کارگزاری با مشتریان خود و سیاست‌های هیات مدیره هر کارگزاری دارد اما؛ شخصاً منفی‌های روز یکشنبه را نگران‌کننده ارزیابی نمی‌کنم. حجم صف فروش‌ها سنگین نبود و برخی سهم‌ها هم در منفی‌ها، خریداران قدرتمندی داشتند. این وضعیت نشان می‌دهد شرایط حال حاضر بازار سرمایه ما مشابه شرایط زمستان سال گذشته نیست و بعد از چند روز اصلاح بازار و دست‌به‌دست شدن سهام در بازار، بازار سرمایه می‌تواند روند صعودی جدیدی را از سر گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: به سهامداران توصیه می‌شود با توجه به افزایش مطلوب نقد شوندگی بازار سرمایه، تمرکز بیشتری روی معاملات خود داشته باشند و سعی کنند در قیمت‌های مناسب سیو سود کرده و سهم‌های ارزنده‌تر را در سبد سرمایه‌گذاری‌های خود جایگزین کنند. شاید در موج صعودی سال قبل، سرعت اصلاحات بازار سرمایه آن‌قدر زیاد بود که سهامداران امکان تصمیم‌گیری مناسب در مورد زمان خریدوفروش را نداشتند. ولی این روز‌ها امکان بررسی گروه‌های مختلف بازار و انتخاب سهم‌های پر پتانسیل هر گروه و خرید در قیمت‌های مناسب وجود دارد و امیدواریم سهامداران با تمرکز بیشتر و گزینش بهتر سهام، سرمایه گذاری مطمئن‌تر و مناسب‌تری داشته باشند.

ساسانی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: منفی‌های بازار سرمایه، فرصت خرید برای تمامی گروه‌های بازار محسوب می‌شود. سهم‌هایی که به لحاظ بنیادی، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و این مدت، رشد خاصی نداشته‌اند، در منفی‌ها برای خرید جذاب هستند. در میان نماد‌های گروه بانکی و لیزینگ هم می‌توان گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده