تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۲۸۵۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایران رسما نهمین عضو اصلی سازمان همکاری‌ های شانگهای است

‌می‌متالز - این دستاورد مهم حاصل سالیان متمادی مذاکرات در نهایت یک توافق جامع میان ایران و غول‌ های اقتصادی آسیا یعنی هند و چین و روسیه است که می‌تواند قدرت «چانه‌زنی» را که چالش اصلی در مسائل اقتصادی و مالی است افزایش داده و از این مسیر در جذب اعتماد بین‌ المللی برای سرمایه‌ گذاری در پروژه‌ های زیرساختی استفاده کند.

به گزارش می‌متالز، دو روز پیش خبر عضویت ایران در سازمان همکاری‌ های شانگهای بر خروجی رسانه‌ ها قرار گرفت؛ اقدامی که براساس آن، ایران رسما نهمین عضو اصلی این سازمان منطقه‌ای، بین‌ المللی با راهبری سیاسی، اقتصادی و امنیتی شد.

این دستاورد مهم حاصل سالیان متمادی مذاکرات در نهایت یک توافق جامع میان ایران و غول‌ های اقتصادی آسیا یعنی هند و چین و روسیه است که می‌تواند قدرت «چانه‌ زنی» را که چالش اصلی در مسائل اقتصادی و مالی است افزایش داده و از این مسیر در جذب اعتماد بین‌ المللی برای سرمایه‌ گذاری در پروژه‌ های زیرساختی استفاده کند.

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی امیر در همین خصوص گفت: سازمان همکاری‌ های شانگهای در دو بستر سیاسی و اقتصادی با حضور قطب شرق شکل گرفته است. دلیل اصلی شکل‌گیری این پیمان در سطح سیاسی، مقابله با سیاست‌ های خصمانه ایالات متحده و ناتو در آسیا و قفقاز بوده است.

پیمانی در جهت تسهیلگری در اقتصاد

فرهنگ حسینی، تاکید کرد: در سطح اقتصادی با توجه به در اختیار داشتن حدود نیمی از جمعیت جهان و سریع‌ ترین رشد اقتصادی در سطح جهان، همکاری‌ های مشترک می‌تواند برای کشور‌های عضو، بُرد بُرد باشد. در شرایط فعلی و حتی قبل از پیوستن به این پیمان و حتی در دوره برجام عمده مراودات تجاری ایران با کشور‌های این گروه بوده است، بنابراین توافق‌ نامه‌های جدید می‌تواند تسهیلگر امور به خصوص در بخش اقتصادی باشد.

فرصت مناسب برای صنایع معدنی، فلزی و نفتی

وی یکی از برنامه‌های این سازمان را توسعه سرمایه‌ گذاری بین کشور‌های عضو دانست و افزود: با توجه به زیرساخت‌های مناسب و پتانسیل بالا در حوزه‌ های معدنی و نفتی، این عضویت می‌تواند فرصت اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌ گذاری شرکت‌ های کشور‌های عضو از جمله شرکت‌ های دولتی چینی و هندی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع معدنی و فلزی کشور باشد.

حسینی اضافه کرد: از سوی دیگر می‌توان از پتانسیل ایران در حوزه حمل و نقل برای ترانزیت و سواپ کالا بین کشور‌های عضو بهره‌مند شد، فرصت مناسبی که در مناطق آزاد وجود دارد.

بهبود صادرات برای شرکت‌های بورسی

مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی امیر تصریح کرد: در نظر داشته باشید که این پیمان متمرکز بر کشور‌های وارد کننده و مصرف‌ کننده انرژی از جمله نفت، محصولات پتروشیمی و مواد معدنی ایران است. بنابراین، هرگونه تسهیل دولت‌ های حاضر در پیمان شانگهای در واردات محصولات می‌تواند گام موثری در بهبود صادرات و کسب درآمد‌های ارزی کشور باشد.

وی ادامه داد: محصولاتی مانند فلزات رنگین از جمله مس، سرب و روی به بازار‌های کشور‌های عضو این پیمان صادر می‌شود و عمده اوره و متانول تولیدی کشور نیز کشور‌های مقصد این سازمان هستند. این موضوع در صورت حمایت کشور‌های عضو می‌تواند یک فرصت مناسب برای تسهیل فروش و کاهش تخفیف‌ ها و افزایش صادرات باشد که عمده تولیدکننده این محصولات نیز شرکت‌ های بورسی هستند.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده