تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۲۸۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی:

در حال حاضر سامانه نیما نیاز به بازنگری ندارد/ با توجه به تحریم‌ها در صورت لزوم پذیرای هر تغییر مثبتی هستیم

می متالز - بانک مرکزی ابتدای اردیبهشت ۹۷ از سامانه‌ ارزی نیما رونمایی کرد که با هدف سامان بخشیدن به بازار ارز در حوزه‌ی واردات کالا توسعه‌یافته است؛ سامانه‌ی نیما درواقع مخفف عبارت «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» محسوب می‌شود و با هدف تسهیل تأمین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌اندازی شده است.
در حال حاضر سامانه نیما نیاز به بازنگری ندارد/ با توجه به تحریم‌ها در صورت لزوم پذیرای هر تغییر مثبتی هستیم

به گزارش می متالز، این سامانه به این منظور طراحی‌شده تا متقاضیان خرید ارز بتوانند درخواست خود را در یک بستر یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز قرار دهند و فروشنده‌ای که تمایل به ارائه‌ی خدمات دارد، بتواند در بستری رقابتی، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ دهد به‌طور خلاصه می‌توان گفت سامانه‌ی نیما درواقع بستری آنلاین برای خریدوفروش ارز است اما با راه‌اندازی سامانه نیما علی‌رغم آنکه شرکت‌ها قبول کردند که با دلار مصوب صادرات انجام دهند و دلار را در سامانه نیما عرضه کنند، ولی مشکلات عدیده‌ای در این خصوص پدیدار شد به‌طور مثال اگر شرکتی صادرات به اروپا داشته و بهای جنس صادراتی در اروپا است، دولت موظف است طی ۲۴ ساعت پول را  به واردکننده بدهد ولی مشکلی که وجود دارد این است که شما کالایی نیاز دارید که در آسیا و به‌طور مثال در کشور چین است، به همین دلیل شما باید منتظر بمانید تا تاجری صادرات به چین انجام دهد تا بتوان آن پول را گرفت. نکته دیگر این است که شرکت‌ها اقدام به فاینانس و جذب سرمایه‌گذاری خارجی کرده و برنامه‌ریزی کرده بودند که بدهی خود را از طریق ارز صادراتی پرداخت کنند الان موظف‌اند همه پول را برگردانند و این مشکل دیگری است که شرکت‌ها با آن مواجه‌اند.

دراین‌باره سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی عنوان کرد: تأمین ارز به روش غیر بانکی، در بستری امن با سرعت بیشتر و نرخ مناسب از اهداف اصلی سامانه نیما است. شرایط کنونی کشور به‌مثابه شرایط جنگ است و شاید قانونی تمام جوانب را پوشش ندهد اما هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضع قوانین ارزآوری است تا نیاز داخل تأمین شود و تولیدکننده‌ها قدرت اشتغال‌زایی را حفظ کنند و در کنار آن ایرادات وارده به قوانین فوق‌الذکر به‌مرورزمان با بخش‌نامه‌ها رفع شوند تا به ثبات برسیم.

وی افزود: این سامانه داده‌ها و اطلاعات کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز را فراهم می‌کند. همچنین باید به فرایند تأمین منابع و تخصیص مصارف ارزی در یک ساختار یکپارچه‌ اشاره کرد. درنهایت سامانه‌ی نیما علاوه بر پوشش نیازهای کلان مربوط به تجارت، قابلیت پوشش نیازهای خرد مردم نظیر ارزهای مسافرتی، درمانی و دانشجویی را هم دارا است.

امیری با اشاره به مبنا قرار دادن ارز نیمایی برای محاسبات تصریح کرد: قبل از این‌که کالاها با ارز 4200 تومانی عرضه می‌شد بسیاری از شرکت‌ها رغبتی برای این کار نداشتند و ضرر می‌کردند؛ اما در حال حاضر که نوع ارز به نیمایی تغییر کرده است محصولات به‌راحتی در بورس عرضه می‌شود. علاوه بر این قیمت‌ها آرام‌آرام پایین می‌آید و صنایع پایین‌دستی نیز مشکلشان را از این طریق حل خواهند کرد.

وی بازنگری سامانه نیما را در حال حاضر لازم ندانست و در ادامه افزود: در حال حاضر تلاش شده تا ایرادات سامانه برطرف شود و در حالت فعلی نیاز به تغییر نیست اما وابسته به شرایط اخیر به جهت تحریم‌ها، امکان تغییرات وجود دارد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی با توجه به ایجاد فضای دلالی به‌واسطه کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف توضیح داد: این امر زمانی مورداستفاده بود ولی در شرایط فعلی که من از مسئولین بررسی و تائید استفاده از این موارد هستم موردی را تائید نکرده و اجرایی نکرده‌ام و به‌نوعی کارکردی به‌واسطه این کارت‌ها وجود ندارد.

عناوین برگزیده