تاریخ: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۲۹۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انشعاب تقاضا در آستانه‌ای حساس

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (30 آبان)

می متالز - بازار سهام آخرین روز معاملاتی آبان را با فعالیت دو جبهه در صنایع بورسی پی گرفت. در بستری که سهامداران چشم‌انتظار رونمایی از عملکرد آبان‌ماه بنگاه‌ها هستند، از یک طرف، وضعیت متلاطم بازار جهانی مجال خودنمایی تقاضا در وابستگان بورسی را نداد و در نقطه مقابل، بخش عمده‌ای از نقدینگی در گروه‌های غیروابسته با مقاصد فروش داخلی به گردش در آمد. رفتار معکوس دو شاخص کل و هم‌وزن را می‌توان بازتابی از این واقعیت دانست.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (30 آبان)

به گزارش می متالز، بازار سهام معاملات امروز را با رشد زودگذر شاخص کل آغاز کرد. تحرک‌های مثبت معامله‌گران در سهام بانک‌ها در کنار افزایش تقاضا در صنعت بلاتکلیف خودرو یک بار دیگر بر دماسنج بازار اثر فزاینده ملایمی داشت. البته اخباری که این دو روز در جهت حمایت از برخی سهم‌ها و گروه‌های خاص منتشر شد، در تداوم یا شروع روند رو به رشد آنها موثر ارزیابی می‌شود. مصاحبه افرادی از بانک‌ها و همچنین قوت گرفتن گمانه‌های مربوط به افزایش قیمت خودرو از جمله این اخبارند.

پیشروی تقاضا به قوت اخبار مساعد

پتروشیمی فجر نیز (به عنوان تامین‌کننده یوتیلیتی) در پی اعلام درخواست برای افزایش نرخ محصولات در معاملات ابتدایی امروز جزو صدرنشینان جدول نمادهای موثر بر شاخص قرار گرفت. در ادامه و با جریان‌گرفتن بیشتر داد و ستدها در نمادهای بزرگ، «بفجر» از فهرست نمادهای موثر بر شاخص خارج شده ولیکن معاملات آن همچنان در محدوده صف خرید دنبال می‌شود. علاوه بر این، باید به تقاضای نسبتا قوی در سهام گروه غذایی و همچنین شوینده‌ها اشاره کرد که امروز عمدتا با رشد چشمگیر قیمت سهم مواجه‌اند. به طور کلی چنان که ملاحظه می‌کنیم، رد پای اخبار مثبت، فارغ از اثر بنیادی آن، نقش مهمی در تعیین جریان نقدینگی ایفا کرده است.

ناسازگاری بازارهای جهانی و موج فشار گروه‌های بزرگ بازار

در نقطه مقابل، شاهد فشار عرضه در گروه‌های اصلی بازار هستیم؛ صنایعی که به بازارهای جهانی وابسته‌اند؛ چشم‌انداز انقباض اقتصاد جهانی این گروه‌ها را در تنگنای تقاضا و فشار فروش قرار داده است. در این میان، بیشترین فشار فروش امروز روی سهام پالایشی است که در پی سقوط دوباره قیمت نفت در سراشیب تند قیمت قرار گرفتند. عاملی که در بازگشت شاخص به محدوده منفی نیز اثر شایانی داشت.

 بازی تاج‌وتخت با نفت

خشم بازار جهانی یک بار دیگر دامن نفت را گرفت. شامگاه گذشته شاخص‌های جهانی نفت 7 درصد سقوط کرد تا جمع افت‌های طلای سیاه در یک‌ونیم ماه اخیر به 30 درصد برسد. عواملی مختلفی را برای ریزش دوباره نفت عنوان می‌کنند که مهمترین آنها به بازی سیاسی غول‌های نفتی و رفتار غیرمنتظره و کنش‌های خارق‌العاده ترامپ بازمی‌گردد.

یکی از عوامل کاهنده قیمت نفت، کاهش چشمگیر ارزش سهام وال‌استریت با محوریت افت غول‌های تکنولوژیک جهانی بود که به بازار آتی نفت هم سرایت کرد. این موضوع سیگنالی از کوچک شدن حجم اقتصاد جهانی را در پی جنگ تجاری به بازارها مخابره می‌کند و انتظار برای افت تقاضای نفت را در پی داشته است. علاوه بر این، اظهارات دیشب ترامپ مبنی بر رد موضوع تحریم عربستان بازتاب گسترده‌ای در بازار نفت داشت. در هفته‌های اخیر به دنبال قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی واشنگتن‌پست، فشارها بر عربستان شدت گرفت و آثار این مناقشه در بازار نفت هم ریزش کرد. به‌طوری که اوپک و متحدانش به رهبری عربستان، تصمیم کاهش یک تا یک‌میلیون و 400 هزار بشکه‌ای را در دستور کار خود قرار دادند. در وضعیتی که سمت تولید، خاصه از سوی آمریکا، در حال شکستن رکوردهای قبلی است (حجم تولید نفت لیبی نیز بنا به آخرین اخبار با افزایش یک میلیون بشکه‌ای همراه بوده است)، این رویکرد انقباضی اوپک تحت تاثیر مناقشات سیاسی، عامل حمایت از نفت شده بود. اظهارات عجیب ترامپ در چنین چشم‌اندازی، بازار نفت را در شامگاه گذشته غافلگیر کرد و در هم‌افزایی با دیگر مولفه‌ها زمینه‌ساز ریزش نفت شد.

در پی ریزش جهانی بهای نفت در شب گذشته، سهام پالایشی بورس تهران به محض آغاز معاملات امروز تحت فشار شدید فروش قرار گرفتند. شاخص این صنعت در جریان دادوستدهای امروز بیشترین افت را در میان صنایع 38 گانه بازار به ثبت رساند. اما نکته جالب توجه این است که حجم عرضه‌ها به اندازه‌ای نیست که به صف فروش بینجامد.

به نظر می‌رسد بازار از واکنش هیجانی به سقوط نفت پرهیز دارد و نسبت به ادوار قبلی به اثرات واقعی افت نفت بر حاشیه سود پالایشگاه توجه بیشتری دارد. چنان که می‌دانیم، حاشیه سود واحدهای پالایشی در بازار جهانی رابطه‌ای معکوس با قیمت نفت دارد. با این حال، سهامداران بورس تهران به دلیل دستوری بودن این متغیر مهم در صنعت پالایشگاهی معمولا واکنش مستقیمی به افت بهای نفت نشان می‌دهند؛ رفتاری که در جریان معاملات امروز به شدت دور قبلی نبود. در این میان بازگشت نسبی قیمت نفت در معاملات امروز را نیز باید مدنظر داشت.

نگاهی به معاملات دیگر بزرگان بازار

افت قیمت‌های جهانی تنها نفت را شامل نمی‌شود؛ بلکه دامن‌گیر بسیاری از محصولات مرتبط با صنایع داخلی کشور شده است. در این میان افت قیمت متانول و رسیدن به محدوده 310 دلاری به ازای هر تن و کاهش قابل‌ملاحظه قیمت محصولات فولادی همچنان در بورس تهران نقشی تعیین کننده دارد.

متانول‌سازان بورسی در معاملات امروز نیز افت قیمت پایانی را تجربه می‌کنند. در این میان سهم «زاگرس» در افت قیمت بیش از دو نماد هم‌گروه بوده است.

در گروه فلزات اساسی افت قیمت نمادهای فولادی حالتی فراگیر دارد. با این وجود انتظار برای رونمایی از عملکرد آبان ماه در نقش عامل حمایتی از قیمت سهام این گروه ظاهر شده است.

روند افت قیمت در نمایندگان فلزات رنگی نیز به نسبت محسوس است. «فملی» طی روزهای اخیر سطح 400 تومانی سهم را از دست داده است و البته تغییرات قیمت این محصول در بازارهای اروپایی نیز چندان محرک قوی‌ای برای بازگشت این نماد به مدار صعود نبوده است. در این میان روند گزارش‌دهی این شرکت نیز که با داده‌های بدست آمده از دیگر سامانه‌ها و نیز انتظارات کاملا متفاوت است در روند قیمتی سهم بی‌تاثیر نیست.

باید به این نکته نیز توجه داشت که روند تغییرات در بازارهای جهانی در بازه اخیر با تنش و نوسان‌های به نسبت شدیدی همراه بوده است. بنابراین تکیه بر روندهای کوتاه مدت این بازار می‌تواند نتایجی متفاوت با انتظارات رقم بزند.

عناوین برگزیده