تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۳۲۱۴۴
سرویس خبر : انرژی

احداث نیروگاه خورشیدی کوشک غدیر با توان کامل بخش خصوصی

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر گفت: هدف شرکت سرمایه گذاری غدیر این بود که جزو سه شرکت برتر نیروگاهی، به لحاظ توسعه ظرفیت نیروگاهی، تکمیل زنجیره برق و هم فناوری نوین باشیم، اما با تمام مشکلات، با بدهی و مطالبات انباشه نیز مواجه هستیم، اظهار داشت: با این وجود علیرغم عدم همکاری دولت، توانسته‌ایم ۹۰ درصد بدهی‌های خود را پرداخت کنیم و چندین پروژه نیز در این شرایط اجرا کنیم.

به گزارش می‌متالز، سید فرید الدین معصومی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر امروز (۲۴مهر ماه) در نشست خبری، ضمن خبر افتتاح نیروگاه کوشک غدیر در یزد به عنوان چهارمین نیروگاه تولید انرژی برق تجدید پذیر در این شرکت، اظهار داشت: هدف شرکت سرمایه گذاری غدیر این بود که جزو سه شرکت برتر نیروگاهی، به لحاظ توسعه ظرفیت نیروگاهی، تکمیل زنجیره برق و هم فناوری نوین باشیم، اما با تمام مشکلات، با بدهی و مطالبات انباشه نیز مواجه هستیم، اظهار داشت: با این وجود علیرغم عدم همکاری دولت، توانسته‌ایم ۹۰ درصد بدهی‌های خود را پرداخت کنیم و چندین پروژه نیز در این شرایط اجرا کنیم.

وی در خصوص لغو مجوز فروش برق تضمینی که اخیرا توسط محرابیان وزیر جدید نیرو صورت گرفته است، بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی شده که سالانه ۲۵۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر وارد مدار شود، باید فروش تضمینی برق (PPA) در نظر گرفته شود. اگر قرار است برق تجدیدپذیر وارد شبکه شود باید صرفه داشته باشد چرا که هیچ شرکتی صرف مسوولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود.

معصومی بیان کرد: با مکاتباتی که انجام دادیم تنها در صورت صرفه اقتصادی بودن تولید برق وارد اجرای پروژه‌ای خواهیم شد. هیچ شرکتی صرف مسوولیت اجتماعی وارد این عرصه نمی‌شود، زیرا نرخ ارز همچنان بالا می‌رود و مکانیزم‌های هزینه در نظر گرفته نشده است، ضمن اینکه صادرات انحصاری شده و نه تنها در این زمینه رشد نداشتیم بلکه کاهش نیز داشته‌ایم، به طوری که در تابستان امسال ۱۷۰ مگاوات برق وارد کردیم و نتیجه آن این شده که کشور عربستان وارد مذاکره با عراق برای صادرات برق شده و حتی بازار‌های ترکیه، افغانستان و عمان را که آمادگی دریافت برق از ما داشته را از دست دادیم. علاوه بر آن به لحاظ سیاسی نیز ضربه خوردیم.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم، خاطرنشان کرد: مشکل دیگر ما عدم تسهیلات ارزان‌قیمت است ضمن اینکه صندوق توسعه ملی نیز پولی برای در اختیار گذاشتن این رقم به ما را ندارد.

معصومی تاکید کرد: قطعا بخش خصوصی تمایل دارد که در حوزه تجدیدپذیر‌ها ورود کند، اما با اتفاقی که در حذف مقررات فروش تضمینی برق افتاد، هیچ فعال بخش خصوصی به این حوزه ورود نخواهد کرد و بسیاری از کسانی که وارد عرصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر نشده‌اند، کار را متوقف خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری برق و انرژی غدیر، درباره ورود نیروگاه گیلان به بورس و موفقیت این شرکت در بورس گفت: ما در حوزه فناوری‌های جدید ورود کرده‌ایم تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. از مسیر سیستم‌های سخت‌افزاری و استفاده از ربات‌ها شستشوی پنل‌ها را انجام می‌دهیم و به این ترتیب پروژه‌ها را اقتصادی‌تر می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه ما بزرگترین مجموعه نیروگاه خورشیدی کشور را دارا هستیم، یادآور شد: سعی کردیم با استفاده از فناوری، هزینه‌ها را کاهش دهیم به طوری که در افق ۱۰۴۰ که وزارت نیرو بنا دارد ۱۰ هزار مگاوات تجدیدپذیر وارد شبکه برق کند ما نیز نقش داریم.

نیروگاه کوشک با کیفیت‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور

معصومی درباره پروژه نیروگاه کوشک یزد که فردا وارد مدار می‌شود، گفت: این پروژه باکیفیت‌ترین نیروگاه کشور است که عملیات اجرایی آن اواخر آذر ماه سال ۹۹ آغاز شد و ابتدای تیر ماه امسال به شبکه برق متصل شده است. این نیروگاه ۱۰ مگاواتی یکی از بهترین نیروگاه‌ها به لحاظ فنی بوده و بابت آن ۵ میلیون یورو هزینه شده است.

وی در خصوص مزیت نسبی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در کشور بویژه در زمان کاهش خاموشی‌ها در فصل تابستان گفت: یکی از راهکار‌های کوتاه مدت تولید برق و کنترل خاموشی‌ها احداث نیروگاه‌های خورشیدی است. ما در کشور به لحاظ انرژی خورشیدی، مزیت نسبی داریم ضمن اینکه زمان احداث آن نیز کوتاه است، اما به درستی استفاده نمی‌کنیم. چنانچه بخش خصوصی ورود کند، در کوتاه مدت به راحتی مشکل برق کشور حل خواهد شد، زیرا زمان پیک تولید برق خورشیدی و همچنین نیاز به مصرف برق در تابستان است که این نیروگاه‌ها در آن زمان امکان تولید دارند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده