تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۳۴۸۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در آینده‌ای نزدیک رخ می‌دهد؛

افزایش ۱۱ درصدی تولید کنسانتره «کزغال»

‌می‌متالز - با حضور مقامات کشوری و استانی، پروژه اصلاح مدار تغلیظ زغالشویی کزغال آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، پروژه اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغالشویی این شرکت با استفاده از مدار هیدروسیکلون-تیتربد-اسپیرال، با همت و تلاش کلیه ارکان شرکت و حمایت و همراهی صاحبان اصلی سهام و با بهره گیری از توانمندی و تخصص داخلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در داخل کشور، بومی سازی و با حضور رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، مدیران عامل شستا و تاصیکو و مسئولین منطقه و شهرستان، به صورت رسمی افتتاح و وارد چرخه عملیاتی شد. با افتتاح این طرح که با تلاش متخصصین داخلی بومی سازی شده است، ظرفیت تولید کنسانتره زغال سنگ پروده طبس به میزان ۱۱ درصد و راندمان تولید نیز ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد.


بومی سازی این پروژه امیدآفرین است. از سرمایه گذاری در این حوزه حمایت می‌کنیم


میرهاشم موسوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور در مراسم آغاز فعالیت رسمی طرح اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغالشویی پروده طبس، افتتاح پروژه‌ای که تحت تحریم با عزم و تلاش داخلی و بومی راه اندازی شد و تقارن برنامه با روز ملی استکبارستیزی را پاسخی عملی به این تحریم‌ها دانست که در کنار ارزش و کارکرد مالی پروژه، اهمیتی ویژه و بسیار برجسته در بحث اعتماد به توانمندی داخلی برای افزایش تولید به آن می‌بخشد و نشانگر توان و اقتدار ملی و جرأت و جسارت تخصصی است که امیدآفرین است و باید گسترش داده شود.

وی تأکید کرد که عنصر کار و کارگر یک مفهوم تحول آفرین و هویت بخش است که تقویت اقتصاد ملی، ارزش پول کشور و بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی جامعه به کار و تولید وابسته است و سازمان تأمین اجتماعی نیز بر این اساس و آثار قابل توجه منطقه‌ای و ملی این قبیل پروژه ها، آماده سرمایه گذاری است. همه سرمایه‌های تأمین اجتماعی متعلق به بیمه شدگان است و صیانت از این دارایی‌ها و توسعه آنها، خدمت به جامعه بزرگ بیمه شدگان تأمین اجتماعی است و بر این اساس، سازمان تأمین اجتماعی آمادگی دارد از ۵۰هزار میلیارد تومان آمادگی سرمایه گذاری در حوزه صنایع و معادن تاصیکو، از پروژه‌های توسعه معدن زغال سنگ پروده طبس حمایت کند.

موسوی در این بازدید همچنین برای بررسی و رفع مشکلات بیمه و درمان تأمین اجتماعی شهرستان طبس و پرداخت ماهیانه و مستمر ۴% حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور، قول مساعد داد.


تعهد و تخصص سرمایه‌های انسانی به موفقیت در داخلی سازی منجر شد


علی رستمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) در این مراسم، بومی سازی پروژه اسپیرال و صرفه جویی ارزی حاصل از آن را نشان سطح بالای تعهد و تخصص سرمایه‌های انسانی زغال سنگ پروده طبس دانست که باید در قالب یک برنامه ریزی مناسب، برای توسعه این ظرفیت‌ها و شایستگی‌ها اقدام شود.

وی همچنین ضمن اشاره به اهمیت برنامه سرمایه گذاری قابل توجه تأمین اجتماعی در حوزه صنایع و معادن هلدینگ صدرتأمین و سرمایه گذاری‌های دارای ارزش افزوده بالا در حوزه شرکت زغال سنگ پروده طبس، از مسئولین استانی و منطقه‌ای خواست که شستا و کزغال را در این مسیر، بیش از پیش یاری و همراهی کنند تا با تسهیل و تسریع این سرمایه گذاری، سیر حرکتی به سمت افزایش تولید داخلی و ارزش آفرینی تداوم یابد.

۱۱ درصد افزایش تولید کنسانتره و ۱.۷ میلیون یورو صرفه جویی ارزی از این بومی سازی حاصل شد.

رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل کزغال، در ابتدای مراسم، ضمن اشاره به عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان تولیدکننده ۷۰ درصد زغال سنگ منطقه و ۳۵ درصد زغال سنگ کشور که این شرکت را برای ۷ سال متوالی در جایگاه بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ ایران و تأمین کننده اصلی صنایع کک سازی و فولادی کشور قرار داده و با ایجاد حدود ۲۷۰۰ فرصت شغلی مستقیم و پایدار، گام مهمی در تثبیت امنیت اجتماعی و توسعه منطقه برداشته است، تأکید نمود که این مجموعه با پایبندی به فرمایشات مقام معظم رهبری در اعتقاد به نقش ارزنده معادن برای جایگزینی اقتصاد نفتی، به شعار ما می‌توانیم جامه عمل پوشانده و این شرکت با اجرای موفق پروژه‌های مختلف، اعتقاد و التزام خود به عینیت بخشیدن به اهداف را به اثبات رسانده است که نتیجه آن، ورود سهام ارزنده "کزغال" به بازار سهام کشور است.

وی افزود، در همین راستا و در چهارچوب اهداف کلان شرکت، زغال سنگ پروده طبس پروژه‌های توسعه با هدف افزایش راندمان تولید محصول و افزایش تولید داخلی در حوزه استخراج خام و تولید کنسانتره را در برنامه دارد. پروژه اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغالشویی شرکت یکی از همین طرح هاست که با هدف بهبود راندمان و افزایش تولید کنسانتره زغال سنگ کک شو برنامه ریزی و اجرا گردید که با فعالیت خود، باطله خروجی از کارخانه زغالشویی را بازفراوری نموده و زغال نرمه چسبیده به باطله که در مدار‌های موجود کارخانه قابل استحصال نیست، وارد این سیستم شده و در مدار هیدروسیکلون-تیتربد-اسپیرال این پروژه، استحصال می‌گردد.

کریتی ثانی عنوان کرد که این پروژه با زیربنای ۲۴۰ مترمربع، هزینه ۳۶۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۰ نفر اجرا گردید که با عملیاتی شدن آن، خوراکدهی کارخانه زغالشویی به میزان ۱۵ درصد، تولید کنسانتره کزغال به میزان ۱۱ درصد و و راندمان تولید کارخانه به میزان ۴.۵ درصد افزایش می‌یابد.

ایشان به کارکرد‌های خاص پروژه نیز اشاره کرد و گفت با اجرای این طرح، ضمن رعایت شرایط و الزامات زیست محیطی و بازفراوری باطله محصول، تولید سالیانه کنسانتره کارخانه زغالشویی از ۶۰۰ هزارتن به ۶۶۷۵۰۰ تن افزایش خواهد یافت که با شرایط و قیمت‌های فعلی بازار، این میزان افزایش تولید، فروش سالیانه محصول را صرفاً از محل رمق گیری از باطله تولیدی، بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال رشد خواهد داد. البته آنچه که به این پروژه ارزشی چند برابری میدهد، اعتماد به توان و تخصص بومی و منابع داخلی کشور است. این پروژه در ابتدا به صورت خرید خارجی مصوب شد که با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی، اجرای آن میسر نشد، ولی جوانان متعهد و متخصص ایرانی، این پروژه را با استفاده از منابع و توانمندی‌های موجود در داخل کشور دنبال و اجرا کردند تا ضمن جلوگیری از خروج منابع ارزی و صرفه جویی ۱.۷ میلیون یورویی، عزم و اراده ملی را در عرصه‌های فنی بار دیگر به اثبات برسانند.

الاهی، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان طبس هم در این برنامه افتتاح با اشاره به جایگاه ملی شرکت زغال سنگ پروده طبس در حوزه معادن و صنایع و استعداد موجود برای رشد به سطوح فراملی، وجود استعداد‌های طبیعی و نیروی انسانی صبور و فکور در این مجموعه را مهم قلمداد کرد و ضمن اعلام آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاری‌های تأمین اجتماعی، بر لزوم اجرایی شدن این برنامه‌ها تأکید کرد.

حجت الاسلام محمدی امام جمعه شهرستان طبس هم در این مراسم در آستانه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و سابقه دو بار شکست مفتضحانه آمریکا در شهرستان طبس، به اهمیت کار و کارگر به عنوان ستون فقرات استقلال کشور اشاره نمود و با توجه به استعداد‌های خاص منطقه، بر لزوم توسعه صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی و بویژه طبس تأکید کرد و حمایت‌ها در قالب برنامه‌های سرمایه گذاری را ارزشمند دانست.

در پایان مراسم افتتاح پروژه اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغالشویی پروده طبس، بازدید از طرح بزرگ اورهال و نوسازی تجهیزات سنگین استخراج تمام مکانیزه لانگوال صورت گرفت و سپس با حضور مسئولین و مدعوین در اداره مرکزی شرکت، زمین چمن طبیعی فوتبال زغال سنگ طبس و ساختمان پاویون مجاور آن نیز به طور رسمی افتتاح و وارد فاز بهره برداری شد و همزمان کلنگ احداث زمین چمن مصنوعی نیز به زمین خورد.

برای ترمیم و نوسازی زمین چمن فوتبال و ساختمان پاویون زغال سنگ طبس، در مجموع ۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شد که با بهره برداری از آنها، ۹۵۰۰ مترمربع زمین چمن، ۳۱۰۰ مترمربع پیست دو و میدانی و ۳۶۳ مترمربع ابنیه پاویون و تأسیسات، به فضای ورزشی شرکت زغال سنگ پروده طبس اضافه شد. پروژه زمین چمن مصنوعی نیز با مساحت ۱۵۰۰ مترمربع و اعتبار ۷ میلیارد ریال کلنگ زنی شد که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

در این مراسم، رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین (شستا)، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدرتأمین (تاصیکو) به اتفاق جمعی از مدیران خود حضور داشتند و با همراهی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت زغال سنگ پروده طبس، معاون استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مدیران کل استان، امام جمعه، سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه و تعدادی از مدیران شهرستان طبس، پروژه‌های فوق را بازدید و افتتاح کردند.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده