به گزارش می متالز، شورهایی مانند ژاپن، آمریکا، اتریش، فرانسه، لهستان، ایتالیا از جمله تولیدکنندگان ریل در دنیا محسوب میشوند. اتریش، ژاپن و چین از بزرگترین واردکنندگان ریل در دنیا هستند. به طور میانگین سالانه حدود 3 میلیون و 700 هزار تن ریل در مناطق مختلف دنیا داد و ستد میشود که در 8 سال گذشته تقریبا روند ثابتی داشته است.
شبکه راهآهن ایمنترین روش برای انتقال مسافر و سریعترین راه برای حملونقل بار در ابعاد و حجمهای بالا است. کشورهای پیشرفته دنیا همانند ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی در دهههای گذشته سرمایهگذاری زیادی برای توسعه شبکه ریلی بین شهری و داخل شهری خود کردهاند. فولاد مورد استفاده در ساخت ریل به سبب نوع و موقعیت مصرف، شرایط خوردگی و سایش و انواع تنشهای دینامیکی وارده، جزو فولادهای کیفی محسوب شده و نیازمند فرآیند تولید دقیق و عملیات متالورژی ثانویه است. ریلهای راهآهن از طریق نورد ساخته میشوند و در کشورها و مناطق مختلف جهان دارای اندازههای مختلفی است؛ ریل از آلیاژهای خاص فولاد که در برابر سایش و شکست مقاوم است ساخته میشود. این فولادها دارای منگنز، سیلسیوم و کروم هستند که با شکل و سطح مقطع ویژهای ساخته میشوند، تا هم نیروی وارده از سوی وسیله نقلیه را تحمل و به بستر منتقل کنند و هم کمترین اصطکاک را در برابر حرکت قطار داشته باشند.
در مجموع 17 کشور در دنیا ریل تولید میکنند که مجموع تولید این کشورها سالانه حدود 6 میلیون تن است. آسیا به سبب حجم تولید بالای کشور چین و همچنین کشورهای هند و ژاپن قطب اصلی تولید در دنیا است. سالانه حدود 6 میلیون تن ریل در دنیا تولید میشود و نیمی از این تولید در بازارهای دنیا بین کشورهای مختلف مورد داد و ستد قرار میگیرد. در نمودار شماره 1 سهم کشورهای صادرکننده ریل فولادی در سالهای 2010 و 2017 مقایسه شده است. همانطور که در نمودار ملاحظه میشود در سال 2017 تنوع کشورهای تولیدکننده افزایش داشته و علاوه بر کشورهای چین، و آمریکا و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا کشورهای هند و بحرین نیز به جمع صادرکنندگان برتر افزوده شدهاند.
ریل راهآهن جزء کالاهای مصرفی صنعت فولاد محسوب میشوند، بهدلیل اصطحلاک بالای این محصول در خطوط ریلی و نیاز دائمی این خطوط به تعمیر و نگهداری، تولید این محصول همواره در جریان است. گفته شده میانگین طول عمر مفید هر ریل در دنیا حدود 30 سال است و باید در این دوره تعویض شود. البته طول عمر خطوط علاوه بر کیفیت ساخت اولیه محصول تابع شرایط محیطی محل مورد استفاده و پروسههای مربوط به حفاظت و بازرسیهای سالانه آن است.