تاریخ: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۳۷۸۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بانک مرکزی اروپا تحت فشار تورم بی سابقه کشور‌های حوزه یورو

‌می‌متالز - اقتصاددانان می‌گویند که منطقه پولی یورو در حال حاضر تحت فشار ناشی از سریع‌ترین تورم کشور‌های این منطقه از زمان تأسیس پول واحد در پایان قرن بیستم قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، اقتصاددانان می‌گویند که منطقه پولی یورو در حال حاضر تحت فشار ناشی از سریع‌ترین تورم کشور‌های این منطقه از زمان تأسیس پول واحد در پایان قرن بیستم قرار گرفته است.

بر اساس میانگین ۴۰ تخمین در نظرسنجی‌های بلومبرگ که قبل از انتشار آمار روز سه شنبه انجام شده است، قیمت مصرف کننده در منطقه یورو با ۱۹ کشور عضو در ماه نوامبر ۴.۵ درصد افزایش یافته است. هر پاسخ دهنده در این نظرسنجی شتابی را از سطح ۴.۱ درصدی ماه گذشته پیش بینی می‌کند که در حال حاضر بیشترین سرعت از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ بوده است.

در آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد این منطقه، فشار ناشی از هزینه‌های زندگی حتی بیشتر است، به طوری که میانگین تخمین تورم در حال حاضر و قبل از انتشار داده‌های روز دوشنبه ۵.۵ درصد اعلام شد.

بوندس‌بانک (بانک مرکزی آلمان) این هفته هشدار داد که نرخ تورم ممکن است حتی به ۶ درصد نیز برسد.

چنین جهش بی‌سابقه قیمت‌ها، که منعکس‌کننده افزایش هزینه‌های انرژی و تنگنا‌های عرضه جهانی است، به چالش ارتباطات بانک مرکزی اروپا که سیاست‌گذاران آن به زودی با یک تصمیم بزرگ در مورد آینده محرک‌های اقتصادی مواجه خواهند شد، می‌افزاید.

آن‌ها اصرار دارند که این دوره تورم گذرا است و فشار لایه‌های زیرین ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند پایدار باشند.

مائوا کازین، اقتصاددان بلومبرگ اکونومیکس در گزارشی که روز جمعه در پیش‌بینی داده‌ها منتشر شد، گفت: ما انتظار نداریم که ارزیابی بانک مرکزی اروپا درباره فشار (لایه های) زیرین قیمت‌ها قبل از نشست دسامبر تغییر کند. این فشار‌ها احتمالاً پایدارتر خواهند بود.

معیار اصلی قیمت‌ها که اقلامی مانند انرژی و غذا را حذف می‌کند نیز در حال افزایش است.

پیش‌بینی میانگین ۲.۳ درصدی برای تورم، بالاترین رقم از سال ۲۰۰۲ خواهد بود. بالاترین پیش‌بینی برای تورم کل منطقه یورو در این نظرسنجی توسط موسسه Capital Economics اعلام شد که اقتصاددانان آن انتظار نرخ ۴.۷ درصدی را دارند. کمترین میزان آن ۴.۲ درصد است که توسط شش موسسه از جمله بانک آمریکا پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده