تاریخ: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۴۰۳۸۹
سرویس خبر : اجتماعی
رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی‌های تابعه مطرح کرد:

جانمایی بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه‌های تحولی مرکز ارتباطات وزارت صمت/ لزوم جابجایی هویتی فعالیت‌ها و کارکرد‌های وزارت صمت/ ضرورت خروج از حوزه‌های کالبدی و حرکت به سمت حوزه‌های محتوایی

‌می‌متالز - رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت با اشاره به جانمایی ادبیات گفتمانی انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه‌های تحولی این دفتر گفت: دفتر ارتباطات وزارت صمت و روابط عمومی‌های تابعه باید به یک نقطه مشترک رسیده و روی آن نقطه مشترک عملیات و کار‌ها را به پیش برده و طراحی‌های لازم را انجام و در همین چهارچوب اتاق‌های عملیات روزانه را فعال نماید.

به گزارش می‌متالز، حسین زاده قشمی در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی‌های تابعه وزارت صمت گفت: در دوره جدید ضمن اجرای دقیق برنامه‌های تحولی، امور جاری را با قدرت جلو می‌بریم و استراتژی‌های فوری را تدوین و عملیات‌های رسانه‌ای رابه موقع طراحی و اجرا خواهیم کرد.

ضرورت جابجایی هویتی فعالیت‌ها و کارکرد‌های وزارت صمت

وی با تأکید بر ضرورت جابجایی هویتی فعالیت‌ها و کارکرد‌های وزارت صمت، خاطرنشان کرد: مشابه نمونه‌های فراوانی که در تجربه‌های گذشته در نهاد‌های مختلف داشته ایم می‌بایست با هدفگذاری صحیح، ظرف یک مدت معین، نگاه مخاطب را به یک نقطه مطلوب و متعالی برسانیم.

تدوین برنامه، نقطه شروع برنامه‌های تحولی

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت نقطه شروع برنامه‌های تحولی را تدوین برنامه دانست و افزود: برنامه‌های تحولی می‌بایست شامل احصاء دقیق ظرفیت‌ها و امکان ارزیابی عملکرد‌ها و همینطوربا اشتراک گذاری درست تمامی ظرفیت‌های موجود در پیشبرد اهداف رسانه‌ای موثر، همراه باشد.

ضرورت خروج از حوزه‌های کالبدی و حرکت به سمت حوزه‌های محتوایی

حسین زاده قشمی با تبیین محور‌های اساسی برنامه‌های تحولی مرکز ارتباطات وزارت صمت، خروج از حوزه‌های کالبدی و کم توجه و حرکت به سمت حوزه‌های محتوایی و ارزش آفرینی قابلیت‌های وزارت صمت برای مخاطب را نکته قابل تأمل در اجرای این برنامه‌ها ارزیابی و عنوان کرد: گام اول در مسیر اجرای برنامه‌های تحولی گام رهبری و راهبری در روابط عمومی هاست؛ مدیران روابط عمومی رهبران روابط عمومی در سازمان‌های خود هستند و رفتار رهبری و استراتژی‌های به کار گرفته توسط مدیران روابط عمومی به شدت در ساختار سازمان و عملکرد آن تاثیر گذار خواهد بود و ذهن کارکنان روابط عمومی نیز در ابتدا درگیر شاخص‌های رهبری مدیران روابط عمومی است، چنانکه ویژگی‌های رهبری در خرده رفتار‌های مدیران بزرگ، نماد و نمود پیدا می‌کند.

گام اول در مسیر اجرای برنامه‌های تحولی، رهبری و راهبری در روابط عمومی هاست

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت اظهار داشت:در بهبود نظام عملکردی وزارت صمت و پایش و بازنگری آن باید کار بیشتر و داده کاوی مستمر انجام گیرد و افکار سنجی‌ها و ارتباطات با گروه‌های مختلف مخاطبین به صورت مداوم مورد تجزیه و تحلیل گردد.

حسین زاده قشمی با یاداوری موضوع اینماد و پویشی که در تقابل با آن ایجاد شده بود، تصریح کرد: داده کاوی در مخاطب شناسی و نبض شناسی مخاطب باید به روز گردد تا عکس العمل‌های منفی مخاطب را در موعد مناسب شناسایی نموده و متناسب با نیازسنجی و مسئله شناسی انجام شده، پاسخ به جا و موثر را تولید نماییم.

وی ادامه داد: مخاطب شناسی باید در راهبرد‌های رهبری اتخاذ گردیده و در استراتژی‌های رسانه‌ای خصوصا در لایه آفندی مورد توجه قرار گیرد.

لزوم تدوین استراتژی برای تک تک عملیات‌های رسانه‌ای

زاده قشمی با بیان اینکه موضوع استراتژی معیار بعدی (دوم) است که باید به آن پرداخته شود، خاطرنشان کرد: استراتژی برای تک تک عملیات‌های رسانه‌ای باید سرفصل قرار بگیرد و بر اساس راهبرد‌ها و شبکه مسایل باید یک برنامه عملیاتی طراحی گردد که در این برنامه عملیاتی مخاطب شناسی و مخاطب گزینی رخ داده باشد، پاسخ‌ها به مسایل مخاطب داده شده و به عملیات رسانه‌ای تبدیل و تاکتیک‌های آن تعریف شده باشد.

ضرورت شناخت مخاطب (تیپولوژی) به عنوان گام نخست در طراحی استراتژی‌های رسانه‌ای

وی به ضرورت شناخت مخاطب به عنوان گام نخست در طراحی استراتژی‌ها اشاره کرد و افزود: تیپولوژی مخاطب وزارت صمت که حدود ۴۰ درصد GDP کشور را مدیریت می‌کند در ماتریس‌های سوات (SWOT) باید مشخص باشد و هدفگذاری مخاطب و درخت مسایل آن‌ها معین و پاسخها، اولویتها، ضرورت‌ها و فوریت‌های آن‌ها نیز باید تدوین گردد.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود محور سوم برنامه‌های تحولی این دفتر در دوره جدید را یادآور شد و اظهار داشت: محور سوم برنامه ها، کارکنان روابط عمومی‌ها هستند؛ باید به کارکنان روابط عمومی اهمیت دهید و آن‌ها را دوست داشته باشید؛ معیشت کارکنان روابط عمومی مهم است و بنده خودم را موظف به تامین معیشت کارکنان می‌دانم.

زاده قشمی تشویق، تقدیر و ترغیب کارکنانروابط عمومی‌ها را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید دوره‌های آموزشی کارکنان را فعال‌تر نماییم و نیاز‌های آموزشی کارکنان را احصا نموده و دوره‌های مختلف ضمن خدمت برگزار نماییم.

تشکیل شورای راهبردی روابط عمومی با حضور بزرگان و زعمای رسانه‌ای انقلاب اسلامی

وی به تشکیل شورای راهبردی روابط عمومی با حضور بزرگان و زعمای رسانه‌ای انقلاب اسلامی و تصویب برنامه‌های راهبردی دفتر ارتباطات در این شورا با تعیین فرآیند‌های هر زیرمجموعه در جایگاه واقعی خود و در سیر برنامه تحولی با حضور وزیر صمت اشاره کرد و گفت: با تعیین فرآیند‌ها از حالت پدافندی به حالت آفندی روی آورده و با تعیین درخت مسایل، فرایند پاسخگویی را تقویت می‌کنیم و نقش تمامی عناصر و ظرفیت‌های موجود را در این برنامه فرآیندی مشخص می‌شود.

زاده قشمی ارزش سازمان را متکی به جایگاه روابط عمومی دانست و افزود: روابط عمومی‌ها فقط بازوی اطلاع رسانی نیستند، بلکه روابط عمومی‌ها محور تحول آفرینی در سازمان‌ها هستند.

جانمایی بیانیه گام دوم انقلاب در برنامه‌های تحولی دفتر ارتباطات وزارت صمت

رییس مرکز ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت به جانمایی ادبیات گفتمانی انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب در این برنامه تحولی اشاره کرد و بیان داشت: دفتر ارتباطات وزارت صمت و روابط عمومی‌های زیر مجموعه باید به یک نقطه مشترک رسیده و روی آن نقطه مشترک عملیات و کار‌ها را جلو برده و طراحی‌های لازم را انجام و در همین چارچوب اتاق‌های عملیات روزانه را فعال نمایند.

حاکمیت، دولت، مردم و کنش گران اجتماعی، گروه‌های مخاطبی وزارت صمت

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: ۴ مخاطب کلی در برنامه تحولی دفتر ارتباطات تصویر شده است که شامل حاکمیت، دولت، مردم و کنش گران اجتماعی هستند.

زاده قشمی با تبیین استاندارد‌ها و شرایط اختصاصی هر یک از گروه‌های مخاطبی وزارت صمت، گفت: باید در گزارش عملکرد وزارت صمت بگوییم که کدام مساله حاکمیت در گفتمان سازی انقلاب اسلامی حل شده است یعنی می‌بایست گفتمان حاکمیت در محتوا‌های ما وارد شود و شخصیت‌های حاکمیتی مورد توجه قرار بگیرند.

رییس مرکز ارتباطات وزارت صمت دولت را مخاطب دوم گفتمانی و عملکردی وزارت صمت عنوان کرد و بر لزوم طراحی استراتژی‌های متقن و هماهنگ در ارتباط با این گروه مخاطبی تأکید کرد.

وی مردم را گروه سوم مخاطبی وزارت صمت دانست و بر شناخت تیپولوژی‌های اجتماعی در ایران و تنظیم محتوا‌های تولیدی بر اساس مخاطب شناسی دقیق تأکید کرد.

زاده قشمی از کنش گران اجتماعی به عنوان مخاطب چهارم وزارت صمت یاد کرد و افزود: کسانی در حوزه رسانه موفق اند که با کنش گران اجتماعی تعامل مثبت و سازنده دارند؛ همه انجمن‌ها و NGO‌های مردمی در مجموعه کنش گران اجتماعی تعریف می‌شوند و در حقیقت رهبران افکار عمومی جامعه هستند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده