تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۱
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۴۰۴۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۶۹درصدی صادرات ایران به عمان

‌می‌متالز - سفیر ایران در عمان گفت: علیرغم محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، طی شش ماه اول سال جاری، صادرات ایران به عمان ۶۹ درصد و حجم مبادلات تجاری دو کشور (سرجمع صادرات و واردات)، ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، علی نجفی افزود: در شش ماه نخست سال جاری، حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

این دیپلمات ایرانی در مورد میزان تعاملات تجاری تهران و مسقط و فعالیت‌های انجام شده برای گسترش آن با بیان اینکه روابط تجاری مستقیم میان ایران و عمان، حائز اهمیت است، تصریح کرد: مناسبات همسایگی دو کشور و امکانات حمل و نقل دریایی، جریان مستقیم صادرات و واردات میان ایران و عمان را توجیه پذیر ساخته است.

وی در همین راستا افزود:خوشبختانه علیرغم محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، طی شش ماه اول سال جاری، صادرات ایران به عمان ۶۹ درصد و حجم مبادلات تجاری دو کشور (سرجمع صادرات و واردات)، ۵۰ درصد رشد داشته و در شش ماه اول سال جاری، به میزان حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

تا پایان سال جاری حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید

سفیر ایران در مسقط با بیان اینکه به نظر می‌رسد با این روند تا پایان سال جاری حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید؛ گفت: به لحاظ حجم تجارت، عمان جایگاه ششم را در میان کشور‌های همسایه ایران دارد و در میان کشور‌های حوزه خلیج فارس، رتبه دوم را داراست.

نجفی در مورد برخی از موانع موجود در راه گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور، تصریح کرد: اگرچه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط تجاری میان دو کشور وجود دارد ولیکن تجار و بازرگانان بخش خصوصی کشورمان قبل از ورود به عمان، باید شناخت دقیقی نسبت به قوانین و مقررات و واقعیت‌های موجود در این کشور داشته باشند. ما در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط، تلاش می‌کنیم مشورت و اطلاعات درست و واقعی به فعالان اقتصادی ارائه نمائیم و در همین راستا بخش اقتصادی و رایزنی بازرگانی سفارت ایران در عمان مستمرا در این خصوص تلاش می‌کنند.

ظرفیت‌های موجود بین ایران و عمان برای توسعه گردشگری بین دو کشور

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره ظرفیت‌های موجود بین دو کشور برای توسعه گردشگری با بیان اینکه خوشبختانه مراودات مردمی خوبی میان دو کشور برقرار است و ایرانیان و عمانی ها، نگاه مثبت و احترام آمیزی نسبت به یکدیگر دارند، افزود: تعدادی از ایرانیان در عمان در مشاغل تخصصی و غیرتخصصی مشغول به کار هستند. متقابلا سالانه تعداد قابل توجهی از عمانی‌ها نیز به منظور گردشگری، بهداشت و درمان و زیارت عازم ایران می‌شوند.

نجفی خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته، اتباع ایران می‌توانند بدون روادید به مدت چهارده روز به عمان سفر و متقابلا اتباع عمانی نیز می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند و این موضوع نقش مهمی در توسعه گردشگری میان دو کشور به ویژه گردشگری سلامت در ایران دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پرواز از تهران و شیراز به مسقط و برعکس برقرار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بدلیل شرائط ناشی از کرونا، پرواز‌های مختلف میان دو کشور محدود شده بود، ولی با کاهش مخاطرات ناشی از کرونا، به مرور شاهد بازگشایی پرواز‌های مختلف میان دو کشور (شهر‌های مختلف) هستیم و همان طور که اشاره شد در حال حاضر پرواز از تهران و شیراز به مسقط و برعکس برقرار است.

برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان در مسقط

سفیر ایران در عمان همچنین خبر داد که برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در عمان به ریاست وزیر «صنعت» ایران و «وزیر صنعت و تجارت» عمان در دستور کار قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده