تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۴۱۰۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست هیات تجاری عمان با فعالان اقتصادی ایران مطرح شد

گسترش همکاری ایران و عمان نیازمند نقشه راه اقتصادی است

‌می‌متالز - در نشست هیات تجاری عمان در اتاق ایران به فرصت‌های همکاری با استان البریمی تأکید شد؛ البریمی به لحاظ اقتصادی استان بکری است که می‌تواند مسیر صادرات مجدد کالای ایرانی را فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، ظاهر الکعبی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی عمان پس از دیدار با حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران به همراه هیات تجاری این کشور در جمع فعالان اقتصادی حاضر شد.

در ابتدای این نشست محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: حجم واردات به عمان بالغ‌بر ۲۴ میلیارد دلار است که سهم ایران از این واردات حدود ۱،۸ درصد (۴۳۸ میلیون دلار در سال گذشته) بوده است. از طرفی سهم واردات به ایران حدود دو میلیارد دلار بوده که این حجم از کالا به‌صورت مستقیم یا از طریق کشور‌های همسایه به ایران وارده شده است. سهم عمان از این واردات ۱.۲ درصد (۴۳۴ میلیون دلار) بوده است. اما در هفت‌ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به عمان حدود ۷۵ درصد نسبت به هفت ماه سال قبل رشد کرده؛ واردات از عمان هم ۲۴ درصد رشد کرده و کل حجم مبادلات ایران و عمان حدود ۴۵ درصد رشد کرده است. این روند نوید می‌دهد که حجم مبادلات ایران و عمان به بالای یک میلیارد دلار برسد.

ضرابی ادامه داد: پتانسیل اقتصادی بین دو کشور بالاست، ولی موانع زیادی در مسیر بالا بردن حجم تجارت وجود دارد. به‌عنوان‌مثال هزینه حمل کالا و هزینه انتقال پول بالاست و فعالان اقتصادی دو کشور با توانمندی و ظرفیت‌های هم آشنا نیستند. از طرف دیگر هزینه تمدید اقامت و ثبت شرکت در عمان نسبت به سال‌های قبل بالا رفته و امکان افتتاح حساب ارزی برای فعالان اقتصادی ایرانی و شرکت‌های تجاری ایرانی محدود است.

او ادامه داد: هزینه‌های دیگری، چون تأیید گواهی بهداشت مواد غذایی، هزینه و زمان زیادی را به فعالان اقتصادی تحمیل کرده است؛ آنچه مسلم است دولتمردان دو کشور، اتاق بازرگانی دو کشور و فعالان اقتصادی دو کشور تلاش می‌کنند این موانع برداشته شود. لازمه گسترش همکاری‌ها این است نقشه راهی اقتصادی بین دو کشور ترسیم و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

او ادامه می‌دهد قبلاً پرواز مستقیم به ۹ استان ایران انجام می‌شد و از تهران هر روز به عمان پرواز داشتیم، ولی به دلیل شیوع کرونا این امکانات حذف‌شده است. دو کشور توانمندی بالایی دارند؛ معدن و شیلات. حوزه اقتصادی بکری در عمان است و شرکت ایرانی توانمندی بالایی دارند. می‌توانیم با سرمایه‌گذاری مشترک، افزایش حجم پایداری در روابط تجاری ایجاد کنیم.

ضرابی به امنیت غذایی اشاره کرد که در عمان مورد توجه قرار گرفته و جز اهداف و برنامه‌های این کشور است. بخش خصوصی در این حوزه‌ها می‌توانند فعالیت کنند. می‌توان با سرمایه‌گذاری مشترک، صادرات مجدد را در حوزه‌های مختلف داشت.

او به گردشگری اشاره کرد که با فعال شدن بخش خصوصی دو کشور می‌توان از طریق عمان گردشگران زیادی را به دو کشور وارد کرد. توریست سلامت یکی از حوزه‌هایی است که ما در آن ایران توانمندی زیادی دارد. کارخانه‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی خوبی در ایران فعال هستند که می‌توانیم به عمان تجهیزات پزشکی صادر کنیم و هم با سرمایه‌گذاری مشترک از طریق عمان صادرات مجدد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم.

ضرابی تصریح کرد: رکود اقتصادی در کشور‌های نفت‌خیز باعث شده که پروژه‌ها در همه کشور‌ها ازجمله عمان کاهش داشته باشد. از طرفی شرکت‌های عمرانی ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی ظرفیت خوبی دارند، اما به دلیل تحریم‌ها امکان ارائه ضمانت‌نامه بانکی نداریم. این باعث شده که صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران پایین باشد. می‌توانیم براساس تفاهم‌نامه صندوق ضمانت صادرات و کردیت عمان ضمانت‌نامه را از طریق شرکت‌های عمان دریافت کرده و با شرکت‌های عمانی کار مشترکی انجام دهیم. در حوزه انرژی‌های نو هم کشور عمان برنامه توسعه‌ای دارد و ما هم در ایران شرکت‌های خوب تولیدکننده نیروگاه بادی داریم.

ضرابی تأکید کرد: برای آنکه بتوانیم به اهداف بلند توسعه‌ای برسیم، نیازمند سرمایه‌گذاری مشترک در دو کشور هستیم تا در حوزه تجارت افزایش پایداری داشته باشیم.

او تأکید کرد: فعالان اقتصادی ایرانی و عمانی قرارداد‌های خود را با استفاده از مشاوران حقوقی منعقد کنند نه براساس اطمینان میان فردی؛ مرجع حل اختلاف را یکی از مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی ایران و عمان قرار دهند؛ در دادگاه‌های ایرانی و عمانی پروسه طولانی و هزینه‌بر است، اما مرکز داوری مرجع خوبی برای حل اختلاف‌ها است. در قرارداد‌های تجاری روش‌های پرداخت در قرارداد به‌صورت شفاف مشخص کنند.

تجار دو کشور می‌توانند در شرایط تحریم همکاری کنند

ظاهر الکعبی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی عمان در ادامه این نشست گفت: بعد از دو سال این اولین هیات تجاری عمان در ایران است. آقای ضرابی از مشکلات تجار درزمینهٔ انتقال پول و ایجاد راه‌هایی برای تسهیل نقل‌وانتقال و گشایش حساب ارزی گفتند، اتاق بازرگانی عمان در این زمینه تلاش‌هایی را انجام داده و مسئولان سعی کرده‌اند مسیر‌هایی را ایجاد کنند. عمان دوست همه کشورهاست و کشور‌ها باید از این فرصت در جهت توسعه تجارت خود استفاده کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی عمان ادامه داد: سلطان عمان علاقه زیادی به توسعه روابط با ایران دارد؛ فعالان تجاری دو طرف می‌توانند با همکاری اتاق‌های بازرگانی و مرکز داوری در ایران و عمان قرارداد همکاری باهم امضا کنند. این همکاری‌ها می‌تواند در حوزه صنعت، معدن، شیلات، گردشگری، تجار، صنعت غذایی و ... باشد.

او تصریح کرد: ایران و عمان اشتراکات زیادی در فرهنگ و زبان دارند؛ این نشان‌دهنده برادری بین دو کشور است.

الکعبی به موقعیت استان البریمی اشاره کرد: البریمی دروازه شمال غربی کشور است که با عربستان و امارات و یمن ارتباط را تسهیل می‌کند. البریمی بندر خشک عمان است که محصولات ایران را می‌توان از این طریق این به کشور‌های شاخ افریقا صادر کرد. تجار دو کشور می‌توانند در شرایط تحریم اقتصادی روش‌هایی را پیش‌بینی کنند تا کالای ایرانی از عمان به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس و کشور‌های آفریقایی صادر شود.

او درباره موقعیت استان البریمی گفت: در این استان شهرک صنعتی‌ای تأسیس‌شده که مساحت آن ۶۹۵ میلیون مترمربع است؛ این استان دو دانشگاه مهم هم دارد که فرصت انجام برخی پروژه‌های صنعتی در آنجا ممکن است. همچنین می‌توان درباره تأسیس شهرک صنعتی در ایران توافق‌نامه‌ای امضا کرد.

الکعبی تأکید کرد: در استان البریمی فرصت‌هایی خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌شده است؛ امکان سرمایه‌گذاری صد در صد وجود دارد. پایین‌ترین عوارض در این منطقه اخذ می‌شود. می‌توان از این استان برای صادرات مجدد کالا با ارزش‌افزوده ۲۰ درصد استفاده شود.

او ادامه داد: برنامه ما در این استان این است که به‌عنوان هاب در کشور باشیم و برای همین توسعه لجستیک این منطقه برای عمان اهمیت بالایی دارد.

استان البریمی به هاب تجاری منطقه تبدیل می‌شود

در ادامه یکی از اعضای هیات تجاری عمران درباره ظرفیت استان البریمی گفت: در دوره کرونا حجم مبادلات تجاری ایران و عمان کاهش‌یافته است؛ مهم‌ترین اقلام وارداتی عمان از ایران دام زنده بخصوص بز، محصولات پتروشیمی، میوه، محصولات کشاورزی مثل ذرت، هندوانه و سیب، سیمان و میگو بوده است. صادرات عمان به ایران تجهیزات دندانپزشکی، انواع تجهیزات ساختمانی، دانه آفتاب‌گردان و ... بوده است.

او تأکید کرد: استان البریمی موقعیت جغرافیایی خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و دلیل آن نزدیکی به مرز امارات، عربستان و یمن است؛ بخش‌های مهم اقتصادی در این استان گردشگری، معدن، کشاورزی و صادرات و واردات، لوازم پزشکی، صنعت الکترونیک و ... است. از طرفی فرصت همکاری و سرمایه‌گذاری صد در صد وجود دارد. تجار در پنج سال اول مالیات پرداخت نمی‌کنند و بعد از آن مالیات بر درآمد ۱۵ درصد است. همچنین امکان مالکیت ۹۹ ساله وجود دارد.

بعد از آن عبدالله احمد مدیرعامل شهرک‌های صنعتی در البریمی درباره شهرک صنعت این استان گفت؛ قرار است این منطقه هاب تولید و تجارت باشد. در شهرک صنعتی ۶.۸ میلیارد ریال عمان سرمایه‌گذاری شده است. در حال حاضر زمین‌های، اما ده واگذاری برای همکاری با امتیاز آب و برق وجود دارد. برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشوق‌های زیادی در نظر گرفته‌شده و یکی از آن این است که زمین‌های شهرک صنعتی دو سال اول مجانی در اختیار افراد قرار می‌گیرد و بعد از آن برای هر مترمربع تا سه سال نیم ریال عمانی اجاره‌بها پرداخت می‌شود. امکان اجاره زمین و توسعه آن وجود دارد و فرد می‌تواند بعد از اجاره زمین را به دیگری برای بهره‌برداری واگذار کند.

در ادامه ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: استان البریمی شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرده است. عمان پایگاه خوبی برای صادرات مجدد محصولات ایرانی است. شرایط ویژه‌ای برای همکاری در حوزه عوارض گمرکی، مالیات و اجاره زمین وجود دارد. این استان بین جبل علی و صحار است. این استان ص در صد مال دولت عمان است و سهام‌دار خارجی ندارد که مشکلاتی را برای تجار ایرانی در زمان تحریم ایجاد کند. می‌خواهد هاب میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی باشد.

ضرابی ادامه داد: باید با وزارت کار صحبت کنند و معافیت خاصی برای شرکت‌های یارانی بگیرند؛ مهم‌ترین مسئله تجار ایرانی داشتن حساب ارزی است؛ باید بتوانیم ال‌سی بازکنیم و بپذیریم. باید زیرساخت مالی فراهم شود و ما این را در همه جلسات با مسئولان عمانی عنوان کرده‌ایم.

او ادامه داد: در همان تحریم هم می‌توان کارکرد؛ شرایط هم این است که کالا تحریمی نباشد، شرکت‌ها در لیست تحریمی نیستند و می‌توان با ارزی غیر از دلار کارکرد. مسئولیت پیدا کردن شرکای عمانی مسئله‌ای است که رئیس اتاق البریمی عنوان کرد که همکاری می‌کنند. با این پیش‌شرط‌ها البریمی می‌تواند موقعیت خوبی برای همکاری و صادرات مجدد از این استان باشد.

ضرابی تأکید کرد: استان البریمی استان بکری است و شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌های خوبی دارد و امکان همکاری در اینجا وجود دارد. دولت و فعالان اقتصادی عمرانی علاقه‌مند همکاری هستند و ما هم باید از این پایگاه به نفع تجارت و صادرات خود استفاده کنیم. البته دولتمردان ایرانی هم علاقه‌مند به گسترش این همکاری اقتصادی هستند.

بعد از آن ظاهر الکعبی ابراز امیدواری کرد: همکاری خوبی بین تجار ایرانی و عمانی در دوره جدید شکل گیرد.

منبع: اخبار اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده