تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۴۱۵۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آمار جدید از سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

‌می‌متالز - در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران رشته فعالیت ساخت مواد و محصولات شیمیایی بیشترین جذابیت را برای سرمایه‌گذاران دارد؛ به‌گونه‌ای‌که این رشته فعالیت هم به لحاظ تعداد پروژه‌ها و هم به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری در رتبه اول قرار گرفته است.

به گجزارش می‌متالز، جدیدترین داده‌های صنعتی حکایت از ورود بازیگران جدید خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارد. طبق داده‌های رسمی آمار جدید این سرمایه‌گذاری‌های خارجی چقدر است؟

جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، حدودا دو برابر شده است. آمار‌های رسمی از تصویب ورود ۲میلیارد و ۸۰۴میلیون دلار سرمایه خارجی در ۹ماه منتهی به آذر ۱۴۰۰ حکایت دارد. عراق (به لحاظ تعداد پروژه)، صربستان و هلند (به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری) از جمله کشور‌هایی هستند که به‌تازگی در زمره بازیگران مهم عرصه سرمایه‌گذاری خارجی ایران قرار گرفته اند.

گزارش تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حجم جذب پول در بازه فروردین تا آذر۱۴۰۰ از افزایش بیش از ۳/ ۱میلیارد دلاری جذب سرمایه خارجی در کشور نسبت به سال قبل در بخش‌های تولیدی و تجاری حکایت دارد.

این رشد که عموما به دلیل کلید خوردن پروژه تبدیل گاز طبیعی به پروپیلن در استان سیستان و بلوچستان از سوی سرمایه‌گذاران کشور غنا حاصل شده، از سهم ۸۴درصدی بخش‌های صنعت، معدن و تجارت از کل سرمایه‌های خارجی جذب‌شده در کشور خبر می‌دهد.

این نسبت وضعیتی را نشان می‌دهد که تاکنون و از ابتدای دهه ۹۰ تجربه نشده و از شدت گرفتن ورود سرمایه به بخش تولید و تجارت کشور حکایت دارد. پیش از این، تنها در سال ۱۳۹۲ سهم تزریق پول خارجی به صنعت از کل سرمایه‌گذاری خارجی کشور به مرز ۸۰درصد رسیده بود که در ۹ماه اول ۱۴۰۰ این عدد رکورد زده است. پنج استان نخست از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، تهران و البرز هستند که سیستان و بلوچستان ۶۸درصد از کل سرمایه خارجی واردشده به بخش صنعت را که معادل ۸/ ۲میلیارد دلار بوده، به خود اختصاص داده است.

از میزان کل ورودی‌های سرمایه به بخش صنعت، معدن و تجارت، ۲میلیارد و ۵۵۸میلیون دلار در حال طی مراحل اجرایی است و تنها ۲۱۶میلیون دلار مجوز بهره برداری دریافت کرده است. آمار‌های ۹ماهه جذب سرمایه خارجی در کشور نشان می‌دهد که کل سرمایه‌های خارجی واردشده به کشور نسبت به ۹ماه ۱۳۹۹ حدود یک‌میلیارد و ۸۴میلیون دلار کم شده است. کل طرح‌ها در این دوره از ۱۲۹ به۱۷۵ طرح رسیده و افزایش ۶/ ۳۵درصدی را تجربه کرده، اما در همین دوره، حجم پول ورودی به کشور در نتیجه این طرح‌ها ۷/ ۲۴درصد افت کرده است.

از دیگر نکات جالب گزارش تازه وزارت صمت، جذب بیش از ۳۳۴میلیون دلار سرمایه در بخش «کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته ای» است که باعث شده این بخش به یکی از چهار گروه نخست سرمایه‌پذیر در ۹ماه نخست ۱۴۰۰ در کشور تبدیل شود. آلمان که پیش‌تر در ردیف کشور‌هایی با بیشترین پروژه صنعتی در ایران بود، در گزارش ۹ماه ۱۴۰۰ از فهرست خارج شده و جای خود را به عراق داده است.

در میان کشور‌های سرمایه‌گذار، افغانستان همچنان در زمره پنج‌سرمایه‌گذار اصلی از نظر حجم ارزی و تعداد پروژه است. جزئیات آمار‌ها نشان می‌دهد که بعد از غنا که از نظر حجم تزریق پول با ۶۸۰/ ۱میلیارد دلار اول است، امارات‌متحده عربی و افغانستان در رده‌های دوم و سوم هستند.

امارات به عنوان دومین سرمایه‌گذار خارجی بخش صنعت، به واسطه برنامه‌های متعدد ساخت و تولید در ایران، در بخش‌هایی از صنایع کارخانه‌ای کشور سرمایه‌گذاری کرده است. این کشور که پس از غنا، با بیش از ۸۲۳میلیون دلار سرمایه‌گذاری، دومین کشور سرمایه فرست به ایران بوده، در ۹ماهه امسال ۱۳پروژه مختلف را در کشور در دست دارد.

از نظر تعداد پروژه، چهار بخش مختلف شامل «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک»، «ساخت فلزات اساسی» و «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی‌نشده در جای دیگر» در زمره مهم‌ترین صنایع سرمایه پذیر کشور بوده اند که برای خارجی‌ها جاذبه بیشتری داشته اند. در عین حال، از نظر حجم جذب سرمایه، پنج‌بخش مختلف شامل «ساخت مواد و محصولات شیمیایی»، «ساخت فلزات اساسی»، «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته ای» و «ساخت رادیو، تلویزیون و وسایل ارتباطی» در رده‌های نخست قرار دارند تا صنایع معدنی و منابع‌محور پذیرای عمده پول‌های خارجی باشند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده