تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۱۲
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۴۱۷۶۸
سرویس خبر : صنایع کوچک

معاون وزیر صمت: ۱۶۰۰ واحد تولیدی راکد در سال جاری به چرخه تولید برگشتند

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فقط امسال تا این لحظه ۱۶۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگشتند که ۱۲۶۰ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۳۴۰ واحد صنعتی هم در بیرون از شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارند.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان شامگاه امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین که در تالار اجتماعات سازمان صمت استان قزوین برگزار شد، با اشاره به آغاز فرآیند آمایش سرزمینی شرکت‌ها و نواحی صنعتی در کشور اظهار داشت: در همه استان‌ها به ترتیب آمایش سرزمینی انجام می‌شود تا بتوانیم محدوده مشخصی برای الحاق زمین و انتقال صنایع به هر کدام از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعریف کنیم.

وی تأمین زیرساخت‌های تولید را نخستین وظیفه سازمان شهرک‌ها و نواحی صنعتی دانست و ادامه داد: در این حوزه باید زیرساخت لازم را برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کسب‌وکار‌ها فراهم کنیم.

۱۹۵۰ پروژه در حال اجرا در شهرک‌های صنعتی داریم

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از وجود ۱۹۵۰ پروژه در حال اجرای تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد و گفت: اعتبارات اجرای مجموع این طرح‌ها ۶ هزار میلیارد تومان است و با توجه به اینکه بودجه عمرانی کشور تحت فشار جدی شرایط اقتصادی است، ۹۹ درصد بودجه و اعتبار شهرک‌های صنعتی مبتنی بر منابع داخلی است.

رسولیان به رشد ۵۰ درصدی بودجه این سازمان در سال جاری اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های آب، برق و گاز در شهرک‌های صنعتی هم تا پایان سال تقریباً ۲ برابر می‌شود و مجوز توسعه، اصلاح و بازسازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی را با یک مدل جدید از دولت دریافت کردیم.

وی ادامه داد: همچنین بنا داریم فرآیند واگذاری زمین و زیرساخت در شهرک‌های صنعتی را الکترونیکی کنیم تا ارتباط بین صنعتگر و همکار ما به صفر برسد و همه چیز از طریق سامانه دیجیتال انجام شود تا افراد در کمترین زمان با آسایش خطر بتوانند کار خودشان را انجام دهند. ضمن اینکه در واگذاری‌ها نوع صنعت مد نظر قرار می‌گیرد تا بتوانیم صنایع پیشرفته و های‌تک را رشد و توسعه بدهیم.

اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید از ۲ هفته آینده

معاون وزیر صمت با اشاره به استقرار ۴۸ هزار و ۵۶۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی گفت: این دستور ویژه رئیس‌جمهوری است که نباید اجازه بدهیم که واحدی تعطیل باشد و این امکانات و ظرفیت شهرک‌ها مورد استفاده قرار نگیرد. به همین دلیل با نگاه ویژه ریاست‌جمهوری پروژه افزایش ظرفیت تولید به سازمان صنایع کوچک واگذار شد.

رسولیان اضافه کرد: اجرای این پروژه مبتنی بر ۲۱۵ مشکل شناسایی‌شده در حوزه تولید را طی ۲ هفته آینده به صورت منطقه‌ای در استان‌های مختلف شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: فقط امسال تا این لحظه ۱۶۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگشتند که ۱۲۶۰ واحد داخل شهرک‌های صنعتی و ۳۴۰ واحد صنعتی هم در بیرون از شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین هم در این مراسم با اشاره به رویکرد اقتصادی جدید دولت در حمایت از صنایع دانش‌بنیان گفت: با توجه به اختصاص یک شهرک ویژه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور صاحب برند انتظار داریم که استان قزوین طی سال‌های آتی به قطب صنایع نوین و های‌تک بدل شود.

عزیزالله افضلی افزود: امروز یکی از مشکلات شهرک‌های صنعتی معضل کمبود زمین و زیرساخت در بخشی از شهرک‌هایی است که از مرکز استان یعنی شهرستان قزوین دور افتاده‌اند؛ بنابراین اگر بتوانیم بحث واگذاری زمین و خدمات را در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی مرتفع کنیم، می‌توانیم شاهد تمرکززدایی در حوزه شهرک‌های صنعتی هم باشیم.

وی ادامه داد: یکی از معضلات بزرگ صنایع در استان قزوین و کل کشور بحث تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش است که در این حوزه از طریق سامانه بهین‌یاب اقداماتی در گذشته انجام شد؛ اما عمده صنعتگران از سود و بهره بالای وام‌های بهین‌یاب ناراضی بودند و بسیاری از آن‌ها مشمول پرداخت جریمه دیرکرد بازپرداخت اقساط این تسهیلات شدند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده