تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۳
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۴۳۳۵۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

لزوم تجمیع القایی‌ها برای حفظ بقا/ کمبود مواد اولیه برای فولادسازان القایی

‌می‌متالز - یک کارشناس معدن گفت: اگرالقایی‌ها بخواهند فرآیند رقابتی خود را توسعه دهند و مسیر آن را تسهیل کنند، باید تولیدکنندگان کوچک مقیاس با تجمیع فعالیت هایشان بهره وری خود را افزایش دهند و با همکاری و هماهنگی واحد‌های فولادی القایی مسیر رشد و توسعه خود را هموار کنند و در سایه این همکاری شمش فولادی و قطعه تولید کنند و یا حتی خط تولیدشان را عوض کنند.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین پیروی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای فعالان القایی صنایع فولادی افزود: تولیدکنندگان فولادی القایی اغلب از ضایعات آهن و فولاد به عنوان خوراک و مواد اولیه واحد‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند و در حال حاضر یکی از مشکلات القایی‌ها کمبود مواد اولیه (ضایعات) است.

وی ادامه داد: مواد اولیه و خوراک فولادسازان القایی ترکیبی از۵۰ درصد آهن اسفنجی و ۵۰درصد آهن آلات قراضه و ضایعات است و در حال حاضر با افزایش قیمت آهن اسفنجی و کمبود قراضه، تولیدات القایی‌ها روند کاهشی پیدا کرده است.

این کارشناس معدن تصریح کرد: واحد‌های فولادساز القایی مدت‌ها در پی تولید قطعات ماشین آلات، خودرو و دیگر قطعات صنعتی بودند و قصد داشتند با ذوب قراضه، قطعه بسازند، اما با کمبود قراضه در بازار و افزایش قیمت آن عملا بسیاری از آن‌ها از تولید چنین محصولاتی منصرف و حتی مجبور به تعطیلی و توقف فعالیت‌هایشان شدند.

پیروی با اشاره به تولید شمش از آهن اسفنجی در واحد‌های فولادساز القایی گفت: فولادسازان القایی در مقاطع زمانی مختلف قصد تولید شمش فولادی از قراضه و ضایعات با آهن اسفنجی را داشتند، اما پس از برآورد هزینه تولید به این نتیجه رسیدند که تولید شمش ارزش افزوده‌ای نخواهد داشت و در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگ فولادی مثل فولاد مبارکه و فولاد خوزستان که هزینه‌های سربار کمتری دارند القایی‌ها نمی‌توانند در تولید با آن‌ها رقابت کنند لذا تولید شمش از برنامه تولیدات آن‌ها خارج شد.

پیش از این مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت هم از عرضه آهن اسفنجی تمامی تولیدکنندگان به بورس کالا خبر داده و گفته بود تمامی واحد‌های القایی می‌توانند از بورس کالا آهن اسفنجی مورد نیاز خود را خریداری کنند و با این حرکت، مشکل تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی کمتر خواهد شد و قیمت‌ها هم به تعادل خواهد رسید.

بیش از ۱۰۵ کارخانه فولادسازی با کوره القایی با حدود ۱۸۰ ست کوره و متوسط ظرفیت ۱۰ تن راه اندازی شده است که در حال حاضر بیش از ۹۰ کارخانه در حال کار هستند و چند پروژه هم در دست تکمیل و راه اندازی است. برای صنایع القایی بیش از۷۵۰ مگاوات زیرساخت برق تاسیس شده و ظرفیت اسمی تولید این کارخانه‌ها حدود ۷ میلیون تن فولاد در سال برآورد می‌شود که با ضریب بهره‌وری متوسط حدود ۷۰% آن‌ها فعالند. استان‌های یزد، آذربایجان شرقی، زنجان، اصفهان و خراسان رضوی بزرگترین استان‌های کشور در تولید فولاد با کوره القایی هستند و توانسته‌اند بخش بزرگی از نیاز بازار به فولاد را پاسخگو باشند لذا در برنامه‌ریزی‌های کلان صنعت فولاد نباید واحد‌های فولادسازی القایی از نظر دور شوند.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده