تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۲۷۷
کد خبر: ۲۴۳۳۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر اجرایی انجمن فولاد مطرح کرد:

کاهش صادرات سنگ آهن، تاثیری بر عرضه آن ندارد

‌می‌متالز - مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: مصوبه مالیات بر صادرات سنگ آهن، انگیزه صادرات آن را کاهش خواهد داد، اما تغییری در عرضه داخلی آن ایجاد نمی‌کند و روی قیمت فولاد اثر ندارد.

به گزارش می‌متالز، وحید یعقوبی با اشاره مصوبه مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام گفت: این مصوبه که هیات دولت با پیشنهادات وزارت صمت، اقتصاد و اتاق بازرگانی به آن رسیده در زنجیره فولاد فقط سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن را شامل می‌شود و طبعا روی کارخانه‌های فولادسازی اثری نخواهد داشت.

وی افزود: این تصمیم از خروج سنگ آهن و صادرات آن به صورت خام از کشور جلوگیری کرده وانگیزه برای صادرات مواد خام و نیمه خام را کاهش می‌دهد و باعث حرکت به سمت فرآوری این مواد شده که اتفاق درست و مثبتی در زنجیره فولاد است.

مدیر اجرایی انجمن فولاد تصریح کرد: کاهش انگیزه و تمایل برای کاهش صادرات مواد خامی، چون سنگ آهن و کنسانتره آن دلیلی بر رشد صادرات فولاد میانی و یا کاهش قیمت محصولات میانی و نهایی در بازار داخلی نیست چرا که مدیریت صادرات سنگ آهن تا پیش از این نیز توسط وزارت صمت انجام می‌شد.

یعقوبی با بیان اینکه صادرات سنگ آهن حجم بالایی نداشته است، تاکید کرد: جلوگیری یا کاهش انگیزه صادراتی مواد خام زنجیره باعث رشد عرضه داخلی آن نخواهد بود بلکه حجم عرضه سنگ آهن در همین حد فعلی باقی خواهد ماند و قیمت فولاد اگر عوامل دیگر آن را تغییر ندهند در همین بازه کنونی ثابت خواهد ماند.

وی افزود: فرضیه رشد عرضه به دلیل کاهش انگیزه صادرات کاملا غلط است. اگر سنگ آهن در داخل کشور فرآوری شود و صادرات کاهش یابد و در طول زنجیره مصرف شود منجر به صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر خواهد شد، اما لزوما ارزش افزوده محصولات نهایی نسبت به فولاد میانی بالاتر نیست.

یعقوبی درباره ارزش فولاد محصولات فولادی گفت: ارزش افزوده را باید در قیمت و ارزی که به کشور بازخواهد گشت تعریف کرده و در حال حاضر به دلیل تمرکزی که در مقاصد صادراتی ایران شکل گرفته است، گرانیگاه صادرات ما در فولاد میانی است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت واقعی صادراتی محصولات نوردی ساختمانی مانند میلگرد از شمش کمتر است. اگر شمش در بازار داخلی عرضه و به میلگرد تبدیل شد پس ارزش افزوده بیشتری دارد و باید بررسی کرد که کدام محصول در بازار‌های جهانی تقاضای بیشتری دارد و ارزآوری بهتری دارد. در همین فرض اگر شمش به کلاف صنعتی تبدیل شود، باعث ارتقاء ارزش افزوده در صادرات خواهد شد و آن نیز نیازمند شمش آلیاژی است که قیمت بالاتری از شمش ساختمانی دارد.

وی تاکید کرد: در بحث ارزش افزوده باید گفت هر محصولی متفاوت است و اینگونه نیست که هرچه در زنجیره حرکت کنیم، ارزش افزوده هم بیشتر می‌شود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده