تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۴۳۸۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضعف سازمان اموال تملیکی در اطلاع‌رسانی حراج میلیارد‌ها تومان کالا/ لزوم تغییر ریل حراج‌ها همسو با مطالبات وزیر اقتصاد

‌می‌متالز - در حالی هفته گذشته اولین حراج مجازی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برگزار شد که ضعف این سازمان در اطلاع‌رسانی و ارائه اطلاعات حراج اعم از قیمت نهایی فروش و... کاملاً مشهود است.

به گزارش می‌متالز، هفته گذشته بود که اولین حراج مجازی سازمان اموال تملیکی برگزار شد. در این حراج از روز شنبه ۱۱ دی‌ماه امکان مشاهده کالا‌ها فراهم شد و متقاضیان می‌توانستند برای بازدید حضوری نیز به انبار سازمان اموال تملیکی استان تهران مراجعه کنند.

در نهایت روز چهارشنبه ۱۵ دی‌ماه حراج نهایی برگزار شد و کالا‌ها به بالاترین پیشنهادات ارائه شده فروش رفت. در این حراج که به صورت آزمایشی برگزار شد تنها تعداد محدودی کالا در ۱۰ پارتی (دسته کالا) به حراج گذاشته شد، اما این انتظار وجود دارد تا در حراج‌های بعدی با افزایش تعداد کالاها، آشنایی بیشتر مردم با سامانه (همراه با اطلاع‌رسانی صحیح) و همچنین افزایش استان‌های مشارکت‌کننده در آن، تعداد مشارکت‌کنندگان نیز افزایش یابد.

گفتنی است، یکی از مسائل اساسی که حراج مجازی آن را به روشنی نشان داد ضعف شفافیت حراج‌های حضوری به نسبت حراج مجازی است. این موضوع مستقیماً متوجه سازمان اموال تملیکی نیز می‌شود. حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا تا به الآن آمار‌های روشنی از حراج‌ها و پیشنهادات مطرح شده منتشر نشده بود؟

حتی در خصوص حراج غیرحضوری نیز جدول مربوط به قیمت کارشناسی و قیمت نهایی پیشنهاد شده توسط خریداران نه از جانب روابط عمومی سازمان اموال تملیکی بلکه توسط رسانه‌ها انعکاس یافت. این مساله بود که عدم شفافیت و ضعف سازمان اموال تملیکی در اطلاع‌رسانی‌های عمومی را بیش از پیش نمایان کرد. از سوی دیگر بایستی این سطح از شفافیت به حوزه حراج‌های حضوری نیز تسرّی پیدا کند.

ضعف سازمان اموال تملیکی در اطلاع‌رسانی حراج میلیارد‌ها تومان کالا/ لزوم تغییر ریل حراج‌ها همسو با مطالبات وزیر اقتصاد
این بدین معنا است که حتی اطلاعات اولیه حراج‌ها تا به امروز به صورت شفاف اعلام نشده است. این در حالی است که در راستای تحولات انجام شده در وزارت اقتصاد و تغییر رویکرد این وزارتخانه در جهت شفافیت بیشتر در حوزه‌های مختلف، سازمان اموال تملیکی نیز باید به این سمت حرکت کند.

لازم به ذکر است که در هفته آینده و در ۲۵ دی‌ماه، سومین مرحله از حراج حضوری این سازمان به منظور فروش برخی از اموال در اختیار آن، صورت خواهد گرفت و امکان بازدید کالا‌های مطرح شده از ۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه فراهم خواهد شد. این انتظار وجود دارد تا در این حراج و سایر حراج‌ها و مزایده‌ها، اطلاعات از انواع کالا‌ها تا قیمت‌های پیشنهادی به شکلی شفاف در اختیار عموم مردم قرار گیرد و این سازمان در جهت شفافیت بیشتر گام بردارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده