تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۴۴۰۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نزدیکی به مرز؛ فرصت طلایی سیمان باقران / شرایط مهیا برای مبادلات مرزی در بازارچه میل ۷۳

‌می‌متالز - بازدید استاندار خراسان‌جنوبی از خط تولید کارخانه سیمان باقران در راستای رفع موانع و کمک به رونق تولید در استان صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی از خط تولید کارخانه سیمان باقران به منظور رفع موانع و کمک به رونق تولید در استان بازدید کرد و در جمع کارکنان این کارخانه به موقعیت ویژه و خاص این واحد تولیدی که همان نزدیکی به مرز است اشاره کرد و اظهار داشت: باید از این فرصت طلایی که قابلیت بسیار خوبی برای صدور محصولات تولیدی آن به افغانستان است و همچنین اشتغال زایی برای مردم محروم منطقه است بهترین بهره و فرصت را برد.

وی با بیان این که هیچ کارخانه‌ای در کشور به این اندازه نزدیک به مرز نیست که برای کارخانه سیمان باقران این موقعیت یک فرصت طلایی به حساب می‌آید، از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که موانع پیش روی این واحد تولیدی بردارند.

خواسته اش هم از مدیران این واحد تولیدی این بود که به طور حتم بازاریی در آن سوی مرز را همیشه مدنظر داشته باشند و به فکر پل زدن و برقرار ارتباط بیشتر با تجار آن سوی مرز باشند.

وی بیان داشت: علاوه بر این تنها به صدور تولیداتشان از افغانستان متمرکز نشده بلکه نیم گاهی هم به دیگر کشور‌های همسایه داشته باشند و تا اگر گاهی دروازه‌های تجاری این کشور به هر دلیلی بسته شد یک مقصد جایگزین هم باشد.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی به دیدار‌هایی که هفته قبل نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای نشست با والی فراه افغانستان برنامه ریزی کرده بود و به دلایلی انجام نشد نیز اشاره کرد و ادامه داد: طی این هفته وزیر صنعت افغانستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دیدار می‌کند که به طور حتم من و رئیس سازمان صمت استان نیز در این نشست حضور خواهیم داشت و موضوع صادرات از میل ۷۳ را برای صدور سیمان باقران و دیگر تولیدات استانی با او درمیان خواهیم گذاشت.


از کورس رقابت‌ها عقب نمانید


به گفته وی هرچند که دستگاه‌های دولتی باید جاده صاف کن سنگ‌های پیش روی واحد‌های تولیدی باشند، اما واحد‌های تولیدی خود باید به دنبال بازاریابی و رقابت با دیگر کارخانه‌ها باشند تا از کورس رقابت بادیگر واحد‌های تولیدی در کشور عقب نمانند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که شرایط موجود واحد‌های تولیدی را درک می‌کنیم و دست آن‌ها را می‌گیریم از دستگاه‌های اجرایی مرتبط، چون راهداری، مرزبانی، شرکت پخش فراوده‌های نفتی، سازمان صمت، اداره کل گمرکات و... خواست تا نیاز‌های این واحد تولیدی به ویژه سوخت مازوت یارانه‌ای آن را تامین کنند تا در زمان قطعی گاز خط تولید کارخانه تعطیل نشود چرا که تبعات بد بسیار اقتصادی برای همه در پی خواهد داشت.

قناعت، قطع نشدن گاز واحد‌های تولیدی را هم به مصرف درست و بهینه مردم در فصل زمستان منوط دانست و اضافه کرد: سیمان باقران خیلی مهم است چرا که این واحد تولیدی آبروی استان، منطقه است به همین دلیل باید همه تلاش کنند که این واحد تولیدی تعطیل نشود.

به گفته وی اهمیت کارخانه سیمان باقران فقط به واسطه این که یک صنعت است نیست بلکه نقش مهم تری از جمله مرزبانی، مرزداری، نگه داشت جمعیت منطقه و... هم دارد که خیلی مهم و حائز اهمیت است.


پیگیریم برای صادرات از میل ۷۳


استاندار خراسان جنوبی به برنامه‌های تدوین شده برای توسعه و پیشرفت این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و اظهارداشت: به طور حتم برای عملیاتی شدن این برنامه دست سرمایه گذاران را می‌گیریم و کمک می‌کنیم و با توجه به اعلام آمادگی گمرکات و مرزبانی برای صدور تولیدات کارخانه سیمان باقران از میل ۷۳ پیگیری‌ها لازم را با والی فراه افغانستان برای صدور تولیدات انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین باید سازمان صمت استان پیگیری کند تا ۳۰ کیلومتر جاده مرزی هم با کمک ایمیدور آسفالت شود.

لازم به یاد آوری ست، این واحد در سال گذشته به اندازه ۷۵ درصد ظرفیت خود تولید داشته و با لحاظ این که تنها ۲۰ درصد این تولیدات در بازار داخلی عرضه می‌شود، با صادرات ۶۰۰ هزار تن سیمان و کلینکر به کشور‌های افغانستان و پاکستان، ۱۵ میلیون دلار ارزآوری به همراه داشته است. کارخانه سیمان باقران به عنوان دومین کارخانه تولید کننده سیمان استان در شهرستان درمیان راه اندازی شده و زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده