تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۰۳
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۲۴۴۴۰۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رویای ارزانی خودرو محقق نشد

نوسان دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد

نوسان دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد
‌می‌متالز - هم رئیس دولت سیزدهم و هم وزیر صمت دولت، بار‌ها وعده ارزانی قیمت خودرو را داده بودند؛ اما روند بازار برخلاف این وعده‌ها، مسیر دیگری را دنبال کرد و خودروسازان نیز آذرماه به‌طور رسمی، ۱۸ درصد افزایش قیمت داشتند.

به گزارش می‌متالز، طی شش ماه اخیر قیمت انواع خودرو در بازار و کارخانه دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است. تغییرات قیمتی در بازار خودرو بسیار قابل توجه بوده است؛ تا جایی که تنها در پرطرفدارترین خودرو، یعنی پراید شاهد رشد ۳۳ درصدی بها بوده‌ایم. این درشرایطی است که هم رئیس دولت سیزدهم و هم وزیر صمت دولت، بار‌ها وعده ارزانی قیمت خودرو را داده بودند؛ اما روند بازار برخلاف این وعده‌ها، مسیر دیگری را دنبال کرد و خودروسازان نیز آذرماه به‌طور رسمی، ۱۸ درصد افزایش قیمت داشتند.

مسوولان در سال گذشته از امکان افزایش تولید خودرو به‌بیش از دو میلیون‌دستگاه سخن گفتند و عنوان کردند: «در شرایط فعلی هم خودروساز و هم مشتری ناراضی و دغدغه‌مند هستند و اعلام کردند به‌همین دلیل، عادلانه شدن زنجیره قیمت‌گذاری خودرو مهم است.» حتی براساس تاکید رئیس‌جمهور، «اشکال کار دولت قبلی این بود که با مردم صحبت نمی‌کرد و مسائل و حقایق را با آن‌ها در میان نمی‌گذاشت.» سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نیز در عین این‌که چندین‌بار درباره برنامه خودرویی خود سخن گفته بود، در آبان‌ماه پس از بازدید از خط‌ تولید خودرو تارا اتوماتیک، از روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال خبر داده بود که متاسفانه این وعده نیز با شکست مواجه شده است. به‌گفته وزیر صمت، تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید می‌شود؛ همچنین سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به‌بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر برای خودرو قرعه‌کشی نخواهیم داشت و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد. وزیر صمت حتی در آبان‌ماه در توییتی وعده داده بود که خیلی زود قیمت‌ها کاهش می‌یابد که متاسفانه نه‌تن‌ها این وعده عملی نشد، بلکه روند افزایش قیمت خودرو روزانه درحال وقوع است و کسی پیگیر این اتفاق نیست!

روند بازار و حتی قیمت‌های اعلامی خودروسازان، این روز‌ها از شکست وعده‌های مطرح‌شده خبر می‌دهد. اواسط آذرماه براساس مجوز رسمی وزارت صمت، قیمت خودرو ۱۸ درصد گران شد و در این فضا، وزیر صمت از موضع قبلی خود عقب نشست و در اظهارنظری عنوان کرد: «اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده است.» به‌گفته وی «تورم کشور ما بالای ۴۰درصد است؛ اما از ابتدای سال تاکنون تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. به‌عبارتی اصلاح قیمت خودرو به‌میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالا‌ها به‌چشم می‌خورد.» این درحالی است که کارشناسان بازار خودرو معتقدند ساده‌ترین تعریف علم اقتصاد، رابطه علت و معلولی تورم و افزایش قیمت است؛ این‌که تورم عامل افزایش قیمت است؛ نه افزایش قیمت، علت تورم. این موضوع را در دستور عجیب وزیر صمت در درج قیمت تولیدکننده نیز می‌توان به‌وضوح دید. جدولی غیرقابل اجرا که اصرار بر اجرای آن تنها به‌کمبود کالا و ممانعت توزیع‌کنندگان از فعالیت منجر خواهد شد.

درحال حاضر متاسفانه نمی‌توان در زمانی که کسری بودجه بسیار زیاد است و دولت اصرار دارد با مالیات‌های غیرقابل وصول بدون حذف بخشودگی و معافیت مالیاتی، هزینه‌های گزاف خود را پرداخت کند، قیمت کالا‌ها را کاهش داد. درشرایط فعلی کاهش قیمت خودرو دیگر مفهومی ندارد. یعنی نمی‌توان انتظار داشت درحالی که رشد اقتصادی پایدار نیست، هزینه‌های تولید و دوره چرخش پول بسیار طولانی است و کسری بودجه کشنده است، تورم منفی شود. درحال حاضر برای کاهش قیمت خودرو، تورم باید منفی شود. اگر تورم به‌فرض خوشبینانه کنترل شود و تا ۲۰ درصد کاهش یابد، همچنان روند قیمت‌ها را صعودی خواهد کرد. برای نزولی شدن قیمت‌ها، تورم منفی نیاز است.

بازار خودرو در نخستین روز‌های زمستان سرد و بی‌روح است و خریدوفروش در آن اندک. این درحالی است که به‌گفته فعالان بازار خودرو، نوسان نزولی نرخ دلار و ادامه دور هشتم مذاکرات احیای برجام سبب شده است بازار تمایل چندانی به‌تغییر قیمت نداشته باشد و نوسان‌های کوچک تنها خبر ارسالی از آن باشد. همچنین با وجود این‌که بازار تمایل چندانی به‌تغییر قیمت ندارد، اما عرضه بسیار محدود برخی خودرو‌ها سبب شده است دارندگان خودرو‌هایی که عرضه محدودی داشتند، قیمت‌ها را بالا ببرند و شاهد نوسان رو به‌رشد در بازار برخی خودرو‌ها باشیم.

درهفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، هفت مدل خودرو با افزایش قیمت یک تا پنج‌میلیون‌تومانی نسبت به‌هفته قبل مواجه شدند. بهای دو مدل خودرو کاهش یافت و پنج مدل نیز هفته را بدون تغییر قیمت سپری کردند. ارزیابی بازار خودرو نشان می‌دهد این هفته سمند LX با موتور EF۷، دنا معمولی، دنا پلاس توربو، کوییک معمولی، کوییک R، تیبا ۲ و ساینا نسبت به‌هفته قبل افزایش قیمت داشتند و سمند سورن و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کاهش قیمت را تجربه کردند. درمقابل این تغییر قیمت، رانا پلاس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ‎پژو ۲۰۶ صندوقدار، ‎شاهین و تیبا صندوقدار ثبات قیمت را در کارنامه معاملاتی این هفته ثبت کردند.

در دومین هفته زمستان، خانواده کوییک افزایش قیمت را تجربه کردند و کوییک معمولی با دومیلیون‌تومان افزایش بها نسبت به‌هفته قبل ۱۹۶ میلیون‌تومانی شد و کوییک R نیز با رشد سه‌میلیونی قیمت، مرز ۲۰۰ میلیون‌تومان را پشت سر گذاشت و ۲۰۲ میلیون‌تومان قیمت خورد. شاهین، دیگر خودرو سایپایی‌ها که چند هفته‌ای است هیچ تغییر قیمتی را تجربه نمی‌کند و بازاری کاملا با ثبات دارد، این هفته نیز همچون هفته‌های گذشته با قیمت ۳۴۵ میلیون‌تومان دست‌به‌دست شد. خانواده تیبا نیز دردومین هفته زمستان هم افزایش و هم ثبات قیمت را درکارنامه معاملاتی خود ثبت کردند. تیبا صندوقدار این هفته ثبات قیمت داشت و بدون تغییر نسبت به‌هفته قبل همچنان ۱۷۹ میلیون‌تومان بود و در مقابل تیبا ۲ معمولی افزایش قیمت را در پیش گرفت و با رشد دومیلیون‌تومانی به ۱۸۴ میلیون‌تومان رسید. ساینا هم درهفته‌های نخست زمستان، نوسان ناچیزی را درمعاملات تجربه می‌کند و آن‌طور که فعالان بازار خودرو می‌گویند این خودرو این روز‌ها ۱۹۱ میلیون‌تومانی است و نسبت به‌هفته قبل یک‌میلیون‌تومان افزایش قیمت داشته است.

بازار پژو ۲۰۶ نیز این هفته چندان هیجان‌انگیز نبود. کاهش قیمت و ثبات قیمت، خبر‌های این هفته خانواده ۲۰۶ بود و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ درهفته‌ای که گذشت همچون هفته قبل ۲۷۲ میلیون‌تومان معامله شد. پژو ۲۰۶ تیپ ۵، یک‌میلیون‌تومان کاهش قیمت داشت و ۳۰۸ میلیون‌تومان دست‌به‌دست شد.

صندوقدار این خانواده یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز با ثبات قیمت روبه‌رو بود و همچنان ۳۰۶ میلیون‌تومان به‌فروش رفت. در هفته‌ای که گذشت، سمند LX با موتور EF۷ با افزایش دومیلیون‌تومانی ۲۸۱ میلیون‌تومان قیمت داشت و درمقابل، سمند سورن کاهش قیمت ۱۰ میلیون‌تومانی داشت و ۳۱۵ میلیون‌تومان معامله شد.

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده