تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۳۸
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۴۳۵۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سرمایه مردم به سمت خرید ملک در کشور‌های همسایه می‌رود/ افزایش قیمت خودرو تا پایان سال ادامه دارد

‌می‌متالز - نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: گرانی و کاهش تقاضا نتیجه سیاست‌های تأثیر نوسان نرخ ارز بر قیمت خودرو‌های داخلی است که با توجه به برنامه‌های قیمت گذاری، بازار خوبی برای خودرو تا پایان سال پیش بینی نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، هرچند به تازگی وزیر صمت از افزایش ۵۰۰ هزار دستگاهی تولید خودرو در سال آینده خبر داد و گفته است؛ متناسب با تقاضا، عرضه خواهیم کرد و با این فرایند، قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود، اما بازار خودرو با توجه به سیاست‌های داخلی و خارجی و نوسان نرخ ارز از رویه افزایش قیمت دست نکشیده است.

اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران درباره وضعیت بازار خودرو می‌گوید: قیمت گذاری خودرو به گونه‌ای شکل گرفته که هر تصمیمی تنها برای تسکین موقت این بازار گرفته می‌شود. سیاست قیمت گذاری در بازار خودرو نتیجه‌ای نداشت و منجر به شکست شد.

کرمی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها از سوی شورای رقابت، بازار خودرو را پُرتنش و حرکت را از مسیر اصلی دور کرده است. در حالی که قرار بر این نبود که شورای رقابت قیمت خودرو‌ها را افزایش دهد!

وی تصریح داشت: قبل‌تر آقای رئیسی تأکید داشت، همه خودروسازان باید قیمت تولیدات خود را که افزایش داده بودند به قیمت قبل بازگردانند و مابه التفاوت قیمت‌های جدید خودرو‌های تولید داخل به خریداران برگردانده شود.

به گفته کرمی؛ اما تا کنون اقدامی در راستای کاهش قیمت از سوی خودرو سازان اجرایی نشد و هیچ پولی به مردم برگردانده نشده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تأکید داشت: شورای رقابت بجای اینکه کیفیت محصولات را بالا ببرد ۱۹ درصد افزایش قیمت را بر محصولات داخلی اعمال کرد.

این فعال صنفی ادامه داد: زمانی که قیمت افزایش قیمت خودرو‌های تولید داخل کلید خورد تا به امروز بازاری برای این محصولات وجود ندارد؛ چرا که قیمت‌های کف بازار گزاف و غیر واقعی است.

وی تصریح داشت: با توجه به وضعیت رکود اقتصادی و کاهش درآمدها، مردم خرید خودرو ندارند و بازار خودرو علی رغم کاهش تقاضا همچنان در حال افزایش قیمت است.

کرمی با اشاره به وضعیت مبهم واردات خودرو ادامه داد: عده‌ای تمایل به خرید خودرو‌های گران و خارجی دارند حالابه دلیل عدم واردات خودرو، متقاضیان این محصولات که قشر پولدار جامعه را تشکیل می‌دهند، پول و سرمایه‌های خود را صرف خرید ملک در ترکیه کرده اند. این به معنی فرار سرمایه‌ها در مقابل سختگیری‌ها و سیاست‌های محدود سازی بازار است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تدکید داشت: تکلیف سایر مردم هم مشخص است. همه چشم به قیمت دلار دوخته اند و تنها نظاره گر کورس قیمت دلار و خودرو شده اند.

وی تصریح داشت: پژو ۲۰۶ در بازار به ۲۷۰-۲۸۰ میلیون تومان رسیده، مردم با چه امیدی این خودرو را خریداری کنند؟ آیا تضمینی است که با کاهش دلار قیمت این خودرو ریزش نداشته باشد و یا برعکس چطور اطمینان داشته باشند که با هر شوکی قیمت دلار افزایش یافت قیمت همین خودرو ثابت بماند.

کرمی گفت: همین بلاتکلیفی مردم در بازار باعث شده که اعتمادی برای خرید خودرو وجود نداشته باشد و سرمایه مردم راهی بازارارز و مسکن شود.

به گفته نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران؛ طبق سنوات گذشته هر چه به سمت ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم تمایل مردم به تعویض یا خرید ماشین جدید بیشتر می‌شود و به طوری طبیعی روند تقاضا در بازار خودرو افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح داشت: قطعاً امسال ایجاد چنین روندی در بازار به قیمت دلار بستگی دارد. اگر قیمت دلار همچنان افزایشی باشد امیدی به آرامش و ثبات قیمت خودرو در بازار نیست. قطعاً امیدی هم به افزایش تقاضا در بازار خودرو نخواهد بود.

کرمی با تأکید برتأثیرپذیری قیمت خودرو از نوسان قیمت ارز گفت: پژو ۲۰۶ با دلار ۲۵ هزار تومانی ۲۵۰ میلیون بوده زمانی که قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان رسید، پژو ۲۶۵ میلیون تومانی در بازار ظهور کرد.

وی تصریح داشت: حالا اگر دلار ۲- ۳ هزارتومان کاهش قیمت پیدا کند انتظار می‌رود قیمت پژو ۲۰۶ حداقل ۱۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند. اما متأسفانه این چنین نیست. قیمتی محصولی که بالا می‌رود به سختی و نهایتاً اندکی کاهش می‌یابد. این چالش بزرگی برای مصرف کننده نهایی است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تأکید داشت: دلار تعیین کننده قیمت خودرو در بازار است. اگر دلار همچنان روند نوسان قیمت داشته باشد، پیش بینی می‌شود تا پایان سال بازار خودرو علی رغم رکود با افزایش بیشتر قیمت مواجه شود.

منبع: اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده