تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۴۶۰۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

کابین خودرو‌های برقی در دمای زیر صفر چقدر گرم می‌ماند؟

کابین خودرو‌های برقی در دمای زیر صفر چقدر گرم می‌ماند؟
‌می‌متالز - این سوال برای دارندگان خودرو‌های برقی مطرح است که اگر در سرمای شدید گیر بیفتند، بخاری این خودرو‌ها چقدر دوام می‌آورد؟

به گزارش می‌متالز، یک تسلای مدل۳ سال ۲۰۱۹ از نوع پیمایش بالا یا Long Range و یک هیوندایی سوناتا N-Line در سرمای زیر صفر درجه مورد آزمایش قرار گرفتند و سامانه تهویه هوای آن‌ها روی ۶۵ درجه فارنهایت (۱۸ درجه سانتی‌گراد) قرار گرفت تا معلوم شود تا چه زمانی این درجه حرارت را می‌توان حفظ کرد. از لحاظ تئوری یا محاسبه تسلا باید بتواند ۱/ ۴۵ ساعت و هیوندایی ۸/ ۵۱ ساعت دوام بیاورد. تعجبی هم ندارد که در این آزمایش تسلا اثربخش‌تر و کارآمدتر عمل کرده است. چون تسلا در هر ساعت ۶/ ۱ کیلووات ساعت مصرف می‌کند در حالی که هیوندایی با مصرف بنزین در هر ساعت ۳/ ۱۰ کیلووات ساعت لازم دارد.

در ویرجینیای آمریکا آخرین توفان زمستانی باعث قطعی برق به مدت ۲۴ ساعت شد. همین موضوع این سوال را پیش کشید که اگر مردم در ترافیک شدید در سرمای حدود منهای ۹ تا منهای ۱۲ درجه زیر صفر گیر بیفتند، اگر قرار باشد بخاری ماشین را روی ۱۸ درجه تنظیم کنند، بدون آن که بخاری صندلی‌ها روشن باشد، باتری تسلا۳ و بنزین سوناتا چقدر دوام می‌آورند. این آزمایش در آن‌آربور میشیگان انجام شد. در مدل تسلای۳ باید سامانه تنظیم حرارت را روی Camp mode یا حالت کمپینگ قرار داد تا سامانه این تشخیص را داشته باشد که خودرو در حالت پارک است، نه در حال حرکت. در سوناتا هم باید سامانه خودکار شات-اف را غیرفعال کرد، چون این خودرو‌ها بعد از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه ماندن پشت چراغ قرمز یا در حال توقف، به حالت خاموش، اما استندبای می‌روند و با فشردن پدال دوباره روشن می‌شوند. البته این نکته هم بد نیست ذکر شود که تسلای مدل۳ سال ۲۰۱۹ سامانه گرمایشی متفاوتی از مدل‌های ۲۰۲۱ به بعد دارد و مدل‌های جدید اثربخش‌تر و کارآمدتر هستند. نکته دوم هم این است که مدل۳ سال ۲۰۱۹ حداقل ۴۰‌هزار مایل پیموده و باتری لیتیم-آیون آن ۸‌درصد از ظرفیت خود را در طول این ۳ سال از دست می‌دهد. نرم‌افزاری به نام TeslaFi هم تعبیه شده که داده‌های مرتبط با میزان ظرفیت از دست رفته باتری را نشان می‌دهد. نکته دیگر این است که خود بدن انسان هم حرارت تولید می‌کند،، اما در این آزمایش کسی به عنوان سرنشین در خودرو‌های مورد آزمایش ننشسته بود.

باتری تسلای مدل۳ زمان شروع آزمایش ۹۸‌درصد شارژ داشت و بعد از ۳۷ ساعت به ۱۷‌درصد رسید و نشان می‌داد که با این ظرفیت باقی مانده می‌توان ۵۰ مایل دیگر هم پیمود. به طور متوسط باتری در هر ساعت ۲/ ۲ درصد از شارژ خود را از دست می‌داد. از لحاظ محاسبه ماکسیمم زمانی که دوام می‌آورد ۱/ ۴۵ ساعت یا کمتر از ۲ روز بود. سوناتای بنزینی به ازای هر ساعت ۳/ ۱ لیتر بنزین سوزاند و ون باک آن ۷۰ لیتر گنجایش دارد می‌توان گفت که می‌تواند ۸/ ۵۱ ساعت یا کمی بیشتر از ۲روز دوام بیاورد. در مقایسه واحد‌های انرژی می‌توان گفت که مدل۳ تسلا ۶/ ۱ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند در حالی که سوناتا ۳/ ۱۰ کیلووات ساعت می‌سوزاند. چون سوناتا برای روشن نگه داشتن سامانه گرمایشی مجبور است یک موتور ۲۹۰ اسب بخار توربو را روشن نگه دارد تا گرمای موردنیاز را در کابین ایجاد کند. حتما این سوال هم برای شما ایجاد شده که ۱۸ درجه سانتیگراد نسبتا سرد است و چرا ۲۱ درجه انتخاب نشده است. جواب این است که در شرایط اضطراری باید در مصرف انرژی حداکثر صرفه‌جویی را به عمل آورد. در مقایسه تسلا۳ با سوناتا این نکته را می‌توان گفت که تنظیم درجه حرارت روی ۲۱ درجه برای سوناتا فرقی ندارد، اما روی تسلا و مصرف باتری تاثیر زیادی دارد. در مجموع با اینکه خودرو‌های بنزینی هنگام گیر افتادن در سرمای زیر صفر بهتر از خودرو‌های برقی هستند، اما تفاوت خیلی زیاد نیست.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده