تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۴۶۱۲۷
سرویس خبر : انرژی

پس انداز هزینه های مازاد مصرف برق در حساب خانوار با رعایت الگوی مصرف

‌می‌متالز - بررسی آئین نامه نحوه محاسبه برق نشان می‌دهد خانوار ایرانی با رعایت "الگوی مصرف" برق می‌تواند نه تنها از هزینه کرد مصارف غیرمتعارف برق در قبوض خود جلوگیری کند، بلکه از پاداش‌های کاهش مصرف نیز بهره‌مند شود.

به گزارش می‌متالز، محمد علی‌اکبری، کارشناس صنعت برق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: مدیریت صحیح دخل و خرج زندگی این روز‌ها دغدغه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است و در این میان توجه به «رعایت الگوی مصرف برق» نقش موثری در کمک به اقتصاد خانوار ایفا می‌کند.

وی افزود: تعادل میان منابع محدود درآمد و مخارج سنگین زندگی به خصوص در سال‌های اخیر، هنر خانواده موفق است؛ بدیهی است که اگر بخش قابل توجهی از درآمد خانوار صرف برخی هزینه‌ها شود، سهم سایر هزینه‌های زندگی کاهش یافته و چه بسا دخل و خرخ خانوار را با ناترازی و تنگنا مواجه کند.

علی‌اکبری با بیان اینکه "مدیریت اقتصاد خانوار از اموری است که می‌تواند رشد و ترقی تک‌تک اعضای آن را به همراه داشته باشد"، گفت: بر همین اساس تمامی اعضای خانواده باید تلاش خود را در استفاده بهینه از منابع و مدیریت اصولی هزینه‌ها به کار گیرند.

وی ادامه داد: خدماتی، چون آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت از مواردی هستند که می‌توان با مدیریت صحیح مصرف آنها، کمک شایانی به مدیریت هزینه‌ها کرد و به میزان قابل توجهی از سرفصل هزینه‌ها کاست، چرا که غالب این خدمات از سوی دولت و با تعرفه‌های یارانه‌ای ارائه شده و با مدیریت مصرف، می‌توان سهم آن‌ها را در سبد خانوار به شکل قابل توجهی کاهش داد.

این کارشناس صنعت برق تصریح کرد: رعایت الگوی مصرف برق، در این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نه‌تن‌ها هزینه استفاده از این انرژی گران‌بها را به شدت کاهش داده و به صرفه می‌کند، که مدیریت بیشتر مصرف آن در ماه‌های گرم سال، خانواده را از پاداش‌های کاهش مصرف برق بهره‌مند کرده و در قبوض صادره بستانکار نیز می‌کند.

وی ادامه داد: در همین حال عدم رعایت الگوی مصرف می‌تواند اقتصاد خانواده را متحمل هزینه‌های بیشتری کند، چرا که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و بالتبع آن آئین نامه نحوه محاسبه تعرفه برق، در صورت مصرف بیش از الگو، خانواده با افزایش تعرفه مازاد مصرف مواجه شده و این افزایش تعرفه متناسب با صعودی شدن مصرف، به طور پلکانی افزایش نیز می‌یابد.

علی‌اکبری با بیان اینکه "بر اساس مدل‌هایی که عمدتا با هدف تغییر رفتار‌های اسراف گرایانه برخی مشترکین برق طراحی شده است، مصرف برق در مناطق عادی کشور تا سطح الگوی مصرف، کما فی سابق به شکل یارانه‌ای محاسبه می‌شود"، گفت: این الگو در ماه‌های غیرگرم سال ۲۰۰ کیلووات ساعت و در ماه‌های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت پیش بینی شده است و برای مناطق گرمسیر کشور متناسب با شرایط آب و هوایی و شدت دما این رقم حتی تا ۱۰ برابر در نظر گرفته شده است، اما در صورتی که مصرف خانوار به ۱.۵ برابر الگو برسد، تعرفه هر کیلووات ساعت مصرف مازاد بر الگو معادل یک و نیم برابر قیمت تامین برق که ۳۰۰ تومان است محاسبه خواهد شد؛ این در حالی است که در چارچوب الگوی مصرف هر کیلووات ساعت برق برای مشترکین به قیمت یارانه‌ای و معادل ۹۶ تومان محاسبه می‌شود.

وی افزود: اگر مصرف برق به دو برابر الگو برسد، تعرفه مازاد بر الگو پلکانی افزایش یافته و معادل ۲.۵ برابر محاسبه می‌شود و چنانچه به بیش از دو برابر افزایش یابد، تعرفه مصرف مازاد هم به ۳.۵ برابر هزینه تامین برق افزایش خواهد یافت.

این کارشناس صنعت برق خاطرنشان کرد: به بیان ساده‌تر یک حساب سر انگشتی نشان خواهد داد با فراتررفتن مصرف برق خانوار از "الگوی مصرف"، هزینه برق پرمصرف‌ها تا چند برابر هزینه قبض مشترکان داخل الگو افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: این در حالی است که الگوی مصرف برق با توجه به میانگین مصرف برق عموم خانواده‌ها و لوازم برقی که عموم مردم مورد استفاده قرار می‌دهند طراحی شده است و با اندکی توجه و رعایت اصولی ساده مانند مدیریت مصرف کولر در تابستان، تغییر زمان استفاده از لوازم برقی در پیک مصرف برق، رفع نواقص و اتصالات سیم کشی ها، خاموش کردن لوازمی، چون تلویزیون و کامپیوتر در زمان عدم استفاده و ... و یا سرمایه گذاری هایی، چون تعویض لامپ‌های پرمصرف و لوازم برقی فرسوده، استفاده از پنجره‌های دو جداره، توجه به برچسب انرژی در زمان خرید لوازم برقی و اقداماتی از این دست، می‌توان در کوتاه و بلند مدت از مزایای چشمگیر کاهش هزینه قبوض برق در اقتصاد خانواده بهره‌مند شد.

علی‌اکبری اذعان داشت: بدیهی است که تمامی اعضای خانواده باید در مدیریت اقتصاد خانوار مشارکت جدی داشته باشند و در این رابطه رفتار مصرفی بزرگسالان، الگوی مناسبی برای زندگی و نحوه صحیح مصرف برق کودکان در حال و آینده است.

وی افزود: در دین مبین اسلام بر برنامه ریزی و میانه وری در امور خانواده توصیه اکید شده است و امام باقر علیه السلام "تنظیم امور مالی و هزینه" را یکی از ۳ رکن اصلی پیشرفت و کمال انسان می‌دانند و در حدیثی گهربار می‌فرمایند " کمال و پیشرفت نهایی انسان عبارتست از "تحقیق و دانایی"، "بردباری در برابر ناملایمات" و" تنظیم امور مالی و هزینه زندگی".

این کارشناس صنعت برق خاطرنشان کرد: بنابر آمار‌ها میانگین مصرف برق خانوار در ایران با فاصله قابل توجهی بیش از کشور‌های پیشرفته است و اگرچه ۷۵ درصد خانوار‌ها در چارچوب الگو برق مصرف می‌کنند، اما مصرف اقلیتی پرمصرف سبب فشار بر شبکه و خاموشی‌های فراگیر به خصوص در ماه‌های گرم سال شده است، رفتاری که اقتصاد ملی هزینه‌های آن را به بدترین شکل ممکن می‌پردازد، بنابراین ضروری است رعایت الگوی مصرف برق از سوی همه مشترکین مورد توجه جدی قرار گرفته تا ضمن حفظ منابع ارزشمند انرژی کشور، شاهد رشد و شکوفایی نظام مقدس خانواده نیز باشیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده