به گزارش میمتالز، ۲۰آبان ماه امسال اقدام خودروسازان برای افزایش ۱۰ تا ۱۸درصدی قیمت محصولاتشان با مخالفت رئیسجمهوری مواجه شده بود. در آن هنگام سید ابراهیم رئیسی در دستوری به وزیر صنعت اعلام کرد: با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبهای نداشته، خودروسازان محصولات خود را به قیمت قبل بازگردانند. براین اساس افزایش قیمت خودروهای داخلی موقتا منتفی شد.
اما طولی نکشید که در تاریخ ۱۷آذر ماه قیمت خودروهای دو خودروساز کشور به طور رسمی افزایش یافت؛ بنابر اعلام خودروسازان قیمت کارخانه خودروها در این تاریخ ۱۸ درصد افزایش یافته است و این اقدام در راستای کوتاه کردن دست دلالان از بازار خودرو و، به حداقل رساندن اختلاف قیمتی خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد، کاهش زیان خودروسازان و رونق تولید خودرو صورت گرفته است.
سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، در اواسط آبان ماه گفت: موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید هر چند برای این کار دو ماه برنامهریزی شده است و در همین راستا مقرراتی هم برای آن آماده کردهایم.
امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که چرا وعده وزیر صمت مبنی بر افزایش آمار تولید با گذشت بیش از یک ماه از بالا بردن قیمتها عملیاتی نشده است؛ گفت: در خودروسازی جریان کالا وجود دارد به عنوان مثال برای استفاده از فولاد باید سه تا چهار ماه قبل آن را سفارش داد و زمانی که توقف تولید و یا کاهش تولید اتفاق میافتد به این معنا است که جریان کالا کاهش پیدا کرده است و راه انداختن دوباره جریان کالا حتی اگر نقدینگی داشته باشید زمان بر خواهد بود.
وی در ادامه گفت: متاسفانه صنعت خودرو در ایران یک صنعت سیاسی است و تغییر مدیرعامل که به تازگی اتفاق افتاده است مسالهای را حل نخواهد کرد و عزیزان تصمیم گیر و سیاست گذار یک سری واقعیتهای اقتصادی را کتمان میکنند و نتیجه آن این میشود که بعد از گذشت بیش از یک ماه نه تنها آمار تولید بالا نرفته است بلکه آمار تولید خودروهای ناقص نیز افزایش یافته است.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش که تا پایان امسال روند قیمتها در بازار خودرو افزایشی خواهد بود یا خیر؛ گفت: تا زمانی که این واقعیتهای اقتصادی کتمان شود وضعیت بدتر خواهد شد، در حال حاضر صنعت خودرو در شرایط بدی قرار دارد و سه سال و نیم است که کارشناسان هشدار میدهند که قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو را از میان برده است، اما گویا سیاست گذاران لجبازی میکنند. با این بهانه قرار بود قیمت گذاری دستوری اتفاق بیافتد که قیمتها در بازار تنظیم شود و از آنجا که این اقدام نتیجهای نداشته است و قیمتها تنظیم نشده است مشخص میشود که قیمت گذاری دستوری اشتباه است و مشکل از جای دیگری است، دو سال پیش هشدار داده شد و سیاست گذاران گفتند که نمیدانند و حال بعد از نزدیک به چهارسال با این حجم از زیان نمیتوان گفت که کماکان ناآگاه هستند و حال سیاست گذاران حاضر نیستند زیر بار این موضوع بروند که قیمت گذاری دستوری اشتباه بوده و است و بالا بردن قیمتها به صورت پلهای نه تنها اوضاع را درست نخواهد کرد بلکه مشکلات را تشدید نیز خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: درست است که دلار در بازار به نظر کنترل شده میآید، اما در واقعیت قیمت مجموع دلاری که در کشور جابهجا میشود و صنعت را میچرخاند بالا رفته است و در حال پیشروی نیز است و از طرف دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز در حال حذف شدن است و قیمت ارز سنا نیز در حال بالا رفتن است و این اتفاق در حالی میافتد که در ظاهر قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان به ۲۷ – ۲۶ هزار تومان رسیده است و در نتیجه با بالا رفتن قیمت دلار طبیعی است که قیمت خودرو بالا رود.
کاکایی در ادامه در پاسخ به این پرسش که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر قیمت خودرو خواهد گذاشت؛ گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در صنعت خودرو استفاده نمیشود، اما محاسبات گمرکات بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی است و معادل ۲۵ درصد قیمت تمام شده خودرو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بالا خواهد رفت؛ این اتفاق هنوز رخ نداده است، اما یک سرمایه گذار با خود میگوید این کالایی که خریداری میکند به زودی گران خواهد شد و در نتیجه قیمت در بازار خودرو بالا خواهد رفت و شوک قیمتی به بازار خودرو وارد شده است.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم روند قیمتها در بازار خودرو را پیش بینی کنیم باید گفت که در صورتی که طرفین مذاکرات به توافق خوبی دست پیدا کنند و دلارهای بانک مرکزی آزاد شود و واردات خودرو از سر گیرد قیمتها پایین خواهد آمد، اما امیدواری برای وقوع این اتفاق زیاد بالا نیست و قیمتها در بازار خودرو را مصرف کنندگان تعیین نمیکنند و سرمایه گذاران هستند که روند این بازار را تعیین میکنند و این سرمایه گذاران نیز دو دسته اند عدهای سرمایه گذاران خرد هستند که پول خود را جمع میکنند تا با خرید خودرو سرمایه خود را حفظ کنند که این عده نیز تعیین کننده قیمت در بازار نیستند بلکه آن عده از سرمایه گذاران که به صورت انبوه خودرو خریداری میکنند و از آنچه در صنعت خودرو اتفاق میافتد آگاه هستند تعیین کننده قیمت هستند و در نتیجه قیمتها به صورت آهسته به پیشروی ادامه خواهد داد به خصوص زمانی که نزدیک سال نو شویم با گرم شدن بازار خودرو، رشد قیمتها شدت بیشتری خواهد گرفت و اگر مذاکرات به نتیجهای نرسد سرمایه گذاران از پیش بینیهای خود مطمئنتر خواهند شد و رشد قیمتها شتاب بیشتری خواهد گرفت.