به گزارش میمتالز، اواخر هفته گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از موافقت کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده با واردات ۵۰ هزار خودروی سواری و ۱۰ هزار ماشینآلات سنگین معادن و راهسازی با تعرفهای که به تصویب هیأت وزیران میرسد، با ارز غیر صادراتی خبر داد.
مسالهای که به ویژه در رابطه با بحث واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی با حاشیههایی همراه شد چراکه بسیاری این تصمیم را کارشناسی نشده عنوان کردند و چنین اقدامی را با توجه به ظرفیت مجموعه عظیم صنعتی هپکو به عنوان بزرگترین تولید کننده ماشین آلات سنگین خاورمیانه و آثار زیان بار این تصمیم بر روند بازگشت به رونق تولید در این شرکت برخلاف اصل حمایت از تولیدات داخلی دانستند.
در همین خصوص علیاکبر کریمی نماینده مردم اراک کمیجان و خنداب با تأکید بر اینکه واردات این ماشینآلات اجحاف به کشور است گفت: اگرچه در حوزه راهسازی و عمرانی بهواسطه کمبود اعتبارات در سالهای گذشته روند کاهشی داشتهایم و در این بخش تقاضا برای ماشینآلات کم است، اما در معادن رشد داریم و برای ماشینآلات بخش معدن متقاضی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسوولان امر باید به این مساله توجه کنند که ما بخشی از ماشینآلات مثل انواع غلتک، گریدر و بیل را سالهای سال است که میسازیم و در برخی محصولات هم که امکان ساخت آن وجود دارد مثل دامپتراک که ماشینها تناژ بالای موردنیاز در معادن هستند هپکو ورود کرده و قراردادهایی منعقدشده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب تصریح کرد: این ظرفیت هست که اگر هپکو را حمایت کنند و موانع پیش رو را بردارند همین ماشینآلاتی که اگر بخواهند از خارج کشور وارد کنند هر دستگاه حدود یکمیلیون یورو برای کشور هزینه خواهد داشت میتواند در هپکو بهمراتب باقیمت پایینتر و ارزانتر تولید شود که افزایش تولید ملی و رشد اشتغال را هم در پی خواهد داشت.
کریمی وجه متمایزکننده هپکو در تولید ماشینآلات را موضوع خدمات پس از فروش عنوان کرد افزود: متأسفانه در طی سالهای گذشته به علت ورود بیرویه ماشینآلات مستعمل که یکی از موارد قانون معادن این اجازه را داده که ماشینآلات زیر ۵ سال عمر وارد شود انواع ماشینآلات را بدون اینکه در کشور هیچگونه خدمات پس از فروش و پشتیبانی داشته باشد وارد کردهاند و بعد از چند سال ازکارافتادهاند و به گورستان ماشینآلات سپردهشدهاند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وقتی چنین امکانی مثل هپکو را در کشور داریم چرا باید آن را نادیده بگیریم و نابود کنیم و واردات انجام دهیم، این سؤال مطرح است که حجم ارزی موردنیاز برای واردات ۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات چقدر است و این ارز چگونه و از کجا تأمین خواهد شد؟
وی افزود: مساله واردات تنها مربوط به هپکو نیست چراکه در مورد هر کالایی اگر بازار را بازکنید و آن کالا وارد شود تولیدکننده داخلی عملاً نابود میشود و از صحنه حذف خواهد شد.
نماینده اراک، کمیجان و خنداب اظهار داشت: شرکت هپکو ظرفیتی دارد که در سال ۸۵ و ۸۶ در بازه یکساله بیش از ۲ هزار دستگاه تولید داشته، وقتی این شرکت چنین رکوردی را در شرایط آن دوران ثبت کرده قطعاً با افزایش دانش فنی و توان قطعهسازی و تخصصی در کشور اگر حمایت شود توانایی بهمراتب بیشتری هم خواهد داشت، اما چرا این را نمیخواهند؟
کریمی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم یک جریان مافیایی در بحث واردات ماشینآلات بهویژه در بخش معادن وجود دارد که نان اینها در واردات است و اصرار دارند به هر قیمتی باب واردات را باز کنند.
وی ادامه داد: از طرفی هپکو هم متأسفانه به دلیل مشکلاتی که با آن مواجه بود و در اثر مدیریتهای ناکارآمدی که بعد از خصوصیسازی انجام شد دچار افت شد و، اما ظرفیت تولید بهصورت بالقوه در هپکو هست و اگر مسوولان امر کمک و حمایت کنند نه اینکه ادعا کنیم تمام نیاز کشور، اما بخش عمدهای از نیاز کشور به ماشینآلات را هپکو تأمین خواهد کرد.
این عضو کمیسیون صنایع تأکید کرد: رقم ۱۰ هزار دستگاه برای یک سال رقم نامعقولی است و اساساً نه چنین تقاضایی وجود دارد و نه منابع ارزی برای این کار موجود است.
نماینده اراک کمیجان و خنداب اظهار داشت: قطعاً وقتی ماشینآلات راهسازی و معدنی با ارز آزاد قیمتگذاری شود یک قیمت بسیار نجومی خواهد شد و با آن قیمت بسیاری از افراد مایل به خرید نیستند و اینکه الآن بسیاری به دنبال واردات ماشینآلات مستعمل هستند، چون توان خرید نو را ندارند به همین خاطر این تصمیم پخته و کارشناسی شده و منطبق با منافع ملی ما نیست و قطعاً با این موضوع مخالفت خواهیم کرد.
منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب