تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۳
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۴۶۵۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار فولاد کمی تکان خورد/ نوسانات هیجانی بازار فولاد شروع می‌شود؟

‌می‌متالز - پس از مدت‌ها ثبات، قیمت‌ها به ویژه قیمت روز میلگرد در بازار شکسته شد و نوسانات افزایشی و کاهشی مختصری ایجاد شد و این در حالی بود که خرید آهن آلات همچنان راکد و بی‌رونق بود.

با افزایش قیمت آهن، آیا تحرکات بازار شروع می‌شود؟

به گزارش می‌متالز، روز گذشته و پس از ثبات تقریبی دو ماهه قیمت‌ها، قیمت روز آهن آلات در ابتدای معاملات در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود، اما ساعتی بعد و با شروع معاملات نوسانات افزایشی و کاهشی در قیمت روز اهن به ویژه در بخش میلگرد‌ها مشهود بود.

در کل می‌توان گفت شنبه برای میلگرد روز پر چالشی بود و نوسانات قیمتی زیادی برای این محصول ثبت شد. به این صورت که در ابتدای روز قیمت میلگرد تقریبا ثابت بود و حتی برخی مبادی فروش قیمت محصولاتشان را کاهش می‌دادند، اما ساعتی بعد علاوه بر افزایش ۵۰ الی ۵۰۰ تومانی قیمت میلگرد، حتی قیمت سوم و چهارم نیز اعلام کردند و خرید و فروش میلگرد با تأیید صورت می‌گرفت.

برخلاف میلگرد که در مقایسه با سایر محصولات پر نوسان بود، شاهد ثبات گسترده قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در بخش عمده‌ای از مبادی فروش بودیم و تغییر چندانی در قیمت این محصولات مشاهده نشد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز در بخش عمده‌ای از شرکت‌ها ثابت اعلام شد، اما در این میان شاهد کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول نیز بودیم. همچنین قیمت روز ورق سیاه نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و ورق گالوانیزه نیز کاهش قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کرد.

قیمت روز تیرآهن نیز در کنار ثبات قیمت در بخش کیلویی، برخی مبادی فروش افزایش ۱۵۰ تومانی داشتند، اما در بخش شاخه‌فروشی جز شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان که افزایش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشتند در مابقی مبادی فروش ثابت و بدون تغییر قیمت اعلام شد.

فولادی‌های بورس کالا

براساس آمار موجود از تالار صنعتی محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته از حدود ۳۰ هزار تن محصولات عرضه شده، ۱۳ هزار و ۵۱۰ تن آن آن مورد تقاضا و معامله واقع شد.

قیمت شمش آهن عرضه شده در این دور از بورس افزایش ۲/۲ درصدی داشت که در نهایت به قیمت ۱۴ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد. اما طبق اخبار موجود امروز نیز مواد اولیه همچون آهن اسفنجی، گندله و سنگ آهن و… در حدود ۶۳۶ هزار تن در بورس کالا عرضه خواهد شد که گویا قیمت آهن اسفنجی در مقایسه با عرضه پیشین حدود ۰/۰۳ درصد رشد داشته و به قیمت ۸ هزار و ۷۹۸ تومان عرضه خواهد شد؛ بنابراین می‌توان گفت میزان معاملات محصولات عرضه شده و نرخ پایه آن‌ها قیمت اهن الات را تحت تأثیر قرار داده و در مسیر افزایشی می‌کشاند. در واقع می‌توان بخشی از افزایش قیمت روز گذشته به ویژه قیمت میلگرد را به تحریک واحد‌های بالای زنجیره فولاد نسبت داد که احتمالا این جریان برای فولادسازان و نوردکاران سود بهتری را فراهم خواهد کرد.

با وجود افزایش جزئی قیمت‌ها، اما همچنان کفه تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای محصولات فولادی سبک بود و عملا تقاضای چندانی برای خرید اهن الات مشاهده نشد؛ زیرا نه شرایط جوی جامعه اجازه می‌دهد که تقاضا بالا برود و نه بازار پتانسیل افزایش قیمت را دارد و آنچه در روز گذشته شاهد بودیم حاصل ایجاد جو هیجانی بود که ممکن است برای تحریک تقاضا رخ داده باشد.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی جامعه افزایش هیجانی قیمت‌ها اعتماد متقاضیان را سلب می‌کند و آنچه بازار آهن بیش از همه به آن نیاز دارد، ثبات و آرامش در قیمت‌ها است.

منبع: آرتان پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده