تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۴۶۶۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان بازرسی کشور:

ایمیدرو سهم منطقه سنگان خواف را بپردازد/ قانون معادن نقص ندارد، اما در عمل اجرا نمی‌شود

‌می‌متالز - رئیس سازمان بازرسی کشور از سازمان نوسازی و توسعه معادن (ایمیدرو) خواست بر اساس آنچه در قانون معادن پیش‌بینی شده، سهم منطقه سنگان را بپردازد؛ در غیر این صورت سازمان بازرسی استان به موضوع باید ورود کند. اگر هم مشکل برطرف نشد، موضوع از طریق سازمان بازرسی کشور پیگیری خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، ذبیح‌الله خدائیان در نشست مشترک با برخی مدیران استان خراسان رضوی و مسوولان محلی خواف که پس از بازدید میدانی از چند شرکت معدنی در مجتمع معادن سنگ آهن سنگان خواف برگزار شد، اظهار کرد: فایده هر معدن در درجه اول این است که مردم آن منطقه از فواید آن برخوردار شوند، زیرا بهره‌برداری صرف از معادن برای مردم دردسر‌هایی ایجاد می‌کند.

وی افزود: معدن سنگ آهن سنگان خواف یک نعمت خدادادی است که به منطقه خواف و کل کشور ارزانی شده و اگر از آن به درستی استفاده شود، همین موضوع سبب رشد کشور خواهد شد. با این حال هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت این نعمت بزرگ به خوبی استفاده کنیم.

خدائیان پیشنهاد کرد مدیران شرکت‌های معدنی و صنعتی نیرو‌های مورد نیاز خود را از نیرو‌های بومی جذب کنند و با فعالیت کارخانجات و صنایع معدنی ریشه بیکاری در این منطقه کنده شود.

رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: کمک به زیرساخت‌های شهرستان خواف موضوعی ضروری است. به عنوان نمونه جاده این شهرستان احتیاج به روکش دارد و باید تعریض شود.

خدائیان پیرامون معادن پلاسری هم گفت: سود پلاسری‌ها تنها به جیب عده‌ای می‌رود. آن‌ها خاک معدن را زیر و رو می‌کنند؛ خاکی که طی میلیون‌ها سال به شکل گرفته، اما برخی پلاسری‌ها بعد از بهره‌برداری سنگ آهن آن را نابود می‌کنند.

بررسی شود چرا اعتبارات احیای منابع طبیعی به درستی هزینه نشده است

رئیس سازمان بازرسی کشور یادآور شد: مجموعه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری باید به موضوع وارد و بازرسی لازم برای احیای منابع طبیعی انجام شود و بررسی شود آیا سهم احیای منابع طبیعی پرداخت شده و اگر پرداخت شده، چرا به درستی هزینه نشده است.

وی گفت: محدوده معادنی که پروانه بهره‌برداری آن منقضی شده، جزو انفال است و به دولت بازمی‌گردد. این موضوع نیز باید مجددا بررسی شود که این زمین‌ها ارزش واگذاری دارد یا خیر و اگر ارزش واگذاری داشت، آن زمان شروطی برای بهره‌برداری از آن گذاشته شود تا برای مردم مزاحمتی نداشته باشد.

وی درباره قیمت فرآورده‌های معدنی تاکید کرد: قیمت‌ها نباید علی‌الحساب باشد و این قیمت‌گذاری‌ها باید بر پایه بورس صورت گیرد. اگر پشت این قضیه موضوعی وجود دارد، باید پیگیری شود تا هم دولت و هم مردم به حق‌شان برسد.

بازرسی خراسان رضوی موضوع معادن سنگ آهن خواف را ویژه پیگیری می‌کند

مدیر کل بازرسی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در مورد بهره‌برداری معادن یک موضوع مبنایی وجود دارد و آن، اینکه آیا اراده موجود بر ادامه فعالیت پلاسری‌ها امری مثبت است یا خیر؟

حجت‌الاسلام موسی فتوحی افزود: بازرسی استان به صورت ویژه موضوع معادن سنگ آهن سنگان خواف را پیگیری می‌کند.

تنها نیم درصد از مساحت منابع طبیعی تخریب شده خواف احیا شده است

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبیخزداری خراسان رضوی نیز تصریح کرد: قطب معدن استان خواف است و در عین حال بیشترین صدمات و آثار تخریبی هم مربوط به این منطقه است.

سید رضا ابوترابی افزود: ۴۵ پروانه بهره‌برداری معادن در خواف مشغول فعالیت است. محدوده پلاسری این پروانه‌ها ۳۵ هزار و ۹۷۷ هکتار است. به همین جهت و در نتیجه فعالیت این پلاسری‌ها ۱۳ هزار ۶۵۳ هکتار از منابع طبیعی تخریب و ۴۴۵ هکتار آن احیا شده است.

وی گفت: متاسفانه نیم درصد از مساحت منابع طبیعی تخریب شده، احیا شده است، زیرا در قانون معادن انگیزه‌ای برای احیای منابع طبیعی برای معدن‌کار وجود ندارد.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: هم‌اکنون قطعه اول چهار بانده شدن مسیر مواصلاتی سنگان خواف به تربت حیدریه توسط شرکت ساخت راه‌ها و ایمیدرو در حال اجراست.

عبدالمجید نژادصفوی افزود: ادامه مسیر به طول ۲۲ کیلومتر از محل اعتبارات ماده ۲۶ توسط بانک مسکن تخصیص یافته و برای قطعه رشتخوار هم مناقصه برگزار شده است. سه روز قبل پاکت‌های پیشنهادی مناقصه آن بازگشایی شد و تا ۱۰ روز دیگر نتایج اعلام می‌شود.

وی افزود: محور خواف به قاین به سمت خراسان جنوبی نیز به دلیل محدودیت اعتبارات متوقف شده است.

پیگیر انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌های صنعتی و معدنی به شهرستان خواف هستیم

فرماندار خواف هم در این نشست گفت: این شهرستان از لحاظ وسعت رتبه اول و از لحاظ جمعیت رتبه هشتم استان را دارد.

حسین سنجرانی افزود: از سال ۸۵ که بهره‌برداری و تاسیس کارخانجات فولادی و شرکت‌های معدنی شروع شد، متاسفانه هیچ توجهی به زیرساخت‌های شهرستان نشده است.

وی ادامه داد: هم‌اینک پیگیر هستیم حساب‌های بانکی شرکت‌های صنعتی و معدنی به شهرستان منتقل شود، زیرا خواف که شهرستانی کشاورزی و دامپروری بود، به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود.

وی گفت: با این حال لازم است شرکت‌های صنعتی و معدنی انجام مسوولیت‌های اجتماعی خود را مضاعف کنند.

وی با اشاره به قواعد موجود در قانون معادن افزود: اگر بهره‌برداران ۲۰ درصد از ۱۵ درصد مالیات معادن را به شهرستان خواف اختصاص دهند، کفایت توسعه زیرساخت‌ها را دارد.

وی یادآور شد: برای ساخت خط ریلی خواف هرات ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، اما فعلا این خط بلااستفاده مانده است که لازم است با خرد جمعی شرایط توسعه زیرساخت‌ها را برنامه‌ریزی کنیم.

فرماندار خواف بیان کرد: فرمانداری خواف بسته پیشنهادی قانونی برای توسعه زیرساخت‌های این شهرستان تدوین کرده است. همچنین تا کنون توانسته‌ایم ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار جذب برای شهرستان جذب کنیم. همچنین این توفیق را داشتیم که ۶۹ میلیارد تومان در هزینه‌کرد‌های خود صرفه‌جویی نماییم.

سنجرانی از مسوولان بالادستی خواست وظایف شورای معادن را به مدیران شهرستانی تفویض اختیار کنند.

جاده مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان خواف

رئیس دادگستری خواف هم در این نشست به مسائل موجود و مرتبط با معادن سنگ آهن سنگان پرداخت و اظهار کرد: مساله جاده مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان خواف است.

علی‌اکبر رحیمی افزود: مساله تامین آب نباید با خرید چاه‌های کشاورزی حل شود، زیرا این کار منجر به تضعیف کشاورزی منطقه می‌شود.

وی خواستار اجرای تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن کشور و تخصیص اعتبارات وصولی و پرداخت سهم شهرستان شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال معادن سنگ آهن سنگان به دلیل حدود ۴۰ روز قطع برق، ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان عدم منافع داشت. برای پیشگیری از تکرار این ضرر باید استفاده از انرژی بادی در دستور کار قرار گیرد که این می‌تواند با سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنعتی و معدنی اجرایی شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون حدود ۱۴ هزار نفر در معادن سنگ آهن سنگان خواف مشغول به کار هستند.

رئیس دادگستری خواف با ابراز گلایه از برخی شرکت‌های معدنی که پرداخت حقوق کارکنان خود را به تاخیر انداخته‌اند، گفت: این موضوع قابل پذیرش نیست.

رحیمی همچنین خواستار احراز صلاحیت پیمانکاران و لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان شد.

رئیس بازرسی کل کشور در سفر به خواف به همراه مدیران کل بازرسی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی و در معیت مسوولان محلی از شرکت‌های معدنی نگین احیای سپاهان، اپال پارسیان سنگان و مجتمع معادن دولتی بازدید و با مدیران مزبور و مدیران عامل شرکت‌های سرمایه گذاری نشست مشترک برگزار کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده