تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۴۸۸۴۸
سرویس خبر : انرژی

۱۲.۵ میلیارد دلار ارز تا پایان سال در سامانه نیما عرضه شود

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تا پایان امسال ۶۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید خواهد شد که حدود ۲۵ میلیون تن آن، خوراک‌های بین‌ مجتمعی، حدود ۳۰ میلیون تن آن مازاد بر تقاضای داخلی است که به بازار‌های جهانی صادر و پیش‌بینی می‌شود درآمد صادراتی تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی شاه میرزایی، امروز در نشستی خبری در پانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست با بیان اینکه ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی ایران در سال ۱۳۵۷ حدود ۳ میلیون تن بوده است، اظهار کرد: حدود ۷ مجتمع پیش از انقلاب در کشور فعال بود و امروز ۶۸ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال هستند.

وی با بیان اینکه طرح پترو کیمیا ابن‌سینا به‌ زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ۷۵ درصد خوراک صنایع پتروشیمی گاز است و در فصل سرما با افزایش تقاضای خانگی، محدودیت‌هایی برای صنایع ایجاد می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتظار می‌رود این محدودیت‌ها کمتر شود، زیرا تا پایان برنامه هشتم ۲۰۰ میلیون مکعب تقاضای صنایع پتروشیمی است.

وی همچنین اظهار کرد که ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز تا پایان سال در سامانه نیما عرضه شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به جایگاه پتروشیمی ایران گفت: در حال حاضر پتروشیمی ایران در جایگاه برتری قرار دارد. صنعت پتروشیمی اواخر دهه ۳۰ توسط وزارت دارایی وقت تحت عنوان بنگاه شیمیایی احداث شد. در سال ۱۳۴۲ اولین مجتمع شیمیایی در مرودشت شیراز با تولید کود شیمیایی آغاز به کار کرد و بدین ترتیب ما دارای صنعت پتروشیمی شدیم.

وی با بیان اینکه در آن زمان اجازه ورود متخصصان داخلی به این صنعت داده نشد و در واقع صنایع شیمیایی آن زمان توسط خارجی‌ها اداره می‌شد، گفت: علیرغم اینکه دارای پتروشیمی بودیم، اما عملا در آن زمان محصولات ممتاز تولید نمی‌شد چرا که منافع کشور‌های خارجی این اجازه را نمی‌داد که محصول با ارزش و با کیفیت تولید کنیم.

وی با اشاره به تولید محصولات پتروشیمی قبل از انقلاب گفت: تولید واقعی پتروشیمی ۱.۵ میلیون تن و ظرفیت اسمی بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تن بود و بیشتر نیز محصولات کم ارزش و کود شیمیایی تولید می‌شد، اما با پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت تغییر کرد و بازسازی صنایع پتروشیمی بعد از جنگ به سرعت آغاز شد.

او با تأکید بر اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی تنها هفت مجتمع پتروشیمی در ایران وجود داشت، اظهار کرد: با تعریف برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه اکنون تعداد مجتمع‌های پتروشیمی در سراسر کشور به ۸۸ مجتمع رسیده که عمدتا در عسلویه و ماهشهر مستقر هستند.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت اسمی این تعداد مجتمع ۹۰ میلیون تن است، گفت: به دلیل مباحث فرایندی و خوراک، تا پایان امسال رقم تولید محصولات بالادست، میان دست و زنجیره به ۶۵ میلیون تن خواهد رسید که از این میزان ۲۵ میلیون تن خوراک بین مجتمعی، ۳۰ میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی به بازار‌های صادراتی عرضه و پیش بینی می‌شود ۱۴ میلیارد دلار بابت صادرات انواع محصولات تا پایان سال درآمد داشته باشیم.

وی افزود: از این میزان ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار برای تأمین محصولات مورد نیاز واحد صنایع تکمیلی هزینه می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۱ ظرفیت اسمی پتروشیمی‌ها به ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون تن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی در برنامه هفتم، توان تولید پتروشیمی در ظرفیت اسمی ۱۴۰ تا ۱۴۲ میلیون تن خواهد شد، گفت: در برنامه هشتم با توسعه ظرفیت به ۱۹۹ میلیون تن خواهیم رسید. به عبارت دیگر تا دو برنامه بعدی برابر سرمایه گذاری‌ها ظرفیت تولید پتروشیمی بیش از دو برابر می‌شود.

وی در خصوص خوراک گاز پتروشیمی‌ها نیز گفت: در فصل سرما به دلیل افزایش تقاضای گاز، محدودیت‌هایی برای عرضه گاز پتروشیمی‌ها و سایر صنایع ایجاد می‌شود. همچنین با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی گازپایه هستند و بالغ بر ۷۵ درصد خوراک این صنعت از گاز تأمین می‌شود، دچار محدودیت‌هایی خواهیم شد. اما برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته تا تأمین خوراک پایدار در سال‌های آتی با محدودیت کمتر محقق شود.

او با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده در این زمینه گفت: تا برنامه هشتم توسعه بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب تقاضای گاز برای پتروشیمی‌ها وجود خواهد داشت که تحولی بزرگ در اشتغال و ارزآوری خواهد بود. در همین راستا وزارت نفت تصمیماتی را برای حل مشکلات تولیدکنندگان و تأمین خوراک در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: قرار بود که از ابتدای آذرماه خوراک گاز کاهش یابد، اما اعمال محدودیت‌ها به دی ماه افتاد و در این ماه با محدودیت مواجه شدیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۰ نوع محصول عمده در داخل کشور تولید می‌شود که در مجموع با گرید‌ها حدود ۳۳۳ نوع محصول تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر خودکفایی صددرصدی در صنعت پتروشیمی وجود ندارد و در بخش کالا، تجهیزات و همچنین دانش فنی با کمبود‌هایی مواجه هستیم که برای این مساله نیز تصمیماتی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: براساس دستور وزیر نفت می‌بایست تا پایان دولت از کاتالیست وارداتی بی نیاز شویم که در این زمینه نیز اقدامات خوبی با شرکت‌های دانش بنیان برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد نیاز سخت افزاری در حوزه کالا و تجهیزات توسط سازندگان داخلی تولید می‌شود، گفت: براساس برآورد‌های صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده تقاضا برای فراورده‌ها به طور محسوسی کاهش می‌یابد و به سمت صفر می‌رود، اما شاهد هستیم که در صنایع پتروشیمی میزان تقاضا سالانه ۴.۵ تا ۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تاکنون قیمت‌ها براساس هاب آمریکا و اروپا بود که اکنون مورد بازنگری قرار گرفته، گفت: این مساله آسیب‌هایی را به صنایع پتروشیمی وارد می‌کند و اگر قرار بود با فرمول اروپا و آمریکا خوراک تأمین شودف باید ۸۰۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شد، اما دولت این رقم را تغییر داده و سقف آن ۵۰۰۰ تومان تعیین شده است.

وی با اشاره به دغدغه تأمین خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی گفت: رفاه شهروندان در اولویت است، بنابراین اگر احتمال کاهش فشار بوجود آید و روند گازرسانی مختل شود، محدودیت تأمین گاز برای صنایع صورت می‌گیرد. در همین راستا در چند میدان گازی ان جی ال گازی و… سرمایه گذاری شده و جلسه‌ای نیز با شرکت نفت و هلدینگ پتروشیمی در همین راستا برگزار شده است تا هلدینگ‌ها با سرمایه گذاری در جمع آوری گاز‌های همراه این گاز‌ها را به سمت پتروشیمی‌ها هدایت کنند.

وی در خصوص حذف نام نعمت زاده از واحد‌های مجتمع پتروشیمی اظهار کرد: نام گذاری امکان و واحد‌ها توسط شورای فرهنگی صورت می‌گیرد و به لحاظ پاسداشت نام شهدا که در این کشور مرسوم است نام گذاری جدیدی صورت گرفته و این تغییر نام با استقبال آقای نعمت زاده نیز مواجه شده است و ارتباطی به عملکرد دختر ایشان ندارد.

منبع: کسب و کار نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده