تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۴۹۱۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس اسبق ایمیدرو:

همکاری دولت سیزدهم با شرکت‌های پیشران، حرکتی در مسیر توسعه و قابل تقدیر است

‌می‌متالز - رئیس اسبق ایمیدرو، اقدام دولت سیزدهم در همکاری با شرکت‌های بزرگ پیشران را حرکتی در مسیر توسعه کشور ارزیابی کرد و گفت: باید پذیرفت که دولت با همه گرفتاری‌های روزمره، حرکتی را آغاز کرده که قابل تقدیر است.

به گزارش می‌متالز، «مهدی کرباسیان» افزود: تصمیم دولت در این ارتباط تصمیم خوبی بوده به‌ویژه اینکه این شرکت‌ها همه در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت دارند، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گرفته شود، این است که شرکت‌های بزرگ که سود و درآمد بالایی دارند، نباید به مسیر‌های غیرتخصصی سوق داده شوند بلکه باید در زنجیره کار خود حرکت کنند. یعنی اگر یک شرکت فولادی قرار است سرمایه‌گذاری زیرساختی انجام دهد، باید در زمینه فولاد و فعالیت متناسب با کار خودش باشد چراکه این شرکت وظیفه ملی برای زیرساخت کشور ندارد و این وظیفه دولت است و اگر این ظرافت‌ها را در نظر نگیریم، موجب خسارت به سرمایه‌داران خرد می‌شود که شاید در کوتاه‌مدت به نفع باشد، اما در میان‌مدت و بلندمدت موجب لطمه به آن صنعت خواهد شد.

در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر بود

این کارشناس اقتصادی در خصوص لزوم توجه به بحث سرمایه‌گذاری در کشور گفت: باید بپذیریم که در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد سرمایه‌گذاری نزدیک به صفر بوده و این نگرانی جدی را ایجاد می‌کند که در سال‌های آینده گزینه بیکاری تقویت شود و نهایتاً کشور به سمت عقب‌ماندگی می‌رود.

وی ادامه داد: از طرفی جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) نیز در بعضی سال‌ها منفی بوده و همه این‌ها موجب نگرانی است، حتی در زمان جنگ نیز با همه گرفتاری‌هایی که کشور داشت، تعدادی پروژه بزرگ تعریف شد بنابراین تحریم هم روزی با تدبیر، عقل و درایت حاکمیت و دولت برطرف خواهد شد، اما آنچه می‌ماند، عقب‌ماندگی است؛ لذا بحث توسعه و سرمایه‌گذاری بسیار اساسی و کاربردی است و توجه دولت به این بخش مهم اقتصادی اقدامی ارزنده محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری معدنی و پتروشیمی راه رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

این کارشناس حوزه صنعت با اشاره به جایگاه معدن، صنایع معدنی و پتروشیمی در کشور و اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در این صنایع نه تنها موجب رشد کشور می‌شود بلکه به رشد جهشی منجر خواهد شد و در کنار آن، شاید اگر بتوان مسائل تعامل با دنیا را حل کرد و تحریم‌ها برطرف شود، بتوان سیاست‌های صحیح اقتصادی را در پیش گرفت و رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد و حتی بیشتر عملی است چراکه ما از نظر سرمایه‌گذاری، تولید و توسعه ظرفیت بالایی داریم؛ از نظر مواد اولیه معدنی ۶۸ نوع ماده معدنی و ذخایر فراوان داریم که رشد اقتصادی را تحقق می‌بخشد. با این حال ما همچنان در حوزه اکتشاف عقب‌ماندگی‌های تاریخی داریم که با رفع این مشکل، مواد معدنی ما چندین برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی به میزان فراوان از نعمت گاز برخورداریم که رتبه اول یا دوم دنیا هستیم و در کنار آن، نفت و زغال‌سنگ را داریم، یعنی بیش از ۳ میلیارد تن ذخیره شناخته شده زغال‌سنگ داریم که این نعمت‌های طبیعی زغال‌سنگ، نفت و گاز یعنی انرژی. از طرفی مواد اولیه معدنی موجب ارزش افزوده بالا در حوزه معدن و پتروشیمی خواهد شد بنابراین این ۲ حوزه رشد جهشی برای کشور ایجاد می‌کند، اما برای رسیدن به این رشد، علاوه بر وجود منابع طبیعی به تکنولوژی و فناوری‌های روز نیاز داریم که امید است؛ با تصمیم‌هایی که گرفته می‌شود، تحریم‌ها برطرف شود و به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز که موجب کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش کیفیت و ایجاد رقابت وسیع در دنیا می‌شود، کمک کند.

کرباسیان در ادامه افزود: اگر بتوانیم تولید را افزایش داده و کیفیت تولید را بالا ببریم، ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌شود و برای فروش نفت، گاز و مواد اولیه و یا خام‌فروشی به معنای عام، فاصله می‌گیریم و با کمک تکنولوژی‌های روز مواد گران‌قیمتی را تولید و به دنیا عرضه می‌کنیم.

نقش محوری ایمیدرو

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: البته چند نکته در این زمینه وجود دارد، اول اینکه در حوزه‌های خاص باید سازمان توسعه و نوسازی معادن «ایمیدرو» را به عنوان سازمان توسعه‌ای حرکت دهیم و اجازه دهیم به طور پیشتاز و پیشران حرکت کند و همه بار را روی شرکت‌های خصولتی یا شرکت‌های بزرگ قرار ندهیم چراکه این شرکت‌ها اکثراً بورسی هستند و سهامداران خرد دارند که سودآوری محور اصلی کار آنهاست.

وی ادامه داد: بعضی حوزه‌ها نیز خاطر اینکه زیرساخت توسعه‌ای دارند، به‌ویژه در بخش معدن باید ایمیدرو را تقویت کنیم و به این سازمان تکلیف شود که در حوزه اکتشاف و بعضی صنایع مانند عناصر نادر خاکی یا بعضی اقلام معدنی سرمایه‌گذاری کند.

جذب سرمایه‌های خارجی برای رشد جهشی اقتصاد

کرباسیان یادآور شد: همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را باید مورد توجه قرار دهیم چراکه میزان سرمایه‌گذاری فعلی برای رشد ۸ درصدی و بالاتر کافی نیست یعنی صرفاً فروش نفت و درآمد‌های نفتی و گازی کافی نیست و باید به سمت جذب سرمایه‌گذاری برویم تا رشد جهشی در کشور اتفاق بیفتد.

وی افزود: این تفکر که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استقلال کشور مشکل ایجاد می‌کند، درست نیست، زیرا کشور‌هایی مانند هند، مالزی، اندونزی و چین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به‌طور وسیع انجام داده‌اند و اکنون نرخ رشد اقتصادی آن‌ها آر ۱۰ درصد عبور کرده و از عنوان یک کشور عقب مانده به یک کشور پیشتاز و رده بالایی دنیا تبدل شده‌اند.

وی افزود: بدیهی است که ایران ظرفیت بالایی به نام ایرانیان خارج از کشور دارد که خوشبختانه رئیس‌جمهوری نیز در این مورد به طور جدی ورود کردند؛ حتی رئیس قوه قضائیه نیز به این موضوع اشاره داشتند و این‌ها سیاست‌های درست و اساسی است که ظرف ۴۰ سال گذشته مغفول مانده، اما برای رشد سرمایه‌گذاری در کشور باید به سرعت تصمیم‌های جسورانه، عاقلانه و مدبرانه گرفته شود؛ حتی اگر درصدی از سرمایه ایرانیان خارج از کشور که عشق به وطن دارند و یا خانواده آن‌ها در ایران هستند، در اینجا سرمایه‌گذاری کنند در همین حوزه‌ها که داریم، می‌توانیم رشد جهشی داشته باشیم.

عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور روز یکشنبه (۱۷ بهمن) با اعتباری معادل ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد.

در طرح جدید دولت که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری صنعتی تاریخ ایران محسوب می‌شود، قرار است سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی (حدود ۱۹ میلیارد دلاری) برای توسعه صنایع کشور با استفاده از منابع کارخانه‌های سود ده داخلی، اجرایی شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان به عنوان «گروه پیشرانان پیشرفت ایران» مسئولیت سرمایه‌گذاری در این ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی را بر عهده دارند.

۱۱ میلیارد دلار صادرات سالانه، تولید ۵۴ میلیون تن محصول معدنی، فلزی و پتروپالایشی، معادل ۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه پس از بهره‌برداری و ایجاد ۲۱ هزار شغل مستقیم و ۶۴ هزار شغل غیرمستقیم از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های این پروژه‌های عظیم پس از بهره‌برداری است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده