به گزارش میمتالز، خط آهن شیراز تا بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده است و در امتداد خود از شهرهای اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت میگذرد، اما این پروژه در تنگستان با توجه به اعتبارات قطره چکانی زمین خورده است.
در طول ۱۴ سال شروع به کار پروژه راهآهن بوشهر بارها و بارها وعده شتابگیری آن داده شد؛ آخرینش مربوط به ۱۵مهر امسال است که با سفر هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیشبرد راهآهن از بوشهر- شیراز گفت: پروژه راه آهن بوشهر - شیراز یکی از مطالبههای بهحق مردم استان بوشهر است که باید با تامین اعتبار لازم فعال شود. در زمان حاضر این پروژه مهم و حیاتی راکد است و تلاش میشود با تامین اعتبار مشکل آن حل شود.
درست روز بعد آن یعنی ۱۶مهر رئیس جمهور به بوشهر آمد. سید ابراهیم رئیسی به تنگستان رفت و در بازدید میدانی از قطعه ۱۰ این پروژه (تنها قطعه فعال) موانع تکمیل راهآهن شیراز- بوشهر- عسلویه، پیشرفت ۲۰ درصدی این طرح را پس از حدود ۱۴ سال غیرقابل توجیه دانست و گفت: مدیران طرح باید برای تکمیل و راهاندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.
رئیس جمهور گفت: تاخیر در اجرای پروژهها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات میشود لذا باید برای اتمام پروژهها همت جدی وجود داشته باشد و اعتبارات این پروژه حتما در بودجه سال آینده گنجانده شود.
البته پیش از این نیز آیتالله سید ابراهیم رئیسی در سخنرانیهای استانی پیش از انتخابات در گفتگو با مردم بوشهر از تکمیل پروژه راهآهن گفته بود.
درحالی که انتظار میرفت در محل کارگاه راه آهن، شاهد تزریق اعتبار بیشتر و شتاب پروژه باشیم خبر رسید که قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر با ۲۰۰ نیروی فعال در کارگاه این پروژه تسویه حساب و در آستانه عید به مرخصی فرستاده شدهاند.
۱۲بهمن احمد محمدی زاده در حاشیه آیینهای گرامیداشت دهه فجر در ارتباط با وضعیت راه آهن نیز بیان کرد: پروژه راه آهن تعطیل نشده و بخاطر مطالبات از قبل، فعالیت پروژه محدود شده، ولی بحث تعطیلی نیست.
احمد محمدی زاده افزود: اینپروژه بزرگ، دو پیمانکار دارد که یک پیمانکار در محدوده استان فارس و یک پیمانکار در محدوده بوشهر و شخصا از هر دو بخش پروژه بازدید داشتم. پیمانکار حدود ۱۳۰ میلیارد تومان مطالبه دارد و مذاکره کردهایم که بهزودی فعالیت پروژه با قدرت کامل از سر گرفته شود.
وی یادآور شد: رئیس جمهور ۴۰۰ میلیون دلار شامل ۲۰۰ میلیون دلار در محدوده استان بوشهر و ۲۰۰ میلیون دلار در محدوده استان فارس از محل تهاتر نفت به راهآهن اختصاص داده است. ساز و کار اجرایی کردن این مصوبات (تهاتر نفت)، عملیاتی طولانی دارد، ولی حتما اجرایی میشود.
استاندار بوشهر گفت: این پروژه، در ۱۴ سال فقط ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با اختصاص منابع ارزی مشکل پروژه ریشهای حل میشود و شاهد تسریع در تکمیل آن خواهیم بود.
پارسال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شدند و امسال ۳ استان دیگر به شبکه ریلی متصل میشوند؛ اتصالی که قدرت اقتصادی دوچندان به یک منطقه میدهد و میتواند تاثیرات مهمی برای یک استان داشته باشد.
یک کارشناس اقتصاد اظهار کرد: استان بوشهر یکی از مهمترین بنادر استراتژیک اقتصادی کشور تاکنون از داشتن خط ریلی محروم بوده که با تکمیل این پروژه گام بزرگی در جهت توسعه حمل و نقل و صادرات در سراسر کشور برداشته خواهد شد.
عاطفه باژدان اضافه کرد: پیشتر گفته شده بود که طرح طرح راه آهن شیراز-بوشهر قابلیت جابه جایی سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن در ۱۰ سال، جابه جایی یک میلیون مسافر در سال اول بهره برداری و افزایش تا ۲ میلیون نفر در ۱۰ سال را دارد. همین موضوع به یقین میتواند موجب رونق اقتصادی با گشترش حمل و نقل و ترانزیت برای استان بوشهر شود.
وی بیان کرد: وجود راه آهن به علت ارزان کردن قیمت دستمزد حمل و نقل از مهمترین امتیازات برای یک استان به شمار میرود که این امر رابطه مستقیمی با افزایش سرمایه گذاری دارد. بوشهر سالها است که از اتصال به شبکه ریلی کشور محروم بوده است و این ضعف موجب شده است که سرمایه گذاران استانهای دیگر را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.
این کارشناس اقتصاد عنوان کرد: خط ریلی در استان بوشهر هزینه تمام شده صادرات و واردات را کاهش میدهد، قدرت رقابتپذیری برای استان ایجاد میکند و در پی آن صادرات، سرمایهگذاری و رونق کسب و کار و اشتغالزایی به همراه دارد.
باژدان تصریح کرد: بیشک با اتصال بوشهر به شبکه ریلی کشور علاوه بر اتصال این استان به کریدور شمال و جنوب و راه جدید ابریشم، سرمایه گذاری در حوزههای پایانه کانتینری، صادرات و ترانزیت اقتصادین نیز رشد خواهد داشت و امکان جذب سرمایه گذار برای دیگر پایانهها نیز سرعت میگیرد.
وی گفت: با توجه به اجرای منطقه آزاد تولیدی صنعتی بوشهر، زیرساختی مثل راه آهن میتواند انگیزه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این منطقه و به دنبال آن تولید و اشتغال در استان ایجاد کند.
اجرای پروژه راه آهن بوشهر نقطه امیدی برای مردم استان برای توسعه، افزایش سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال است و مسوولان باید با تلاش و پیگیریهای ویژه خود زمینه اختصاص اعتبارات و افتتاح این پروژه را فراهم کنند.