تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۴۹۸۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه راه شستا/ تصویری از شستای ۱۴۰۱

‌می‌متالز - شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا»، با توجه به استراتژی‌های کلان و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های خود، برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدتی همچون افزایش سودآوری، بهره‌وری، و ارتقای جایگاه صنعت در کشور، منطقه و جهان را در دستور کار خود قرار داده است. شستا با تمرکز و تاکید ویژه بر ماموریت‌های کلیدی در کنار اهداف و چشم‌انداز‌های بنیادین خود، تلاش می‌کند در سال پیش‌رو، رشد و تعالی بیشتری را در خدمت‌رسانی حداکثری به کشور، ذی‌نفعان، سهامداران و هموطنان ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، همدلی و رفاقت بیشتر با بخش خصوصی، انجام پروژه‌ها در کمترین زمان ممکن، توجه ویژه به توسعه مناطق محروم، توسعه صادرات و خلق بازار‌های جدید از مهم‌ترین اهداف مورد تمرکز شستا در سال جدید است.

شستا با معیار و الگو قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب بنا دارد از طریق برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای تحول عملکردی در حوزه‌های فروش، اقتصاد مقاومتی و تحول انقلابی در تولید، تمرکز بر جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری در انتصابات، شفافیت و مبارزه با فساد از طریق همکاری با نهاد‌های نظارتی و توسعه سامانه‌های نظارتی و استمرار رویکرد بورسی کردن شرکت‌های تابعه و توجه به مسوولیت‌های اجتماعی با هدف جلب مشارکت مردمی را به‌طور جدی دنبال خواهد کند.

درباره شستا

تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ضرورتی برخاسته از رسالت عظیم سازمان تامین اجتماعی در حفظ و صیانت از نیرو‌های مولد کشور و دارایی‌های بین‌النسلی است. سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان محوری‌ترین صندوق بیمه‌ای کشور و یکی از بزرگ‌ترین نهاد‌های بیمه‌ای منطقه غرب آسیا در راستای تامین آتیه نیروی کار کشور و خانواده‌هایشان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های پربازده به‌منظور حفظ ارزش ذخایر بیمه‌شدگان و تامین منابع لازم برای ایفای حمایت‌ها و تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت خود است. سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی (ISSA) در چارچوب‌های هدایتی خود برای پایداری صندوق‌های تامین اجتماعی توجه به موضوع سرمایه‌گذاری را برای تمام صندوق‌های مزبور امری ضروری می‌داند تا این صندوق‌ها در گذر زمان بتوانند ارزش دارایی‌ها و منابع خود را حفظ و صیانت کنند. به همین منظور شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) به‌عنوان یک مجموعه تخصصی در امر سرمایه‌گذاری در تاریخ ششم فروردین‌ماه سال ۶۵، به‌صورت یک شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه ۲۰ میلیارد ریال تاسیس شد.

هدف اصلی شستا مدیریت کارآمد منابع مالی تخصیص‌یافته با رویکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازار‌های سرمایه داخلی و خارجی از طریق فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی است. امروز پس از گذشت بیش از سه‌دهه فعالیت مستمر، شستا به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است و با تدوین چشم‌انداز و افق‌های آرمانی خود و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌رود تا در آینده‌ای نه‌چندان دور به یک بنگاه اقتصادی طراز اول در سطح جهانی تبدیل شود.

ماموریت‌های کلیدی شستا

ماموریت اصلی و محوری شستا حفظ و ارتقای ارزش ذخایر و سرمایه‌های بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی است. این امر مهم از طریق مدیریت پویا و اثربخش پورتفوی و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی، پروژه‌ها، کسب‌وکار‌های ملی و فراملی، راهبردی، بزرگ‌مقیاس، دانش‌بنیان، نوآورانه و مبتنی بر فناوری‌های نوین با رعایت اصول تفکر راهبردی، بازدهی مطلوب سرمایه‌گذاری و سودآوری پایدار، مدیریت ریسک، نقدشوندگی دارایی‌ها، ارتقای هم‌افزایی، بهبود زنجیره تامین و زنجیره ارزش انجام می‌شود. در این مسیر شستا از مزایای بازار پول و سرمایه، سهولت فرصت‌یابی اقتصادی، توان تاثیرگذاری بر فضا‌های کسب‌وکار، قابلیت مشارکت در پروژه‌های توجیه‌پذیر، مدیریت علمی، شایسته‌سالاری، برخورداری از نظام جانشین‌پروری و توسعه سرمایه انسانی شایسته، دسترسی به اطلاعات روزآمد و تحلیل به‌موقع محیط و جاری‌سازی ایده‌های نوآورانه و خلاق بهره‌مند می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی اعم از فعالیت تولیدی، بازرگانی، خدماتی (مالی، مدیریتی و...) و تشکیل انواع شرکت‌ها جهت نیل به حداقل ۱۰ ماموریت کلیدی زیر است:

اولین ماموریت بنیادین تعریف‌شده برای شستا، فعالیت در حوزه خرید، فروش و پذیره‌نویسی سهام شرکت‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی پذیرفته‌شده در بورس و خارج از بورس با اولویت شرکت‌های پذیرفته‌شده بورسی است.

ماموریت دوم شستا، مشارکت در شرکت‌های جدید به منظور تحقق اهداف شرکت به تنهایی یا مشارکت با سایر بنگاه‌های اقتصادی است.

همچنین خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی سومین ماموریت مهم شستا از بدو تاسیس تاکنون محسوب می‌شود.

چهارمین ماموریتی که بر عهده این شرکت قرار داده شده آماده‌سازی و ورود شرکت‌های سرمایه‌پذیر به بورس اوراق بهادار است.

شستا همچنین در قالب ماموریت پنجم، خرید و فروش اموال منقول و انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری را در دستور کار خود دارد. استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری داخلی یا خارجی یا تاسیس این‌گونه موسسات، ششمین ماموریت کلیدی این بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود. ماموریت هفتم شستا، اخذ نمایندگی از موسسات و شرکت‌های سرمایه‌گذاری معتبر داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت است. ایجاد شعب و نمایندگی داخلی و خارجی جهت تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت هشتمین و یکی دیگر از مهم‌ترین ماموریت‌های شستا محسوب می‌شود. این شرکت همچنین ماموریت دارد تا با ارائه خدمات مشاور مالی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری به اشخاص حقیقی و حقوقی معتبر داخلی و خارجی در این زمینه نقش موثری را ایفا کند. دهمین ماموریت کلیدی شستا، انجام کلیه امور و فعالیت‌هایی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای تحقق اهداف و موضوع فعالیت شرکت لازم و مفید باشد یا در جهت تحقق موضوع فعالیت شرکت ضرورت داشته باشد.

هدف‌گذاری شستا برای ۱۴۰۱

شستا از همان ابتدای تاسیس تاکنون علاوه بر پیگیری ماموریت‌ها و چشم‌انداز‌های بنیادین تعریف‌شده برای آن، ده‌گانه‌ای از اهداف متعالی در حوزه‌های گوناگون را نیز دنبال کرده و نتایج موثری در این زمینه به دست آورده است. یکی از مهم‌ترین محور‌ها و اهداف شستا از ابتدای تاسیس تاکنون بحث محوری «حمایت از بخش خصوصی و عدم رقابت با آنها» بوده است. این در حالی است که مجموعه مدیریتی شستا به‌خصوص مدیرعامل این شرکت سرمایه‌گذاری بار‌ها از نگاه مثبت و حمایت‌گر شستا به بخش خصوصی خبر داده و سیاست رفع موانع تولید و حمایت از بخش‌های خصوصی، بار‌ها از سوی مدیرعامل شستا اعلام شده و تاکنون گام‌های موثری در مسیر توسعه کشور و ایجاد اشتغال پایدار برداشته شده است. این‌رویکرد برای سال جاری به‌طور ویژه مورد تاکید قرار دارد.

شستا همواره با عملکرد خود در حمایت از بخش‌های خصوصی نشان داده نه‌تن‌ها در هیچ کجای کشور با بخش خصوصی رقابت نمی‌کند، بلکه یکی از محور‌ها و اهداف اصلی‌اش رفاقت با بخش خصوصی و عدم رویکرد رقابتی با این بخش است و در راستای تحقق هر چه بیشتری این هدف مهم در سال ۱۴۰۱ گام برمی‌دارد.

شستا با ترویج «نگاه جهادی و انقلابی به پروژه‌ها» و تسری این نگاه در هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه خود، تلاش کرده زیرساخت‌های لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های در دست اجرا در نقاط مختلف کشور در کمترین زمان ممکن را فراهم کند.

شستا همواره اعلام کرده است که با حمایت از مدیران خدوم خود در پیشبرد هر چه بهتر و سریع‌تر اهداف و پروژه‌ها، تلاش خواهد کرد و در مقابل از آن‌ها می‌خواهد که در انجام پروژه‌ها و رسیدن به اهداف با سرعت بیشتری عمل کنند و برای سرعت‌بخشی به انجام کار‌ها از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود. این در حالی است که همواره شستا، یکی از شروط کلیدی و اصلی در انتخاب مدیران خود را تخصص، تعهد و روحیه جهادی برای انجام هر چه بهتر ماموریت‌ها قرار داده است.

در همین راستا مقام عالی اجرایی شستا، بار‌ها تاکید کرده، ایجاد پروژه‌های جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امروز شستاست، از این‌رو هلدینگ‌ها و شرکت‌ها موظف‌اند پس از بهره‌برداری از پروژه‌های در دست انجام، با توجه به ظرفیت‌ها و نیاز‌های خود و خانواده شستا پروژه‌های جدیدی را تعریف و اجرا کنند.

از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های شستا در تعریف پروژه‌های جدید که مورد تاکید مقام عالی این مجموعه و سایر مدیران آن قرار دارد، نگاه به سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در مناطق محروم و کم‌برخوردار با توجه به سیاست‌های کلان دولت است. بر همین اساس، شستا تاکید دارد برای تحقق رویکرد دولت سیزدهم در توزیع عادلانه سرمایه‌گذاری، پیشرفت و ایجاد آبادانی تمامی پروژه‌ها باید با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار ایجاد شود. برای انجام این کار و رسیدن به این هدف متعالی، کار شبانه‌روزی و جهادی به منظور به نتیجه رسیدن سریع پروژه‌ها در دستور کار مدیران این مجموعه قرار دارد.

شستا همچنین بهره‌مندی از توانایی‌ها و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و جوانان متخصص در راستای رسیدن به این اهداف را بیش از زمان گذشته، مورد توجه و تاکید قرار داده و بهره‌مندی از توان علمی شرکت‌های علمی و دانش‌بنیان، شرایط حضور و همکاری با مجموعه‌های نوآوری و دانش‌بنیان و راه‌اندازی کارخانه نوآوری شستا را یکی از مهم‌ترین اهداف خود جهت بهره‌برداری حداکثری از این ظرفیت کشور قرار داده است.

توسعه صادرات و خلق بازار‌های جدید

افزایش و تغییر نگاه به توسعه صادرات و خلق بازار‌های جدید برای صادرات، از دیگر اهداف مهم شستا در سال ۱۴۰۱ است.

برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف، از جمله نشست مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دیدار و ملاقات با هیات‌ها و نمایندگان اقتصادی کشور‌های منطقه، ارزیابی و بررسی ظرفیت‌ها و بستر‌های این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری برای توسعه صادرات محصولات، خود نشان از عزم جدی و محکم خانواده شستا در توسعه صادرات و خلق بازار‌های جدید دارد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته از سوی شستا، قرار است با یک ریل‌گذاری مشخص و هدف‌گذاری دقیق و آماری، شستا به منظور افزایش سهم صادرات ایران در بازار‌های جهانی وارد عمل شده و این سهم تقویت شود.

در همین راستا، شستا ضمن انجام برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، اقدام به ارزیابی بازار‌های هدف جهت شناخت بیشتر نیاز‌ها و ظرفیت‌های آنان، برای تحقق این هدف متعالی کرده است.

افزایش سهم ۳۰درصدی شرکت مس شهید باهنر به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه شستا در بودجه صادراتی نشان‌دهنده میزان توجه شستا به بازار‌های صادراتی در راستای سیاست‌های کلان شستا و دولت است چرا که توسعه بازار صادرات موجب رشد در اقتصاد صنعتی می‌شود. توسعه صنعتی یک کشور از طریق بازاریابی بین‌المللی هدایت می‌شود.

شستا درصدد است برای تحقق این هدف، از پتانسیل ارتباطات بین‌المللی ایران به دنیا از جمله از ظرفیت سفرای ایران به‌منظور برقراری دیپلماسی اقتصادی و ایجاد فرصت‌های صادراتی، استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا در راستای به‌کارگیری پلت‌فرم‌های مناسب در مورد صادرات محصولات شرکت‌های تابعه خود استفاده کند. شستا معتقد است با هدف توسعه صادرات ضرورت دارد زنجیره تولید داخل تقویت شود و در این زمینه حذف فرآیند‌های دلالی و واسطه‌گری، به کاهش ریسک و خطرپذیری تولید منجر خواهد شد.

رشد ۱۰۲درصدی در حوزه فروش

برنامه‌ریزی همه‌جانبه برای تحول عملکردی به‌خصوص در حوزه تولید و فروش را می‌توان از دیگر اهداف مهم در فهرست اولویت‌های هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی دانست.

تحول در این حوزه همواره مورد تمرکز و تاکید مدیران شستا قرار داشته، اما قرار است در برنامه‌ریزی‌های جدید این‌رویکرد با جدیت بیشتری دنبال شود.

خانواده شستا با علم به اینکه در مسیر رسیدن به سهم بیشتر از بازار‌های جهانی و تقویت فرآیند صادرات نیازمند ایجاد تحول در حوزه تولید و فروش هستند اقدام به برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های جدید در این حوزه با رویکردی تحول‌گرا کرده‌اند.

در همین راستا، این شرکت در سال‌های اخیر رشد سودآوری قابل توجهی را تجربه کرده که تمام این‌ها مرهون برنامه‌ریزی‌های دقیق و رویکرد جهادی شستا در راستای تحول در حوزه تولید و فروش است.

آمار‌های ارائه‌شده از سوی مدیران شستا نشان می‌دهد، سود خالص تلفیقی شستا برای دوره ۱۲ماهه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۰، نسبت به دوره مالی سال قبل حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است و این روند در سال جاری نیز از سوی این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری ادامه خواهد داشت.

مطابق با آمار‌های موجود، میزان فروش شستا در شش ماه اول سال جاری در مقایسه با شش ماه اول سال گذشته، ۱۰۲ درصد رشد داشته است که تحول و رشدی چشمگیر در این زمینه محسوب می‌شود. رشد سود خالص شش ماه اول ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه -شش ماه اول سال ۹۹- نیز در شستا ۵۵ درصد بوده است.

جوان‌گرایی در شستا

از دیگر اهداف مهمی که شستا همواره آن را دنبال کرده و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های آتی در دستور کار خود قرار داده است فرآیند «جوان‌گرایی در انتصابات با در نظر گرفتن رویکرد جهادی» است. شستا تاکید دارد که جوان‌گرایی در انتصابات با در نظر گرفتن رویکرد‌های جهادی می‌تواند به افزایش بهره‌وری در تمام شئونات و حیطه‌های فعالیت و همچنین سرعت‌بخشی برای دستیابی به اهداف منجر شود.

بر همین اساس، شستا یکی از سازمان‌ها و نهاد‌های پیشرو در تحقق هدف جوان‌گرایی در حوزه‌های مدیریتی است؛ به‌گونه‌ای که مسوولان مختلف کشور اعم از نمایندگان مجلس و سایر مسوولان در حوزه‌های اجرایی نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داده و تصریح کرده‌اند که الگوی موفق شستا در حوزه جوان‌گرایی باید تکثیر شود؛ چرا که تجارب موفق شستا در این زمینه نشان داده کشور جوانانی مستعد و پرتلاش دارد که اگر زمینه‌های رشد و بالندگی برای آن‌ها فراهم شود می‌توانند هدف جهش تولید را محقق کرده و باعث رونق تولید و اشتغال در کشور شوند. شستا که تجربه موفق جوان‌گرایی در حوزه مدیریتی را در کارنامه خود دارد این هدف را برای سال‌ها و دوره‌های آتی نیز دنبال خواهد کرد.

استمرار مبارزه با فساد

استمرار فرآیند مبارزه با فساد از طریق همکاری با نهاد‌های نظارتی و توسعه سامانه‌های نظارتی یکی از مهم‌ترین اهداف و ماموریت‌های شستا از گذشته تاکنون است که در حال حاضر از مهم‌ترین سرفصل‌های برنامه‌ریزی‌های آتی این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.

شستا همواره بر ضرورت شفافیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع ایجاد فساد تاکید داشته است و در همین راستا اقدام به عرضه محصولات در بورس و نظارت بر آن نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های مبارزه و مقابله با فساد در شستا همواره دنبال شده است. از این‌رو، دیگر هدف مهم شستا در مقاطع زمانی آتی، از جمله سال ۱۴۰۱، استمرار رویکرد بورسی کردن شرکت‌های تابعه شستا با هدف شفاف‌سازی هر چه بیشتر و ایجاد موانع قدرتمند در مسیر بروز فساد است.

همچنین استقرار سامانه‌های شفافیت یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اقدامات زیرساختی در شستاست که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از بارزترین نمود‌های موفقیت شستا در مقابله با فساد یاد کرد. بنا بر اذعان مدیران شستا، می‌توان از ۱۴ سامانه فعال در مجموعه شستا که به‌صورت برخط، عملکرد تولید، فروش، وصول مطالبات، انتصابات، املاک، پرونده‌های حقوقی، اسناد و... را مورد پایش قرار می‌دهند، به عنوان یکی از ابزار‌های شفافیت نام برد. طی دو سال گذشته، در راستای ارتقای شفافیت و کنترل هرچه بیشتر و دقیق‌تر عملکرد شرکت‌های تابعه، سامانه‌هایی در شستا طراحی و مستقر شده است که نمود‌های بارز شفافیت و مقابله با فساد هستند. همچنین اطلاعات دقیق این سامانه‌ها می‌تواند برای گزارش‌گیری‌های عملکردی و استخراج گزارش‌های تحلیلی مورد استفاده مدیران قرار بگیرد.

شستا همچنین بالاترین رتبه اعتباری با درجه A+ را از موسسه اعتباری پایا دریافت کرده است.

شستا و اقتصاد مقاومتی

تنظیم برنامه سال ۱۴۰۱ با توجه به اقتصاد مقاومتی، خودکفایی، صرفه‌جویی ارزی و تحول انقلابی در تولید از مهم‌ترین رویکرد‌های پیش‌روی شستاست.

عرضه سهام شستا در بورس را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمود‌های بارز حرکت این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری در مسیر اقتصاد مقاومتی دانست. در شرایطی که به دلیل هجمه‌ها و نبرد اقتصادی نابرابر دشمنان ایران، ناپایداری‌های اقتصادی منجر به هجوم حجم گسترده‌ای از نقدینگی‌ها به بازار‌های اقتصادی مانند بازار ارز، طلا، مسکن، خودرو و... شد تصمیم برای عرضه سهام شستا در بورس، یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های استراتژیک در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی است. چرا که در نهایت جذب سرمایه‌های مردم از طریق بورس و استفاده از آن برای توسعه و افزایش تولید، نه‌تن‌ها به آرام‌سازی جو متشنج سایر بازار‌ها و جلوگیری از التهاب و نوسانات غیرمنطقی در آن‌ها منجر می‌شود، بلکه افزایش تولید را نیز به همراه خواهد داشت. شستا همچنین توجه به مسوولیت‌های اجتماعی با هدف جلب مشارکت مردمی را نیز در دستور کار خود دارد. یکی از مهم‌ترین رکورد‌های جلب مشارکت مردمی در جریان عرضه سهام شستا در بورس شکسته شد. در واقع ورود مجموعه‌هایی مانند شستا به بورس باعث افزایش مشارکت مردم در اقتصاد از مسیر بازار سرمایه خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده