تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۷
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۲۵۱۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بازگشت دوباره روح به جان هپکو/فهم مشترک، راهکار بازگشت غول صنعتی خاومیانه

‌می‌متالز - هپکو پس از حدود ۱۴ سال دست و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام مشکلات، این روز‌ها در پنجاهمین سال تاسیس خود در حال جان گرفتن است.

به گزارش می‌متالز، سر و صدای تولید را می‌توان در کارخانه شنید، کارگران نسبتا راضی هستند هرچند که همگی متفق القول می‌گویند هنوز با تولید اصلی و تحقق ظرفیت اسمی در هپکو فاصله داریم، اما چرخیدن چرخ تولید در این شرکت را همزمان با پنجاه سالگی به فال نیک گرفته اند و تاکید می‌کنند که برای اوج گیری مجدد هپکو از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.


حمایت شویم، به اوج برمی گردیم


 اینروز‌ها هپکو ۵۰ سالگی را تجربه می‌کند و گوش شیطان کَر نشانه‌های بهبود در آن دیده می‌شود. سروصدای دوستداشتنی تولید و جنب و جوش کارگران حسی امیدوارکننده در خصوص این شرکت منتقل می‌کند، حسی که با تمام وجود امیدواریم تقویت شود.

به نظر می‌رسد که تقریبا تمامی خطوط تولید هپکو به جریان افتاده اند، مجید فراهانی سرپرست خط غلتک اظهار کرد: غلتک یک دستگاه بومی شرکت هپکو است که ۹۰ درصد تولید ان بومی سازی شده و در جاده سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی گفت: در ماه اسفند تولید ۱۰ دستگاه غلطک در دستور کار قرار دارد که تاکنون ۵ دستگاه تولید و تحویل شده است و ۵ دستگاه دیگر نیز به زودی تحویل می‌شود، اما توان تولید غلتک در شرکت هپکو بیش از اینهاست، در واقع این شرکت در سال‌های اوج خود سالانه بیش از ۶۰۰ دستگاه غلتک تولید می‌کرده است. متاسفانه کم لطفی‌ها در قبال هپکو باعث بروز چنین شرایطی شد، ولی قطعا با حمایت می‌توانیم به اوج بازگردیم.


می‌توانیم بازار داخل را پوشش دهیم


میثم میرزاخانی یکی از مونتاژکاران شرکت نیز گفت: با توجه به شرایط کنونی مشکلات بسیاری وجود دارد، ولی علیرغم همه این چالش‌ها می‌توان سالانه بیش از ۱۰۰ دستگاه بیل مکانیکی تولید کرد.

وی بیان کرد: اگر رونق به هپکو بازگردد به راحتی می‌توان بازار داخلی را پوشش داد و با همین تولیدات ملی نیازی به واردات نخواهیم داشت. تا امروز تولیدات هپکو مورد رضایت مشتریان بوده است و قطعا می‌توان با افزایش تولید و تامین نیاز داخل، رضایتمندی بیشتری را جلب کرد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، هپکو در حالی ۵۰ سالگی خود را شروع می‌کند که پس از افول ۱۰ ساله خود، در طول یک سال اخیر قرارداد‌های زیادی را امضا کرده است، البته هستند افراد، شرکت‌ها و معدنکارانی که هنوز به توان هپکو باور ندارند، اما ارائه لیستی از تولیدات هپکو در طول یک سال اخیر که در واقع در تاریخ این شرکت سابقه نداشته، باعث شده است که مشتریان یکی پس از دیگری هپکو را بپذیرند و برای رفع نیاز خود به جای دل بستن به واردات به سراغ این غول صنعتی خاورمیانه بیایند.


اجازه نمی‌دهیم، مشکلات مواد اولیه خللی در کار به وجود آورد


مدیر تولید شرکت هپکو گفت: شرکت هپکو با توجه به قابلیت‌های موجود، علاوه بر تولید محصولات اصلی خود که شامل محصولات راهسازی است، بیل و لودر را نیز در دست تولید دارد و پروژه‌های مختلفی را عهده دار می‌شود به طوری که در حال حاضر یک پروژه مربوط به فولاد خوزستان را در خط تولید دارد که در واقع کاری های‌تک بوده و با تکیه بر تخصص پرسنل در حال انجام است.

علیرضا شیخی افزود: این شرکت در قالب پروژه، محصولات ماشین سازی را تولید می‌کند و براساس تخصص مهندسی شرکت و توانمندی تجهیزات در خم کاری، می‌تواند ورق را در ابعاد و ضخامت‌های مختلف رول کند و این توان به هپکو اجازه می‌دهد که پروژه‌هایی که توان اجرای آن در شرکت‌های دیگر وجود ندارد را به راحتی اجرایی کند.

وی تصریح کرد: با سیاست‌های جدید مدیریت عامل، در سال آتی ظرفیت تولید در امر ساخت ماشین‌های راهسازی افزایش می‌یابد و اهتمام مدیریت بر این است که به اصل و اهداف اصلی شرکت که تولید ماشین آلات راهسازی است بازگردد و در کنار آن محصولات دیگری نیز تولید شود.

شیخی در خصوص تامین مواد اولیه در شرکت اظهار کرد: قطعا مشکلاتی وجود دارد، اما تا به حال با تعامل موفق به تولید و سطح کیفی قابل قبولی رسیده ایم، البته به هرحال با توجه به عدم ثبات قیمت‌ها در تامین مواد اولیه با چالش روبرو هستیم، ولی تلاش می‌شود که تامین مواد اولیه تاثیری بر اجرای پروژه‌ها و قرارداد‌ها نداشته باشد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا؛ این روز‌ها هپکو با روز‌های سخت سال‌های پیش خود قدری فاصله گرفته است. شلوغی خطوط تولید، سر و صداها، جنب و جوش کارگران می‌تواند نویدبخش تکرار روز‌های درخشان و طلایی گذشته باشد، فقط امیدواریم حمایت‌ها از هپکو قطع نشود تا این صنعت عظیم و غول خاورمیانه بار دیگر محکم روی پا‌های خود بایستد.


آغاز تولید محصولاتی که تولیدشان متوقف شده بود


قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس هپکو، اظهار کرد: اخیرا محصولات جدید شرکت که سال گذشته قول تولید آن‌ها داده شده بود به مشتری تحویل شد که شامل بیل‌های ۲۲ تن زنجیر، لودر ۷ تن معدنی، لودر ۵ تن و بیل لاستیکی می‌شود.

وی با بیان اینکه این محصولات در واقع تولیدات جدید شرکت هستند که سری اول آن رونمایی شد، افزود: خوشبختانه برخی از این محصولات مانند لودر ۷ تن که تولید آن حدود ۱۲ سال در شرکت متوقف شده بود مجددا به خط تولید بازگشته است چراکه مورد نیاز معادن است و در واقع نوع جدیدی از این محصول با بروزرسانی در حال تولید است.

میقانی تصریح کرد: امید است که تا پایان ۱۴۰۰، قطعات تراک‌ها را دریافت کنیم و از ابتدای ۱۴۰۱، تراک معدنی تولید، رونمایی و تحویل مشتری شود و در کنار آن نیز تولید سایر محصولات معدنی مانند بیل‌های ۳۷، ۴۷ و ۷۵ تن در برنامه کاری شرکت قرار دارد.


با همه ظرفیت فعال نیستیم/حمایت؛ تولید ۱۴۰۱ را به ۶۰۰ دستگاه می‌رساند


وی با تاکید بر اینکه شرکت هپکو با تلاش مجموعه پرسنل و تیم مدیریتی موجود وضعیت مناسبی دارد و تولید آغاز شده است، گفت: البته در حال حاضر شرکت با تمام توان و ظرفیت فعال نیست و باید با حمایت مسوولین از تمامی ظرفیت شرکت استفاده شود و امیدواریم در سال آتی با ظرفیت بالاتری پیش برویم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو، بیان کرد: به جهت محدودیت‌های بورسی نمی‌توان به صورت دقیق رقم قرارداد‌ها را اعلام کرد، اما در حال حاضر تولید حدود ۱۵۰ دستگاه در سبد قراردادی موجود است و امید است در سال ۱۴۰۱ با افزایش ظرفیت تولید بتوانیم این رقم را رشد دهیم و قطعا می‌توانیم با رشد حمایت از هپکو، این رقم را به حدود ۶۰۰ دستگاه برسانیم.


فهم مشترک؛ حلقه مفقوده رونق تولید در هپکو/صورت مساله را پاک نکنید


وی گفت: شرکت در شرایط کنونی توان ساخت و تولید سالانه هزار دستگاه انواع ماشین آلات را دارد، اما امیدواریم که در سال آینده بتوانیم برای ۶۰ درصد این ظرفیت عقد قرارداد داشته باشیم. در حالت کلی شرکت می‌تواند سالانه سه هزار دستگاه تولید کند، اما امروز با حدود ۳۰ درصد ظرفیت فعال است، ولی می‌توان با حمایت از جانب مسوولان ظرفیت فعلی را به ظرفیت واقعی و اسمی هپکو نزدیک کرد.

میقانی یکی از الزامات برای رونق تولید در شرکت هپکو را رسیدن به فهم مشترک بین شرکت و مشتریان، مسوولان تصمیم گیر و وزارتخانه‌های مرتبط دانست و گفت: شرکت هپکو یک امکان برای صنعت ماشین آلات کشور است، امکانی که در سال‌های دور و گذشته برای آن سرمایه گذاری شده است و امروز سیستم و حاکمیت باید از هپکو تولید ماشین آلات را بخواهد، اگر امروز گفته می‌شود که هپکو قابلیت تولید ماشین آلات را ندارد، باید به دنبال علت بود نه اینکه صورت مساله را پاک کرد.


حراج بازار برای واردات ماشین آلات دست دوم/هپکو بیت المال است


وی افزود: باید شرایط را مهیا کرد، شرکت هپکو به عنوان یک امکان باید برای کشور ماشین تولید کند، این شرکت یکی از صنایع استراتژیک کشور است و به نوعی می‌تواند با سیستم مهندسی دفاعی کشور مرتبط باشد، همانطور که در بخش‌های عمرانی نقش دارد می‌تواند در پشتیبانی دفاعی کشور به مانند دوران دفاع مقدس نقش اثرگذاری داشته باشد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت هپکو تصریح کرد: همان دیدگاهی که مدیریت شرکت نسبت به هپکو دارد، باید مسوولان وزارت صمت نیز چنین دیدگاهی داشته باشند. اگر باوری مشترک شکل گیرد راحت‌تر می‌توان مسائل را حل کرد. بازار بزرگی در اختیار است، اما این بازار به نوعی برای واردات ماشین آلات دست دوم به کشور، حراج شده است، هپکو کالایی را تولید می‌کند که واردات دست دوم آن به کشور آزاد است، اگر این شرایط برای هر صنعت دیگری رقم خورده بود، قطعا امروز چیزی از ان صنعت باقی نمانده بود، اما اگر امروز هپکو تولید می‌کند و رقابت می‌کند، حاکی از آن است که شرکت از بنیان و پشتوانه قوی برخوردار است.

میقانی تاکید کرد: باید قدر هپکو را دانست، نه به این دلیل که من در این جایگاه قرار دارم بلکه به این دلیل که هپکو به عنوان بیت المال در اختیار ماست.

 این روز‌ها هپکو باز هم شرایط کودکی نوپا را تجربه می‌کند کودکی که پس از ۱۰ سال در حال ایستادن دوباره روی پای خود است و بیش از هر زمان دیگری حمایت و پشتیبانی می‌خواهد. هنوز زخم عمیق خصوصی سازی بر تن هپکو است، نباید اجازه داد واردات ماشین آلات دست دوم به کشور بار دیگر تن رنج دیده این غول صنعتی را دوباره زخمی کند.

اخیرا وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان مرکزی از کارخانه هپکو اراک بازدید کرد و اظهار کرد: قرارداد هپکو با وزارت راه و شهرسازی، ۶۰ دستگاه گریدر است که هپکو متعهد شد تا حداکثر ۶ ماه آینده این دستگاه‌ها را تحویل دهد.

رستم قاسمی افزود: اگر این تعهد به موقع انجام شود، قرارداد‌های بعدی نیز منعقد می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و عضو هیات عامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در حاشیه این بازدید گفت: حدود ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد که خیلی از آن‌ها باید نوسازی و تعویض شوند.

محمد تیموری اظهار کرد: با توجه به شرایطی که هپکو دارد تقریبا جزو اولین سازمان‌هایی بودیم که با هپکو وارد قرارداد شدیم. این قرارداد شامل ۵۰ دستگاه گریدر به مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن نقدی به هپکو پرداخت شده است.

معاون برنامه‌ریزی و عضو هیات عامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور ادامه داد: امیدواریم این قرارداد فتح بابی برای قرارداد‌های دیگر با هپکو باشد، هپکو یک توانمندی برای کشور است و ما به عنوان یکی از مشتریان عمده هپکو آرزو داریم هپکو به روز‌های شکوفایی اش در دهه ۸۰ بازگردد.

به گفته وی، حدود ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری با عمر بالای ۲۰ سال در کشور وجود دارد که خیلی از آن‌ها باید نوسازی و تعویض شود. نیاز کشور سالانه حداقل ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری است که بخشی از آن را هپکو می‌تواند تامین کند و بخشی در فیلد کاری هپکو نیست.

وی عنوان کرد: این سازمان می‌تواند با هپکو قرارداد ۳۰۰ تا ۳۵۰ دستگاهی داشته باشد و امیدواریم این قرارداد ۵۰ دستگاه فتح بابی برای سایر قرارداد‌ها باشد.

آنچه این مسوولان می‌گویند امیدوارکننده است، اما هپکوی زخم خورده برای انجام تعهداتش نیازمند همکاری همه جانبه مسوولان است. قطعا اگر هپکو حمایت شود، نه تنها نیاز داخل را تامین می‌کند و امنیت شغلی و امنیت اقتصادی را به پرسنل و استان مرکزی کشور هدیه می‌کند، بلکه با توجه به سابقه درخشان خود می‌تواند مجددا در عرصه جهانی سری بالا بیاورد که این اتفاق قطعا قدرت صنعتی کشور را در جهان به نمایش می‌گذارد.

منبع: رویداد ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده