تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۵۰۳۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خرید مشروط ۵۰۰ دستگاه گریدر از "هپکو"/ شبکه ریلی ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو کم دارد

خرید مشروط ۵۰۰ دستگاه گریدر از
‌می‌متالز - در حالی وزیر راه از برنامه خرید ۵۰۰ دستگاه گریدر از هپکو خبر داده که چندی معاون وزیر با اشاره به وضع نامطلوب ماشین‌آلات راهداری، گفته بود:‌هپکو ۳۰۰ میلیارد تومان گرفت، اما یک پیچ هم تحویل نداد.

به گزارش می‌متالز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دیروز در سفر به استان مرکزی، از شرکت هپکو و شرکت واگن پارس اراک بازدید کرد و با تشریح سیاست‌های دولت در راستای حمایت از صنایع مادر، اظهار کرد: مرکزی استان صنایع مادر کشور است و از دیرباز تولیدات بزرگ صنعتی کشور در حوزه‌های مختلف در این استان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بازدید هپکو تغییر در دو کارخانه را کاملا ملموس دانست و اضافه کرد: پیش از این تعطیلی و اعتصاب کارگران در این دو کارخانه مطرح بود، اما امروز شاهد فعالیت و تحول جدیدی از شرکت هپکو و شرکت واگن پارس اراک هستیم که جای امیدواری دارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم و رئیس جمهور از صنایع خصوصا کارخانجاتی که صنایع سنگین را عهده‌دار هستند، حمایت خواهد کرد، گفت: برای این کارخانجات سرمایه بسیار عظیمی از کشور صرف شده تا این کارخانه‌ها ایجاد شوند، لذا راه‌اندازی و سرعت بخشیدن به تولید کارخانجات امروز یک موضوع جدی است. امروز برای ایجاد چنین کارخانجاتی نیازمند هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم و خوشبختانه این مبنا در دو شرکت هپکو و واگن‌سازی پارس وجود دارد.

وی یادآور شد: قرار شده هپکو بر اساس توافق با وزارت راه و شهرسازی، به زودی ۶۰ دستگاه گریدر توافق شده را تحویل دهد. به محض عملیاتی شدن توافق، قرارداد بسیار خوبی مبنی بر دریافت ۵۰۰ دستگاه گریدر با هپکو را در دستور کار خواهیم داشت تا ماشین آلات راهداری تامین شود، چون امروز راهداری نیاز به نوسازی دارد.

وی در ادامه با بیان "اگر کریدور‌های اصلی کشور که اولویت است، متصل شود، در توافقات خوبی که با کشور‌های آسیای میانه همچون ترکمنستان داشتیم، به نتیجه مطلوب دست خواهیم یافت" گفت:‌حدود سه ماه پیش با این کشور توافق کردیم و امروز، اما بالاترین حد ترانزیتی ۴۰ سال گذشته را در سرخس داریم که علاوه بر صادرات کشور خودمان، ترانزیت به کشور قفقاز و حتی ترانزیت به روسیه از طریق راه‌آهن را شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهنی مثل آستارا-رشت که می‌تواند ما را به اروپا متصل کند و راه آهن شلمچه در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: قطعا ما امروز به توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان یک حمل و نقل ایمن، راحت و ارزان می‌نگریم؛ با این حال براساس برنامه ششم باید بیش از ۳۰ درصد از ظرفیت باری کشور بر عهده راه آهن می‌بود که امروز قریب به ۷ درصد است و نشان از یک عقب ماندگی جدی دارد. این عقب ماندگی باید رفع شود و بخشی از جبران آن، کاری است که واگن سازی پارس در راستای آن گام برمی‌دارد.

وی تاکید کرد: هم در زمینه واگن سازی مسافری و هم واگن‌های باری باید به سرعت افزایش ساخت را شاهد باشیم؛ همچنین در زمینه واگن‌سازی کاملا خودکفا هستیم، نیاز به واردات لکوموتیو نداریم و هیچ یک از نهاد‌ها اجازه واردات ندارند.

قاسمی افزود: ظرفیت شرکت هپکو باید تکمیل شود و اگر کشور مازاد بر ظرفیت هپکو به دستگاه نیاز داشته باشد، نمی‌توان کشور را تعطیل کرد و مجبور به واردات هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که برنامه وزارت راه و شهرسازی تکمیل ظرفیت قابل توجهی از طریق هپکو و ساخت داخلی است، اضافه کرد: کشور نیازمند ۱۰۰۰ دستگاه لکوموتیو است در حالیکه امروز لکوموتیو‌های موجود ۵۰۰ دستگاه است.

هپکو یک پیچ را هم تحویل نداد

اواخر دیماه امسال معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که هپکو یک پیچ ماشین‌آلات راهداری را هم تحویل نداد، گفت: این شرکت برای تولید ماشین‌آلات ۳۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده بود.

امیرمحمود غفاری افزود: سال‌هاست که توجهی به نوسازی این ماشین‌آلات نشده و نه برای خرید و نه برای نوسازی آن‌ها بودجه‌ای تعیین و تصویب نشده است. در سال ۹۸ بودجه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی این ماشین‌آلات از محل اعتبارات خسارات حوادث طبیعی تصویب شد. سازمان برنامه بودجه این مبلغ را به شرکت هپکو پرداخت کرد و قراردادی با آن‌ها بسته شد تا این شرکت برای سازمان راهداری خودرو تولید کند که البته یک پیچ هم از آن خودرو‌ها تحویل سازمان راهداری نشد و لذا وضعیت ماشین آلات راهداری در کشور نامطلوب است.

وی ادامه داد: به هر حال در لایحه بودجه مصوب شده که مشابه بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در مورد ماشین‌آلات راهداری نیز اجرایی شود و ماشین آلات زیر سه سال برای راهداری و راه‌سازی و امور ساختمانی وارد کشور شود. این یک حکم مهم است و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت