تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۱
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۵۰۰۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اولین سیگنال بازگشت شرکت‌های بین المللی به ایران

‌می‌متالز - مدیر توسعه سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ بین المللی در عرصه معدن و صنایع معدنی، سیگنال‌هایی را برای آغاز مجدد همکاری با ایران مخابره می‌کنند، گفت: بازار‌های اروپایی نسبت به شرق آسیا از سودآوری بیشتری برخوردار هستند و قیمت‌های به نسبت بالاتری دارند،. به همین دلیل اگر فضای بین المللی مساعد شود، حتی با تناژ موجود هم می‌توان سودآوری بیشتری کسب کرد.

به گزارش می‌متالز، امیر صباغ با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های معتبر بین المللی برای همکاری با ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی مشتاق هستند،، گفت: به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ حوزه معدن و صنایع معدنی که در دوران برجام با ایران همکاری‌هایی را تعریف کرده بودند، با نهایی شدن دوباره توافق هسته‌ای به ایران بازخواهند گشت.

مدیر توسعه سرمایه گذاری و اقتصادی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: بر این اساس است که به نظر می‌رسد این شرکت‌ها به همان دلیلی که ایران را در دوران خروج آمریکا از برجام ترک کردند، در دوره جدید نیز باز خواهند گشت؛ چراکه با تصمیم خود اقتصاد ایران ترک نکرده اند که با تصمیم خودشان هم برگردند.

وی تصریح کرد: در واقع، عامل اصلی خروج این شرکت‌ها از ایران، به سیاست‌های کلان و بالادست آن‌ها و نیز خروج بانک‌ها و بیمه هایشان از ایران برمی گردد و اگرچه این شرکت‌ها خواستار ادامه همکاری با ایران بودند، اما به هر حال دست و پایشان بسته بود.

صباغ با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی به خوبی می‌داند که برخی از شرکای تجاری و اقتصادی آن‌ها که ایران را ترک کردند، علاقمند به همکاری با ایران بودند و به ناچار پروژه‌ها را ترک کردند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد در بازه زمانی که تا برگزاری انتخابات امریکا وجود دارد، باید حداکثر فرصت سازی را برای انجام تجارت با دنیا و جذب سرمایه گذاری انجام دهیم.

این مقام مسوول در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خاطرنشان کرد: شاید دولت بتواند بخشی از اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داد را به نحوی مدیریت نماید که اجازه دهد سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و همچنین نیروگاهی انجام شود تا به کمک جذب دانش و تکنولوژی روز دنیا بتوان مشکلات اقتصادی و اشتغال ایران را حل کرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مدل همکاری‌های معدنی خود با شرکت‌های بین المللی تجدیدنظر کرده یا روال قبل را ادامه می‌دهد، خاطرنشان کرد: از زمانی که این شرکت‌ها در سال ۹۷ از ایران خارج شده اند، اجرای قرارداد‌ها متوقف نشده و بخش عمده‌ای از آنها، بدون حضور خارجی‌ها در حال انجام است که به هر حال حتما آن بخش‌ها قابل برگشت نیست؛ چراکه پیمانکاران جدیدی در حال کار بر روی آن‌ها هستند و امکان ورود پیمانکار جدید در آن‌ها وجود ندارد؛ اما به احتمال زیاد با خارجی ها، پروژه‌های جدیدی کلید می‌خورد.

صباغ با بیان اینکه صنعت خودرو، زنجیره معدن و صنایع معدنی، نفت و گاز ذی نفعان اصلی توافق ایران در عرصه بین المللی هستند، گفت: ماشین آلات زیادی در حوزه معدن و صنایع معدنی مشغول به کار هستند؛ ولی بخش زیادی نیز باید وارد شوند؛ به این معنا که بخشی از آن‌ها حتما با توانمندی و ظرفیت هپکو باید مونتاژ شود و بخش دیگری هم مستقیم باید وارد شود.

وی اظهار داشت: ۲ تا ۶ سال حداقل فرصت داریم که باید سعی کنیم حداکثر منافع را از آن برای کشور بهره-برداری نماییم؛ به هر حال در حوزه اقتصادی باید کاری کرد که منافع ملی تامین شده و در افق میان مدت، با به سرانجام رسیدن توافقات، منافع زیادی عاید کشور به خصوص در حوزه‌های تولید و اشتغال خواهد شد.

این تحلیلگر ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی ادامه داد: در افق میان مدت بخشی از بازار‌های صادراتی قابلیت این را دارند که برای ورود محصولات صادراتی ایرانی مهیا شوند؛ به خصوص اینکه اینکه بازار‌های اروپایی نسبت به شرق آسیا از سودآوری بیشتری برخوردار هستند و قیمت‌های به نسبت بالاتری دارند، به همین دلیل اگر فضای بین المللی مساعد شود، حتی با تناژ موجود هم می‌توان سودآوری بیشتری کسب کرد.

صباغ ادامه داد: در حال حاضر سیگنال‌هایی از سوی شرکت‌های بزرگ بین المللی در حوزه معدن و صنایع معدنی دریافت کرده ایم که نشان می‌دهد علاقمند به همکاری با ایران هستند، ولی همه منتظر تصمیم ایران و کشور‌های مذاکره کننده هستند تا بتوانند مجدد در ایران حضور یابند.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده