تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۵۱۰۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

یک بام و دوهوای مسوولیت اجتماعی معادن

‌می‌متالز - براساس قانون، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید در مناطق معدن خیز هزینه شودولی این قانون اجرا نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، کردآباد روستایی از توابع شهرستان تفت که اعتراض و نگرانی‌های ساکنانش از فعالیت‌های معدنی بار‌ها خبر ساز شده است.

روستاییان می‌گویند:معادن محیط زیست و منابع طبیعی شان را تخریب می‌کنند، خشکسالی را برایشان به ارمغان آورده اند و آسایش را از آنان گرفته اند.

جاده روستا، نیز با تردد روزانه بالغ بر یکصد دستگاه تریلر حامل سنگ تخریب شده وبا این حال مهمتر اینکه همه سنگ‌های معدنی بدون فراوری و ایجاد ارزش افزوده برای استان یزد به دیگر استان‌ها می‌رود.

معدنکاران، اما می‌گویند: همه فعالیت هایشان با مجوز‌های قانونی است و همه حقوق دولتی شان را نیز برداخت می‌کنند.

اما مسوولیت اجتماعی چیزی است که کمتر به آن توجه شده است.

بر اساس قانون، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به مناطق معدن خیز بازگردد درحالی که، تنها در سال قبل ۱۲۴۰ میلیارد تومان حقوق دولتی توسط سازمان صمت استان یزد واریز شده است که باید ۱۸۶ میلیارد تومان ان به استان باز می‌گشت و تنها ۳۱ میلیارد تومان بازگشته است.

تعداد بازدید : 0

رییس مجمع نمایندگان استان یزد گفت:معادن ش دولبه هستند و درصورتی که حقوق معادن پرداخت شود برای سازندگی استان و کشور خوب است و در صورت پرداخت نشدن فقط آلایندگی و تخریب آن متوجه روستا‌ها می‌شود.
صباغیان افزود: مسوولان استان متولی برگشت این حقوق دولتی هستند و دولت به بهانه بدهی این حقوق را پرداخت نمی‌کند که با پیگیری وهماهنگی مسوولان استان به عنوان اولویت در سال آینده پیگیر هستیم تا این حقوق دولتی به استان برگرددو برای سازندگی، بهداشت، درمان و هزینه شود.

تعداد بازدید : 0

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده