تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۵۱۷۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تمدید پروانه معادن در خراسان رضوی مشروط شد

‌می‌متالز - معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از این پس پروانه بهره‌برداری هیچ معدنی در این استان بدون ارایه گزارش نقشه‌برداری هوایی آن تمدید نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمد توکلی روز دوشنبه افزود: انجام نقشه برداری هوایی معادن با استفاده از شیوه‌های نوین و پهپاد در خراسان رضوی برای نخستین بار در کشور در حال انجام است که این اقدام در راستای اجرای سیاست‌های نظارتی و حاکمیتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و حفظ حقوق بیت المال با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن استان صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: در نخستین مرحله، نقشه برداری هوایی از ۱۵۵ معدن استان خراسان رضوی با استفاده از پهپاد در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: معادنی که نقشه‌برداری هوایی آن‌ها در حال انجام است شامل خاک صنعتی، سنگ آهک، مگنتیت، هماتیت، طلا، فلدسپات، کرومیت، مس، کائولن، کلسیت، گرانیت، مارن، مرمر آراگونیتی، منگنز، فلورین، مخلوط کوهی و آبرفتی و مرمریت هستند که در ۱۹ شهرستان خراسان رضوی واقع شده‌اند.

وی اظهار داشت: همه معادن در شرف تمدید پروانه قبل از ارائه طرح بهره برداری خود باید به صورت سالانه با هماهنگی سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نسبت به انجام عملیات نقشه‌برداری و تعیین میزان استخراج واقعی و ذخیره مانده اقدام نمایند و گزارش مربوطه را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارایه دهند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۶۹ معدن جدید با ذخیره ۲۷ میلیون تن و استخراج سالانه یک میلیون و ۹۳ هزار تن در خراسان رضوی به بهره برداری رسیده است.

توکلی ادامه داد: این معادن شامل مواد معدنی سنگ آهن، مس، کرومیت، سنگ لاشه، سرب، روی، سلیس و مرمریت در شهرستان‌های مشهد، سبزوار، تربت حیدریه، تایباد، فریمان، گناباد، تربت جام، خواف، چناران، نیشابور، بردسکن، جغتای، داورزن و کاشمر است که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها یکهزار و ۴۰۵ میلیارد ریال و میزان اشتغالزایی این معادن ۳۶۱ نفر است.

وی گفت: با بهره‌برداری از معادن جدید، شمار معدن‌های دارای پروانه بهره‌برداری خراسان رضوی به یکهزار و ۲ معدن با ذخیره ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تن و استخراج سالانه ۵۵ میلیون تن افزایش یافته است که بدین ترتیب مجموع سرمایه‌گذاری کل معادن استان به ۲۴ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۲ هزار و ۲۴۶ نفر رسیده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده