تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۶
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۵۱۹۳۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان:

دیدگاه نخبه‌پروری و حرکت خوب فولاد هرمزگان به سمت تکنولوژی‌های نو بی‌نظیر است

‌می‌متالز - رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تأکید کرد: پارک علم و فناوری هرمزگان آمادگی پیگیری ایده‌های نو در صنعت فولاد و تجاری‌سازی آن را دارد.

به گزارش می‌متالز، فتی، رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان در دومین کنفرانس فولادسازی و ریخته‌گری مداوم تصریح کرد: مدیریت فولاد هرمزگان آمادگی خود را برای پذیرش ایده‌های نو توسط پژوهشگران و نوآوران در این کنفرانس اعلام کرده است، ضمن اینکه این واحد صنعتی به عنوان یک واحد بزرگ در استان همکاری خوبی با دانشگاه‌ها دارد.

فتی بیان داشت: همکاری میان پارک علم و فناوری استان هرمزگان با فولاد هرمزگان به همراه آموزش وپرورش برای نخبه پروری کودکان یک گام ارزنده محسوب می‌شود که برای ارتقای فرزندان این سرزمین از سنین پایین در دست اقدام است.

رئیس پارک علم و فناوری گفت: یکی از اهداف این کنفرانس باید ساخت ماشین ریخته گری فولاد و بومی‌سازی فناوری ساخت آن در کشور باشد.

این مقام مسوول در رابطه با ترویج فرهنگ کار و خلاقیت در هرمزگان اظهار داشت: آموزش، خلاقیت و نوآوری از سنین پایین و هدف‌گذاری فولاد و پارک علم و فناوری برای این موضوع از طریق راه اندازی پارک کودکان است.

فتی در پایان بیان داشت: ارتباط خوب فولاد با بدنه دانشگاه و استفاده از دانشجویان نخبه در پروژه‌های تحقیقاتی باعث جلوگیری از خروج استعداد‌ها از استان و کشور خواهد شد.

۳۲ داور مقالات رسیده به کنفرانس بین‌المللی فولاد و ریخته‌گری مداوم بندرعباس را داوری کردند

دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی فولاد و ریخته گری مداوم گفت: ۳۲ داور که ۳۰ درصد آنان دانشگاهی و ۷۰ درصد از متخصصان صنعت فولاد بودند، ۱۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه این کنفرانس را داوری کردند.

علیرضا کاظمی در مراسم پایانی این همایش ۲ روزه گفت: ارزیابی مقالات در قالب ۲۵۰ نفر-ساعت کار انجام شد.

دبیر اجرایی همایش اظهار داشت: از مجموع ۱۰۰ مقاله رسیده به دبیرخانه، ۸۰ مقاله به کنفرانس راه یافت که ۴۰ مقاله برای انتشار در کتاب همایش، ۲۰ مقاله برای ارائه به صورت پوستر و ۲۰ مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی و کارگاه برگزیده شدند.

دومین کنفرانس بین المللی ۲روزه فولاد و ریخته گری مداوم به میزبانی فولاد هرمزگان در بندرعباس آغاز شد و با معرفی و تقدیر از پژوهشگران و مقاله‌های برتر در بندرعباس پایان یافت.

در این کنفرانس چهره‌های علمی و صنعتی صنعت فولاد، مباحث تخصصی این حوزه را در قالب کارگاه و مقاله مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگرانی از دانشگاه کوییزلند، دانشگاه لئوبن اتریش و دانشگاه علوم و فنون نروژ در کنار چهره‌های علمی از دانشگاه‌های صنعتی شریف، شیراز، صنعتی اصفهان و دانشگاه هرمزگان و متخصصان کارخانه‌های فولاد سراسر ایران در دومین کنفرانس بین‌المللی فولاد و ریخته‌گری هرمزگان به ارائه مطلب پرداختند.

اولین همایش ملی ریخته گری مداوم فولاد ۲۶ آذر ۹۸ به میزبانی فولاد هرمزگان آغاز شد و تا ۲۷ آذر ادامه داشت، در این همایش فعالان صنعت فولاد کشور و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور شرکت کردند و۵۳ مقاله در این همایش ارائه شده که ۴۵ مقاله از صنعت و ۸ مقاله از دانشگاه‌ها به این همایش راه یافت.

ریخته گری مداوم به عنوان یک فرایند میانی مهمترین عملیات تولید فولاد است که در همایش یاد شده، مباحث بومی سازی و توسعه فناوری، بهبود کیفیت محصول، فرایند تولید و شبیه‌سازی و فناوری اطلاعات در ریخته‌گری مداوم در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

صنعت فولاد از مهمترین موتور‌های محرکه اقتصاد است و استان هرمزگان در سال‌های اخیر با وجود شرایط سخت تحریم با حمایت‌های ویژه دولت تدبیر و امید به یکی از قطب‌های مهم این صنعت در کشور تبدیل شده است.

این صنعت مهم و ارزآور با توجه به نقش آن در اشتغال‌زایی و توسعه و خودکفایی بخش‌های مختلف صنعتی کشور مورد توجه ویژه برنامه‌ریزان نظام می‌باشد و امروز در سایه این توجه‌ها شاهد فعالیت چندین کارخانه مهم فولاد از جمله فولاد هرمزگان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد کاوه جنوب کیش و فولاد جنوب با ظرفیت هشت میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در استان هرمزگان هستیم.

حرکت و پویایی واحد‌های صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می‌دهد که دولت اجازه نداده چرخ این واحد‌ها در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا از حرکت بازبماند و رونق تولید بر آن‌ها حاکم است.

فعالیت گسترده و روبه رشد کارخانه‌های فولاد در استان هرمزگان حکایت از آن دارد که در سال‌های اخیر به ویژه در سال جهش تولید مسوولان و دست اندرکاران این صنعت در تلاش هر چه بیشتر برای بهره‌برداری از فضای تحریمی موجود برای توسعه این صنعت و کمک به خودکفایی هر چه بیشتر کشور در این بخش هستند.

بنا بر اظهار کارشناسان اقتصادی و فعالان عرصه صنعت، تولیدات فولادی هزینه تمام شده بسیاری از محصولات صنعتی را کاهش داده و به نوعی زمینه خودکفایی کشور را در این بخش فراهم کرده است.

دراین سال‌ها بیشترین حجم این تحریم‌ها بعد از صنایع نفت و گاز، شرکت‌های فولادی از جمله فولاد مبارکه، هرمزگان را هدف قرار داد و با وجود تمام این محدودیت‌ها ایران با افزایش تولید در رده دهم کشور‌های تولیدکننده فولاد جهان قرار گرفت.

با توجه به برنامه توسعه فولاد کشور و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴، با وجود زیرساخت‌های مطمئن، مجاورت با آب‌های نیلگون خلیج فارس و نبود مشکل آب در استان هرمزگان، می‌توان در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس حداقل ۱۰ میلیون تن فولاد تولید کرد.

در حال حاضر ۴ میلیون تن فولاد در منطقه ویژه تولید می‌شود و برای تحقق تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، نیاز است بین ۶ تا ۷ میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد در استان اضافه شود و به این ترتیب استان هرمزگان به دومین قطب صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده