تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۵۲۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازگشت بورس از کف بنیادی؟

نقشه نیمروز بورس یک‌شنبه (2 دی)

می متالز - شاخص کل بورس تهران پس از 8 افت متوالی، در جریان معاملات امروز به رنگ سبز درآمد و با رشد 1.4 درصدی کانال 156 هزار واحدی را باز پس گرفت. به نظر می‌رسد افزایش قیمت قریب به‌اتفاق گروه‌ها و چرخش مثبت شاخص در معاملات امروز را باید ناشی از برخورد قیمت‌ها به سطوح بنیادی سخت دانست که موجب تحریک سرمایه‌گذاران برای حضور موثر در سمت خرید سهام شده است. حال باید دید این روند از طریق گزارش عملکرد شرکت‌ها و یا تخفیف ریسک‌های محیطی حمایت می‌شود یا خیر.
نقشه نیمروز بورس یک‌شنبه (2 دی)

به گزارش می متالز، شاخص کل سهام در جریان معاملات امروز در چرخشی مثبت بیش از دو هزار واحد بالا رفت و از کف خود فاصله گرفت. ارتقای بیش 1.4 درصدی شاخص کل و بازگشت از کف 154 هزار واحدی در حالی رقم می‌خورد که عموم سهم‌ها در روزهای اخیر با افت‌های پی‌درپی به سطوح نازلی رسیده بودند و انتظار برای بازگشت قیمت‌ها چه به لحاظ تکنیکی و چه از حیث بنیادی وجود داشت. بنابراین چرخش مثبت شاخص سهام در جریان دادوستدهای امروز چندان دور از انتظار نبود. با این حال، مساله مهم در تداوم این روند است. به نظر می‌رسد در پایداری بازارهای داخلی اگر بازارهای جهانی به ثبات نسبی دست یابند تداوم این روند دور از دسترس نباشد.

حمایت با دستان مرئی یا نامرئی؟

اگرچه بسیاری از فعالان بازار رشد شاخص را در معاملات امروز حاصل حمایت سهامداران عمده می‌دانند اما واقعیت‌های آماری چنین فرضیه‌ای را تایید نمی‌کند. باید توجه داشت که با وجود خرید حمایتی سهامداران عمده در روزهای قبل اما شاخص به محدوده مثبت راه نیافته بود. به عبارت دیگر، سهامداران بزرگ در این مدت عمدتا در جایگاه خریدار از سهام خود حمایت کردند اما فشار عرضه مجالی به قدرت‌نمایی متقاضیان نداد و شاخص ناگزیر بخش قابل ملاحظه‌ای از ارزش خود را در نتیجه ریزش قیمت‌های جهانی کالاها از دست داد. از این منظر، رفتار چند بازیگر معدود در معاملات را نمی‌توان عامل تغییرات قیمت در کل بازار دانست. با این حال حمایت حقوقی‌ها در برخی از نمادها کاملا مشهود است. البته به نظر می‌رسد خریدها بیش از آن‌که جنبه حمایتی داشته باشد به دنبال انگیزه‌های سرمایه‌گذاری انجام شده است. 

تقارن عملکرد و بازگشت

گزارش عملکرد شرکت‌ها طی ماه آذر از روز گذشته در حال انتشار است. همزمان با تقویت جریان اطلاعات در بورس تهران شاهد بازگشت شاخص به مسیر صعودی هستیم. اگرچه غالب تحلیلگران گزارش‌های ماهانه را محرک چندان قدرتمندی برای حرکت رو به رشد سهام نمی‌دانند اما تقارن انتشار این گزارش‌ها با بازگشت مثبت شاخص نشان می‌دهد که گزارش‌های عملکرد در فضای مبهم فعلی همچنان حائز اهمیت است. با این حال، ریسک‌های محیطی حاکم بر بازارها باعث می‌شود تا فعالان سهام به جای گذشته‌نگری و گزارش‌های مورد انتظار ماهانه، به آینده تحولات در محیط سهام چشم بدوزند.

تکرار حرکت‌های توده‌وار

شاخص کل در معاملات امروز بیشترین رشد را طی سه هفته اخیر تجربه می‌کند. مروری بر فهرست نمادهای موثر بر شاخص نشان می‌دهد که گروه‌های مختلف در رشد شاخص کل مشارکت دارند. از بزرگان گروه فلزات گرفته تا نمادهای برجسته پالایشی و گروه بانکی در صدر این فهرست قرار دارند. به عبارت دقیق‌تر، چرخش صعودی شاخص در معاملات امروز حاصل رشد متوسط قیمت در 36 صنعت از صنایع بورسی است. بازگشت همزمان قیمت در گروه‌های مختلف بورسی یادآور جریان توده‌وار بازار است که پیام مثبتی در بر ندارد. حرکت‌های دسته‌جمعی، چه در مسیر صعودی و چه مسیر نزولی، به این معناست که بازار تمایز و تفکیکی بین گروه‌های مختلف قائل نیست و توجه جدی به زمینه‌های بنیادی سهم‌ها و تفاوت آنها در توان سودآوری ندارد. بنابراین حرکت دسته‌جمعی قیمت‌ها را می‌توان شاهدی در جهت ناپایداری روند صورت گرفته دانست که به دور از زمینه‌های بنیادی شکل گرفته است.

با این حال باید در انتظار مسیر قیمتی سهام به خصوص در نیمه نخست معاملات فردا بود. گرچه همچنان نمی‌توان به پایداری روند صعودی امیدوار بود با این حال دنبال کردن رویه معاملات در کنار برخی از سیگنال‌های احتمالی شاید بتواند بر جذابیت معاملات سهام بیافزاید. ارزش معاملات بورس گرچه نسبت به روزهای قبل بهبود یافته است اما گروه بانکی تا بیش از 30 درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. با توجه به ابهامات موجود در این گروه احتمال عقب‌نشینی قیمت پس از رشدهای اخیر و نوسان دوباره سهام وجود خواهد داشت. 

تب خرید در «وتجارت»

 گروه بانک در جذب نقدینگی از سایر صنایع کامیاب‌تر است. طی دادوستدهای امروز رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات در بین صنایع بورسی به صنعت بانکی تعلق دارد. جابه‌جایی سهام با ارزش بیش از 100 میلیارد تومان از اشتیاق معامله‌گران برای شرکت در معاملات بانکی حکایت دارد. «وتجارت» که در روزهای گذشته در پی افشار اطلاعات متوقف شده بود، پس از بازگشایی در معاملات امروز گوی سبقت را در جذب نقدینگی و رشد قیمت از سایر سهم‌های بازار ربود. هیجان خرید در فضای مثبت بازار سبب شد که این سهم در لحظه بازگشایی بیش از 11 درصد رشد قیمت را تجربه کند و نقدینگی قابل توجهی از بازار را جذب کند. همچنان بزرگترین معضل صنعت بانکداری عدم مشاهده تغییر شگرف در وضعیت بحرانی این صنعت در کشور است. بر این اساس همچنان افزایش سرمایه از تسعیر مازاد دارایی‌های ارزی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی عامل اصلی نوسان‌ساز در این گروه است. پیش از این «دنیای بورس» به توضیحات کامل در این خصوص پرداخته بود. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد تاکید بر عدم تحول بنیادی خاص، دلیلی بر عدم شرکت در معاملات نیست بلکه لازمه شناخت زمین بازی معاملات بانکی است که می‌تواند استراتژی مناسبی را برای معامله‌گران رقم بزند. 

عناوین برگزیده