تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۵۳۴۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

مذاکرات روسیه و اوکراین تعیین کننده قیمت کامودیتی‌ها در جهان

‌می‌متالز - با توجه به بحران منطقه‌ای موجود و جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان تولیدکنندگان اصلی محصولات فولادی و عدم عرضه به بازار‌های جهانی، قیمت محصولات فولادی در برخی محصولات بیشتر و در برخی محصولات کمتر، افزایشی شده و طبیعتا یک شوک قیمتی به فولاد وارد آورده است که قیمت محصولات فولادی ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و قیمت داخلی فولاد با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی رشد کرده است.

به گزارش می‌متالز، مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: جنگ روسیه و اوکراین، به بازار جهانی محصولات فولادی شوک وارد کرده و قیمت داخلی فولاد با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی رشد کرده است.

وحید یعقوبی افزود: قیمت محصولات فولادی و کامودیتی‌ها تابعی از مولفه‌های مختلف است که یکی از آن‌ها قیمت محصولات در بازار‌های جهانی است.

وی ادامه داد: ایران از تولیدکنندگان اصلی محصولات فولادی است لذا برخی از سیاستگذاران و کارشناسان می‌گویند ایران باید بدون توجه به بازار‌های جهانی، قیمت مشخص و ثابتی را برای محصولات فولادی خود تعیین کند که متاسفانه این رویکرد و شیوه قیمت گذاری کاملا اشتباه و با اصول اقتصادی و مبانی اقتصادی در تعارض است.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: قیمت فولاد تابعی از بازار‌های جهانی است، اما مولفه‌های دیگری مثل نرخ ارز و عرضه و تقاضا نیز در تعیین آن نقش موثر دارد.

یعقوبی گفت: با توجه به بحران منطقه‌ای موجود و جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان تولیدکنندگان اصلی محصولات فولادی و عدم عرضه به بازار‌های جهانی، قیمت محصولات فولادی در برخی محصولات بیشتر و در برخی محصولات کمتر، افزایشی شده و طبیعتا یک شوک قیمتی به فولاد وارد آورده است که قیمت محصولات فولادی ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و قیمت داخلی فولاد با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی رشد کرده است.

وی با اشاره به مذاکرات دوجانبه صلح روسیه و اوکراین افزود: با توجه به اخبار خوبی که از مذاکرات صلح اوکراین و روسیه شنیده می‌شود قیمت کامودیتی‌ها رو به کاهش است و به نظر می‌رسد باید شاهد کاهش قیمت جهانی فولاد باشیم.

این فعال صنعتی ادامه داد: اگرمذاکرات دو جانبه روسیه و اوکراین روند مثبت داشته باشد، قیمت‌های داخلی نیز تعدیل خواهد شد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده