تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۰۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۳۵۸۷

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد
‌می‌متالز - سال ۱۴۰۰ به پایان رسید، اما بازهم از صدای سوت قطاری که سال‌های سال است مردم در انتظار شنیدنش بودند، خبری نشد.

به گزارش می‌متالز، سال ۱۴۰۰ با تمام اتفاقات خوب و بدش به پایان رسید؛ سالی که در آن، بازهم از صدای سوت قطاری که سال‌های سال است مردم در انتظار شنیدنش بودن، خبری نشد.

این سال البته نه از سوت قطار خبری شد و نه از بوق و کَرنای نمایندگان و مسوولانی که سال‌ها با وعده‌های رنگارنگ و جذاب به دنبال یارگیری برای روز‌های انتخابی شان بودند.

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد

اما پروژه‌ای که در سال ۷۶ مطالعات آن آغاز و در سال ۸۱ توسط رئیس جمهور وقت، وعده راه اندازی اش داده شده بود، در سال ۱۴۰۰، با اظهارات سید حامد عاملی استاندار اردبیل مشخص شد که حالا حالا‌ها باید قید راه آهن زده شود.

۶۰ کیلومتر منطقه بحرانی و گلوگاهی راه آهن نیازمند تأمین اعتبار است

حامد عاملی  طولانی شدن اجرای راه آهن اردبیل را یکی از دغدغه‌های جدی برشمرد و اظهار کرد: ۶۰ کیلومتر منطقه بحرانی و گلوگاهی راه آهن هنوز نیازمند تأمین اعتبار و سرعت اجرای کار بیشتر است که امیدواریم در این مسیر طولانی که حتی چندین تونل و پل هنوز آغاز نشده، شاهد اتصال راه آهن اردبیل به مرکز کشور باشیم.

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد

استاندار اردبیل تصریح کرد: عمده مشکل این پروژه کمبود منابع اعتباری است که با تأمین اعتبار در سال‌های آینده، انتظار می‌رود این خط ریلی به بهره‌برداری برسد

وی اظهار کرد: هر چند وعده دقیق برای افتتاح این پروژه به طول ۱۷۶ کیلومتر را نمی‌دهیم، اما تلاشمان بر این است تا ۶۰ کیلومتر باقی مانده این مسیر که عمده پل‌های خاص، تونل‌ها و مسیر‌های سخت و صعب‌العبور است، تکمیل شده تا ریل‌گذاری این مسیر‌ها نیز به انجام برسد.

عاملی ضرورت تأمین زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران را یادآور شد و بیان کرد: با تجهیز فرودگاه و همچنین تکمیل بزرگراه و راه آهن سعی بر این است تا این زیرساخت‌ها برای مشارکت سرمایه‌گذاران فراهم آید.

اظهارات عاملی در این برهه زمانی اگرچه دلچسب نبود، اما نسبت به سخنان و وعده‌های دیگر مسئولان، برای مردم این دیار، لااقل کمی شفاف‌تر بود.

نیاز پروژه ریلی اردبیل به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار

در همین باره، سید کمال‌الدین میرجعفریان نیز نیاز این پروژه ریلی را به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار یادآور شد و گفت: قرار است در سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان از ردیف ملی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از طریق فاینانس تأمین منابع مالی انجام شده تا این خط ریلی ۱۷۸ کیلومتری به سرانجام برسد.

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد

میرجعفریان افزود: ۱۱۰ کیلومتر از راه آهن اردبیل – میانه ریل‌گذاری شده و در محدوده ۶۰ کیلومتر ما با مسیر صعب‌العبور شامل تونل‌ها و پل‌های متعدد روبه‌رو هستیم که با تکمیل آن‌ها در سال‌های آینده ریل‌گذاری این مسیر نیز انجام می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل تنها مشکل این پروژه را کمبود اعتبار بیان کرد و ادامه داد: با تلاش و پیگیری‌های جدی از طریق شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی سعی بر این است تا منابع بیشتری به راه آهن اردبیل تزریق شود.

وی اظهار کرد: در کنار فرودگاه و برقراری پرواز‌ها از مناطق مختلف راه آهن دغدغه جدی و خواسته به حق مردم است که با گذشت سال‌های طولانی هنوز به سرانجام نرسیده است.

پیوستن اردبیل به خط ریلی در نیمه‌های سال ۱۴۰۱

این در حالی است که خیرالله خادمی معاون وزیر و رئیس هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه وزارت راه و شهرسازی در دی ماه سال جاری و در جریان بازدید از روند اجرای پروژه راه آهن اردبیل - میانه از پیوستن اردبیل به خط ریلی در نیمه‌های سال ۱۴۰۱ خبر داد.

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد

وی اظهار کرد: پیشرفت کلی راه آهن اردبیل – میانه ۸۳ درصد، زیرسازی ۹۰ درصد و تکمیل ایستگاه‌ها نیز ۷۸ درصد است که براساس زمان بندی اعلام شده در نیمه اول سال آینده اردبیل به خط سراسری راه آهن می‌پیوندد.

خادمی خاطرنشان کرد: از منابع مختلف در کنار تکمیل این خط ریلی سعی خواهیم کرد تا ایستگاه‌های راه آهن اردبیل را نیز آماده بهره برداری کرده و تحویل شرکت راه آهن دهیم.

اما نکته جالب در این میان اظهارات مسوولان استانی در خصوص طرح اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد مغان است.

طرح اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد در ردیف اعتباری بودجه قرار گرفت

سید حامد عاملی در همین باره اظهار کرد: طرح اتصال خط آهن اردبیل به پارس آباد در ردیف اعتباری بودجه قرار گرفته و اجرای آن در دستور کار است.

استاندار اردبیل افزود: در کنار این طرح همچنین بارانداز ریلی پارس‌آباد با هدف توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان راه اندازی خواهد شد.

قصه‌ای به بلندای راه آهن اردبیل- میانه/ این رشته سر دراز دارد

وی اظهار کرد: در ادامه امکان اتصال خط آهن پارس آباد به جمهوری آذربایجان در صورت برنامه‌ریزی و قطعی شدن عملیات اجرایی آن می‌تواند در طول ۲ سال فراهم شود.

به گفته عاملی، با توجه به اهمیت ایجاد بارانداز ریلی پارس‌آباد و انجام مطالعات اتصال راه آهن اردبیل به پارس آباد، اجرای این طرح می‌تواند در افزایش و سهولت مناسبات تجاری ایران و دسترسی به کشور‌های منطقه قفقاز موثر باشد.

همه این اظهارات در حالی است که هنوز بعد از گذشت ۲۰ و چند سال از آغاز طرح مطالعاتی راه آهن اردبیل - میانه، هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده که مسوولان امر و عده اتصال همین خط ریلی به آذربایجان را ظرف ۲ سال می‌دهند.

در هرحال سال ۱۴۰۰ هم به سر رسید و، اما خط آهن اردبیل به پایان نرسیده؛ مسیری که امیدواریم حداقل تا پایان ۱۴۰۱ دیگر تکمیل شده باشد.

منبع: خبرگزاری بازار استان اردبیل (تحلیل بازار)

عناوین برگزیده